Czy reklama wiąże biuro podróży?

Czy możemy wierzyć w reklamy biur podróży? / Fotolia
Gdy organizator wycieczki nie wywiązał się z umowy możemy złożyć reklamację i żądać odszkodowania. Co jeżeli wycieczka nie jest taka, jak na reklamie biura podróży?

Składanie reklamacji

Zawierając umowę z biurem podróży mamy prawo oczekiwać, że wszelkie przyrzeczone nam atrakcje zostaną zorganizowane. W innym przypadku będziemy mogli złożyć reklamację i domagać się odszkodowania, a nawet zadośćuczynienia za zmarnowany urlop.

Niezależnie od wszystkie należy powiadomić organizatora lub osoby mu podległe o fakcie wadliwego wykonania umowy. Zgodnie z art. 16b ustawy o usługach turystycznych jeżeli w trakcie imprezy turystycznej klient stwierdza wadliwe wykonanie umowy, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym wykonawcę usługi oraz organizatora turystyki.  Taki obowiązek powinien być przy tym określony w umowie, jaką podpisujemy z biurem podróży.

Zobacz: Co warto wiedzieć zanim wykupimy wycieczkę?

Obowiązek niezwłocznego zawiadomienia nie oznacza, że reklamacja nie może być złożona także po wycieczce. Każdy klient może złożyć organizatorowi turystyki reklamację zawierającą wskazanie uchybienia w sposobie wykonania umowy oraz określenie swojego żądania, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia imprezy.

W reklamacji usługi turystycznej należy wskazać czego się domagamy. Jeżeli organizator lub wszelkie inne podmioty za pomocą których wykonuje swoją usługę (np. hotel) dopuściły się nieprawidłowości, możemy żądać stosownego odszkodowania.

Czy można skarżyć na podstawie reklamy?

Jaka jest podstawa moich roszczeń? Jak określić jakość świadczenia, której mam prawo oczekiwać od organizatora? To pytania, które często zadajemy sobie już w trakcie wycieczki. Czy sam fakt, że na reklamie mieliśmy piaszczystą plażę niedaleko od hotelu uprawnia nas do kierowania żądań w sytuacji, gdy w rzeczywistości jest inaczej, czyli gorzej?

Zobacz serwis: Konsument - turystyka

Odpowiedź brzmi: tak.  Broszury, czy foldery reklamowe organizatorów muszą spełniać określone wymogi. Ich treść nie jest też bez znaczenia dla naszej umowy. Przede wszystkim informacje reklamowe nie mogą wprowadzać organizatorów w błąd.  Jeżeli reklamy będą dezinformowały organizator może odpowiadać na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.  Zgodnie z art. 12 tejże ustawy klient może domagać się w takim przypadku m.in. naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych, w szczególności żądania unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu przez przedsiębiorcę kosztów związanych z nabyciem produktu.

Co jednak istotniejsze zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy o usługach turystycznych jeżeli w treści umowy zawieranej między turystą a biurem podróży nie zawarto odmiennych postanowień, wskazania zawarte w informacjach reklamowych stają się elementem umowy. To oznacza, że niedopełnienie obiecanek z reklamy będzie stanowić nieprawidłowe wykonanie lub niewykonanie zobowiązania.

Chodzi tutaj o takie wskazania jak m.in. cena wycieczki, miejsce pobytu lub trasa wycieczki, rodzaj środka transportu, położenie i rodzaj zakwaterowania.

Jeżeli zatem w broszurze reklamowej przedstawiany jest hotel 4-gwiazdkowy położony nad brzegiem morza, a w treści umowy nie zostało to zmienione, wtedy też zakwaterowanie w innym miejscu będzie nieprawidłowym wykonaniem usługi.

Prawo
Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot?
18 lis 2024

Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot? Komisje sejmowe we wtorek rozpatrzą informacje nt. przygotowania podstawy programowej i harmonogramu prac.

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia. Trzy projekty w Sejmie
18 lis 2024

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia dotycząca podstawy wyliczania oraz opłacania składki zdrowotnej. Trzy projekty w Sejmie

Prawo budowlane do zmiany. Nowe garaże i piwnice muszą być miejscami doraźnego schronienia
18 lis 2024

Konieczne są zmiany w prawie budowlanym. Ponieważ od 2026 roku piwnice i garaże w nowo budowanych obiektach użyteczności publicznej i blokach mieszkalnych będą musiały być tak zaprojektowane, by móc stworzyć w nich miejsca doraźnego schronienia.

Nowe przedmioty w szkole. Edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska od roku szkolnego 2025/2026
18 lis 2024

Trwają prace nad projektem rozporządzeniem wprowadzającym do szkół nowe przedmioty: edukację zdrowotną i edukację obywatelską. Projekt trafił do konsultacji społecznych.

QUIZ Szybka 10 z wiedzy ogólnej. Rozruszaj swój mózg
18 lis 2024
Jesienią nie zapominasz o aktywności fizycznej? Świetnie, ale pamiętaj też o gimnastyce umysłu. Szybka 10 pytań z wiedzy ogólnej to doskonałe ćwiczenie na rozruszanie mózgu.
B2B (samozatrudnienie) zamiast umowy o pracę. Wady i zalety. Komu się opłaca taka forma współpracy zarobkowej?
18 lis 2024

Przejście na model współpracy B2B (tzw. samozatrudnienie) to decyzja, która daje większą niezależność i możliwość rozwoju, ale wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Popularność tego rozwiązania wciąż rośnie szczególnie w branżach takich jak IT, consulting czy marketing. Dodatkowo - nie wszystkie firmy oferują dziś zatrudnienie na umowę o pracę. Często to właśnie nowe możliwości zawodowe i wyższe wynagrodzenie na B2B skłaniają do założenia własnej działalności gospodarczej. Jeśli stoisz przed takim wyborem zapoznaj się z korzyściami, jakie daje Ci współpraca w formie B2B, ale także jakie obowiązki Cię czekają jako przedsiębiorcę.

Cena prądu w 2025 roku. Gospodarstwa domowe nadal z gwarantowaną ceną maksymalną 500 zł netto za 1 MWh
18 lis 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce przedłużenia na 2025 rok obowiązywania mechanizmu ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, ustalonej na niższym poziomie niż cena, która wynika z zatwierdzonych taryf dla energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. 18 listopada 2024 r. opublikowano założenia nowelizacji ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców (…).

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany
18 lis 2024

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany. Kto podlega obowiązkowi szkolnemu? Do kiedy trwa obowiązek szkolny? Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad projektem.

Vouchery Biedronki - reklamy nie wyjaśniają precyzyjnie zasad. Prezes UOKiK stawia zarzuty. Grozi kara do 10% obrotu
18 lis 2024

Na początku 2024 roku, 31 stycznia i 14 lutego, w sklepach Biedronka odbyły się jednodniowe akcje promocyjne – „Specjalna Środa” i „Walentynkowa Środa”. Klienci byli zachęcani do kupienia określonych produktów, za które mieli otrzymać „Zwrot 100% na voucher”. Okazało się jednak, że przedsiębiorca w przekazach reklamowych nie informował jasno o zasadach akcji. Prezes UOKiK postawił spółce Jeronimo Martins Polska zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów za co grozi kara do 10 proc. obrotu.

Wysyp mandatów. W tych miejscach kierowcy muszą się mieć na baczności. Inaczej wezwanie
18 lis 2024

System odcinkowego pomiaru prędkości prowadzi do znacznego wzrostu liczby mandatów. Szczególnie dotyczy to nowo wprowadzonych kamer na autostradzie A1, tworzących jeden z najdłuższych takich odcinków w kraju. Kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność po przekroczeniu znaku D-51a, gdyż ryzyko otrzymania mandatu jest bardzo wysokie. 

pokaż więcej
Proszę czekać...