Odszkodowanie za zmarnowany urlop. Jak je uzyskać?
REKLAMA
REKLAMA
Odszkodowanie
Kupując wycieczkę w biurze podróży mamy prawo oczekiwać, że nasz organizator wywiąże się w całości z podjętych zobowiązań, a jego świadczenia będą cechowały się określoną jakością. Jeżeli zatem zamiast podróży samolotem na miejsce odpoczynku organizator przewiezie nas autokarem, nie można uznać, iż zobowiązanie zostało wykonane należycie.
REKLAMA
REKLAMA
W sytuacji nieprawidłowego wykonania umowy przez organizatora turysta będzie miał określone prawa. Zgodnie z art. 11a ustawy o usługach turystycznych organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług. Jakie jednak roszczenia mają w takiej sytuacji turyści?
Jednym z podstawowym jest prawo do żądania odpowiedniej rekompensaty w postaci odszkodowania. Wysokość takiego odszkodowania będzie zależeć jednak od charakteru wyrządzonych szkód. Jeżeli nieprawidłowe wykonanie umowy przez organizatora skutkowało szkodami na osobie, na przykład w postaci uszczerbku na zdrowiu, turysta będzie mógł dochodzić zarówno zwrotu kosztów opieki medycznej, jak również ubiegać się o rentę.
Do odszkodowania będzie można wliczyć wszelkie koszty jakie zostały poniesione przez poszkodowanego wskutek uchybień organizatora.
Zobacz: Nieudana wycieczka: czego możemy się domagać?
Odszkodowanie za brak jakości
Inaczej trzeba będzie jednak ustalić wysokość odszkodowania w przypadkach, kiedy szkoda polega na zaniżeniu jakości świadczenia.
Zamiast hotelu z basenem oraz dostępem do morza, turysta został ulokowany w pensjonacie bez basenu i daleko od morza.
O ile bowiem w przypadku odszkodowania będącego rekompensatą za koszty związane z leczeniem i opieką medyczną ustalenie jego wysokości jest łatwe, o tyle w przypadku takich nieprawidłowości jak brak basenu trudno określić wymiar roszczenia.
Odszkodowanie z karty frankfurckiej
W takiej sytuacji z pomocą mogą nam przyjść Niemcy i stosowana w tym kraju tzw. karta frankfurcka. Określa ona w procentach bonifikatę (obliczana od wartości wycieczki) przysługującą w razie niewywiązania się organizatora z umowy. Co prawda nie ma ona żadnej mocy prawnej, ale może stanowić pewną sugestię zarówno dla turysty, jak i dla sądu.
Zobacz: Tabela odszkodowań za wycieczkę
Przykładowo wedle karty zakwaterowanie w dalszej odległości od plaży zostało oszacowane na 5-10 proc. wartości wycieczki. Więc, bo nawet do 20 proc. wartości wycieczki karta wycenia brak obiecanego basenu.
Jeżeli wycieczka kosztowała 1500 zł, a w jej trakcie okazało się, że kwaterunek jest w dalszej odległości od plaży, turysta sugerując się kartą powinien zażądać odszkodowania w wysokości 150 zł.
Zadośćuczynienie
Odszkodowanie nie jest jedynym roszczeniem, jakie przysługuje turyście. Niezależnie od tego możemy również domagać się pewnej rekompensaty z racji tego, iż organizator nieprawidłowo wykonując swoje obowiązki zmarnował nasz urlop, czyli zadośćuczynienia.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat