Szykując się do wakacyjnego wyjazdu większość z nas nawet nie myśli o tym, jakie prawa przysługują turyście. Zwykle zainteresowanie pojawia się wtedy, gdy nasze biuro podróży nie wywiąże się należycie z umowy. Co w takiej sytuacji zrobić? Czego i kiedy możemy się domagać?
Zobacz serwis: Konsument - turystyka
Odpowiedzialność organizatora wyjazdu
Odpowiedzialność biura podróży została określona w art. 11a ustawy o usługach turystycznych. Zgodnie z tym przepisem organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych. Oznacza to, że brak odpowiedniej jakości transportu, zakwaterowania, wyżywienia, czy nawet brak takich szczegółów, jak widok z okna na morze, dostęp do basenu, będą oznaczały nieprawidłowe wykonanie usług.
Zgodnie z cytowanym przepisem organizator turystyki nie odpowiada tylko w trzech sytuacjach. Po pierwsze gdy powodem takiej sytuacji jest działanie lub zaniechanie samego klienta.
Organizator turystyki nie odpowiada za to, że klient spóźnił się na samolot.
Zobacz: Reklamacja wycieczki last minute
Po drugie organizator nie odpowiada także w sytuacji, gdy niewykonanie lub nieprawidłowe wykonanie umowy zostało spowodowane działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, nieuczestniczących w wykonaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć.
Organizator nie będzie odpowiada jeżeli z powodu zamieszek będzie musiał zmienić częściowo program zwiedzania.
Po trzecie wreszcie organizator nie odpowiada w przypadku siły wyższej, czyli takiego zdarzenia o charakterze przypadkowym lub naturalnym (np. klęska żywiołowa), którego nie da się przewidzieć ani nad nim zapanować.
Czy organizator może ograniczyć swoją odpowiedzialność?
Przedstawione powyżej przypadki w których organizator nie poniesie odpowiedzialności należy traktować w kategoriach wyjątku od generalne zasady odpowiedzialność. Generalnie jednak organizator turystyki nie może w większym zakresie ograniczyć swojej odpowiedzialności.
Jeżeli takie rozszerzenie granic wyłączenia odpowiedzialności zostało zawarte w umowie z klientem, wtedy też takie postanowienie nie będą skuteczne, jako naruszające zbiorowe interesy konsumenta.
Nad przestrzeganiem tych zasad działa m.in. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zakwestionował postanowienia zawierane w umowach z klientami przez biuro ITAKA, które ograniczało swoją odpowiedzialność w sytuacji, gdy opóźnieniu w rozpoczęciu imprezy turystycznej trwało krócej, niż 12 godzin.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.