Czym jest last minute?
Większość turystów, którzy udają się na wakacje z biurem podróży zastanawia się nad skorzystaniem z oferty last minute. Jej specyfika polega na tym, iż dotyczy wycieczki z nieodległym terminem wyjazdu. Organizatorzy sprzedają ostatnie miejsca, jakie mają przewidziane dla danej imprezy, zachęcając klientów niższymi cenami. Stąd też klient, który decyduje się na wyjazd last minute może liczyć na rozmaite promocje cenowe. Pytanie jednak, czy taki wycieczkowicz ma identyczne prawa, jak inni klienci biura podróży?
Zobacz serwis: Konsument - turystyka
Wyjazdy last minute a prawa turystów
Pytanie nie jest bezpodstawne. Niektóre biura podróży potrafią łączyć oferty promocyjne z pewnymi ograniczeniami w odniesieniu do danego klienta. Może zdarzyć się, że w umowie z organizatorem znajdziemy postanowienia, zgodnie z którymi promocyjna cena wycieczki łączy się z rozszerzeniem zakresu sytuacji, w których odpowiedzialność biura ulega wyłączeniu.
Odpowiedzialność biura podróży została określona w art. 11a ustawy o usługach turystycznych. Zgodnie z tym przepisem organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych. Ustawa przewiduje jedynie trzy przypadki, kiedy odpowiedzialność ta może być wyłączona.
Czy zatem takie postanowienia są zgodne z prawem, a wraz z promocją godzimy się na umniejszenie naszych praw?
Nic bardziej mylnego. Niezależnie od tego, czy kupujemy wycieczkę na długo przed wyjazdem, czy też korzystamy z oferty last minute, nasze prawa nie ulegają zmianie. Turysta last minute korzysta z takiej samej ochrony, jak każdy inny.
W żadnym wypadku zawarcie przez klienta umowy z biurem podróży na warunkach promocyjnych nie uprawnia organizatora do wyłączenia lub ograniczenia własnej odpowiedzialności. Jeżeli takie postanowienia znajdą się w umowie, są one niedozwolone. Biuro nie będzie się mogło na nie powołać.
Reklamacja
Jeżeli w trakcie wycieczki wyjdą na jaw nieprawidłowości w wykonaniu umowy przez organizatora lub podmioty, którymi posługuje się on w wykonaniu naszej umowy, powinniśmy wnieść reklamację. Zgodnie z art. 16b ustawy o usługach turystycznych powinniśmy uczynić to niezwłocznie, najlepiej na ręce pilota wycieczki. W reklamacji musimy wskazać jakiego odszkodowania się domagamy.