Rzecznik Praw Pasażerów i wiele innych - zmiany w Prawie Lotnicznym
REKLAMA
REKLAMA
Nowe przepisy dostosują polskie prawo lotnicze do przepisów UE. Chodzi tu głównie o kwestie praw pasażerów żeglugi powietrznej, personelu lotniczego, techniki lotniczej, lotniczej działalności gospodarczej i transportu lotniczego, a także operacji lotniczych, lotnisk oraz ochrony lotnictwa cywilnego.
REKLAMA
Rzecznik praw pasażerów
REKLAMA
Jednym ze sztandarowych założeń nowelizacji jest powołanie rzecznika praw pasażerów – podmiotu uprawnionego do pozasądowego rozwiązywania sporów między pasażerem a przewoźnikiem, organizatorem wycieczki lub sprzedawcą biletów. Stworzenie instytucji rzecznika praw pasażerów otwiera możliwość dochodzenia przez pasażera swoich roszczeń bez konieczności wstępowania na drogę sądową. Jednak warunkiem prowadzenia takiego postępowania będzie wyrażenie zgody na nie przez każdy ze wskazanych podmiotów, którego dotyczy ewentualne naruszenie.
Możliwość złożenia skargi do rzecznika praw pasażerów pojawi się dopiero po wyczerpaniu możliwości postępowania reklamacyjnego bezpośrednio u przewoźnika organizatora wycieczki lub sprzedawcy biletów. Na złożenie reklamacji pasażerowie będą mieli rok od dnia zrealizowania lotu lub dnia, w którym lot miał być wykonany. Reklamacja powinna być rozpatrzona w ciągu 30 dni od daty jej złożenia. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego będzie mógł ukarać przewoźnika, organizatora wycieczki lub sprzedawcę biletów za łamanie praw pasażerów karą maksymalnie 100 tys. zł.
Instytucja rzecznika praw pasażerów będzie funkcjonowała przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego i zostanie wyznaczony przez prezesa tego Urzędu spośród jego pracowników na pięcioletnią kadencję. Rzecznik będzie współpracował z zespołem złożonym z pracowników Urzędu Lotnictwa.
Niezapowiedziane kontrole?
Novum stanowi również uprawnienie pracowników Urzędu do wstępu na pokład statku powietrznego i pozostawania na nim podczas operacji lotniczych (w ramach kontroli) oraz żądania udzielenia ustnych wyjaśnień na miejscu kontroli. Wprowadzono również możliwość przeprowadzania kontroli niezapowiedzianych – chodzi o podniesienie poziomu wykrywalności praktyk naruszających przepisy prawa lotniczego, a tym samym o podniesienie poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.
Inne zmiany jakie wprowadza nowelizacja Prawa Lotniczego to m.in.:
- wprowadzenie sankcji za nieprzestrzeganie wymagań i obowiązków ustalonych w prawie unijnym;
- uzupełnienie katalogu opłat lotniczych o czynności administracyjne wynikające z prawa unijnego lub z nimi związane;
- wprowadzenie przepisu, na podstawie którego prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego będzie mógł wydawać opinie o możliwości lokalizacji inwestycji lotniczej (chodzi o to, aby wysokość zabudowy w otoczeniu lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych nie stanowiła przeszkody lotniczej zagrażającej bezpieczeństwu ruchu statków powietrznych), ponadto uregulowano kwestie usuwania drzew lub krzewów stanowiących przeszkody lotnicze albo zasłaniających świetlne systemy podejścia do lądowania oraz kwestie związane z zagrożeniami ze strony zwierząt;
- wprowadzenie rozwiązań alternatywnych do przepisów prawa UE, gdy dopuszcza ono inne działania (chodzi np. o system zachęt finansowych w żegludze powietrznej i system finansowania służb terminalowych na lotniskach wyłącznych).
Nowe przepisy mają wejść w życie po 3 miesiącach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych artykułów, które zaczną obowiązywać 1 stycznia 2019 r.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat