REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czego możesz wymagać na wycieczce?

Adrian Prusik
Adrian Prusik

REKLAMA

REKLAMA

Zimne posiłki, brak własnej łazienki, obskurny hotelik czy też brak obiecanego widoku na morze. Zanim pojedziesz na urlop przeczytaj za co ponosi odpowiedzialność organizator i co zrobić, by nie przegapić odszkodowania.

Troska biura podróży o zadowolenia klienta  nie powinna kończyć się wraz z wykupieniem wycieczki. Zawierając umowę z organizatorem mamy pełne prawo wymagać od niego spełnienia wszystkiego, co obiecano nam przed wykupem.

REKLAMA

Odpowiedzialność biura podróży

REKLAMA

Odpowiedzialność organizatora turystyki za prawidłowe wykonanie umowy została określona w przepisach ustawy o usługach turystycznych. Zgodnie z art. 11a tejże ustawy organizator odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy. Co istotne odpowiedzialność ta nie zależy od winy organizatora, co oznacza że nie może odrzucić naszych żądań stwierdzając, że dane uchybienia to nie jego wina.

Wyłączenie odpowiedzialności jest możliwe w trzech przypadkach. Po pierwsze, gdy nieprawidłowości wynikają z działania lub zaniechania klienta. Po drugie, gdy wynikają działania lub zaniechania osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie. Organizator nie może jednak wyłączyć swojej odpowiedzialności jeżeli można było przewidzieć lub uniknąć takiego rozwoju wydarzeń.

Organizator wycieczki nie uwolni się od odpowiedzialności jeżeli miejscowe kąpieliska zostały zamknięte z powodu zagrożenia atakami rekinów w sytuacji, gdy jest to standardowa decyzja miejscowych władz w tym okresie roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po trzecie wreszcie organizator nie będzie odpowiadał za zdarzenia, które zostały wywołane siłą wyższą. Z taką sytuacją mieliśmy do czynienia np. w czasie gdy Europa była sparaliżowana pyłem wulkanicznym.

Zobacz serwis: Konsument - turystyka

Jakie uchybienia zgłaszać?

REKLAMA

W razie stwierdzenia uchybień w trakcie imprezy najlepiej jest zawiadomić o nieprawidłowościach wykonawcę usługi, czy przedstawiciela organizatora. Niezależnie od tego można także składać reklamację w terminie 30 dni od zakończenia imprezy. W tym drugim wypadku powinniśmy dokładnie udokumentować uchybienia, których nie sposób będzie stwierdzić po powrocie z wyjazdu.

W praktyce szeroko zakrojona odpowiedzialności organizatora oznacza, że odpowiada on nawet za najdrobniejsze szczegóły naszej wycieczki. Z reklamacją możemy się udać nie tylko wtedy, gdy hotel jest dalej od plaży, pokój jest ciasny i obskurny, a na korytarzu drogę przetnie nam rodzina insektów.

Organizator wycieczki może ponosić odpowiedzialność także w sytuacjach mniejszego kalibru. Gdy nie ma obiecanego widoku na morze, brak jest własnej łazienki, a plaża należąca do ośrodka w których jesteśmy zakwaterowani jest brudna.

Co więcej jakość usług nie musi być zagwarantowana wyłącznie w treści podpisanej umowy. Warto zatrzymać broszury, którymi reklamował swoje usługi organizator. Informacje zawarte w folderach, czy broszurach stanowią treść umowy, jeżeli w niej samej nie zawarto odmiennych postanowień.

Na broszurach reklamowych organizator umieścił widok na ocean, jaki miał się rozciągać z naszego okna hotelowego. Jeżeli w treści umowy nie zostały doprecyzowane warunki, w razie braku takiego widoku możemy żądać odszkodowania.

Zobacz: Jak dochodzić odszkodowania w przypadku upadłości biura podróży?


Co zrobić w razie nieprawidłowości?

Jedną z pierwszych czynności, jakich powinniśmy dokonać w razie stwierdzenia nieprawidłowości jest poinformowanie o fakcie przedstawiciela organizatora i złożenie reklamacji.

Możemy tego dokonać na ręce pilota wycieczki, który ma obowiązek potwierdzić przyjęcie reklamacji. W razie jej niezałatwienia powinien również niezwłocznie przekazać ją organizatorowi.

W reklamacji powinniśmy określić jakiego odszkodowania za uchybienia będziemy się domagać. Organizator powinien się ustosunkować do tego w terminie 30 dni od dnia zakończenia wycieczki. Jeżeli tego nie dokona uważa się, że nasza reklamacja została uznana.

Jeszcze do września 2010 r. niezwłoczne złożenie takiej reklamacji było niezbędne, a w razie braku takiej reklamacji, organizator mógł uchylić się od odpowiedzialności. Jednak wprowadzone zmiany wyłączyły obowiązkowość reklamacji już na samej wycieczce. Zawiadomienie o wadliwym wykonaniu umowy możemy teraz złożyć nawet w terminie 30 dni od zakończenia wycieczki, a organizator nie może się uchylić od tego. Należy jednak pamiętać o na należytym udokumentowaniu nieprawidłowości.

Zobacz serwis: Reklamacje

Jakie odszkodowanie?

Trudności w reklamacji może sprawić kwestia określenia odszkodowania, jakiego możemy domagać się od organizatora. Jak bowiem wycenić brak balkonu, czy widoku z okna? W tej mierze pomocne może okazać się sięgnięcie po wzorce naszych zachodnich sąsiadów.

Istotne znaczenie dla określenia odszkodowania może mieć funkcjonująca w Niemczech tzw. karta frankfurcka, która zawiera tabelę odszkodowań za określone uchybienia.

I tak zgodnie z tabelą w przypadku braku odpowiedniego widoku z okna możemy domagać się odszkodowania w wysokości 5 do 10 proc. ceny wycieczki. Podobnie będzie przy ciasnym pokoju, czy braku balkonu. Przy braku zagwarantowanego pożywienia odszkodowania mogą sięgnąć nawet połowy ceny.

Sama karta frankfurcka nie ma żadnej mocy prawnej może być jednak dobrym wyznacznikiem do określenia czego można żądać od organizatora.

Zobacz: Obowiązki biura podróży

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 złotych, 1000 złotych, 1540 złotych. Maksymalnie 2540 złotych na dziecko. Ta pomoc jest dostępna również w roku szkolnym 2024/2025.

500 złotych, 1000 złotych, 1540 złotych. Maksymalnie 2540 złotych na dziecko. Ta pomoc jest dostępna również w roku szkolnym 2024/2025. Co z terminem na złożenie wniosków? Turnusy wyjazdowe, zajęcia opiekuńcze i zajęcia terapeutyczno-edukacyjne mają zapewnić dzieciom bezpieczeństwo.

Składki ZUS można opłacić w późniejszym terminie. ZUS nie naliczy odsetek za zwłokę

Składki ZUS za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. będzie można opłacić w terminie do 15 września 2025 r. Do opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę. Ulga dotyczy przedsiębiorców z terenów objętych powodzią.

Rejestracja w przychodni nie odbiera telefonów albo odmawia przyjęcia chorego do lekarza ze względu na brak wolnych terminów? To łamanie praw pacjenta. Co należy zrobić w takiej sytuacji?

Sezon chorobowy w pełni, a próbując dodzwonić się do przychodni podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) nierzadko trzeba odczekać dobrych kilkanaście do kilkudziesięciu minut w długiej kolejce oczekujących osób, które również chcą zarejestrować się do lekarza. Jak już wreszcie uda się dodzwonić do rejestracji – często można usłyszeć w słuchawce, że w tym dniu lekarz nie ma już wolnych terminów i należy ponownie zgłosić się w dniu jutrzejszym. Takie postępowanie przychodni jest niezgodne z przepisami prawa. Co zrobić, jeżeli doświadczymy go na „własnej skórze”?

Świadczenie wspierające. Czy można pracować? [Kwoty 2024 i 2025]

Czy osoba niepełnosprawna otrzymująca świadczenie wspierające może podejmować dodatkowe zatrudnienie? Ile aktualnie wynosi świadczenie wspierające i od czego zależy jego wysokość? Co z czasem oczekiwania na decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia?

REKLAMA

Powrót do nauki zdalnej. W których województwach? Kto decyduje o wprowadzeniu? Co z brakiem prądu i internetu na terenach powodziowych?

Zdalna nauka w czasie powodzi. Na jakim terenie? Kto decyduje o wprowadzeniu? Brak prądu i dostępu do internetu uzasadnia odwołanie zajęć. Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad planem awaryjnym.

Do kiedy przysługuje zasiłek chorobowy?

Do kiedy przysługuje zasiłek chorobowy? Kiedy zasiłek chorobowy przysługuje przez okres 182 dni? W jakich przypadkach możemy liczyć na zasiłek chorobowy przez okres nie dłuższy niż 270 dni? Czy po ustaniu zatrudnienia przysługuje zasiłek chorobowy?

Pomoc dla dzieci i uczniów: Wsparcie 500 zł, zasiłek 1000 zł, dofinansowanie 1540 zł

Dzieci i uczniowie mogą korzystać ze wsparcia w razie wystąpienia takich zjawisk pogodowych jak np. powódź. W ramach rządowego programu wsparcia mogą otrzymać 1000 zł zasiłku, 1540 zł dofinansowania lub 500 zł wsparcia.

Bezrobotni mogą otrzymać dodatkowe pieniądze. I nie chodzi o zasiłek dla bezrobotnych [LISTA]

Osoby bezrobotne, czy to z własnej woli, czy w wyniku zwolnienia, mogą liczyć na wsparcie państwa. Rejestracja w powiatowym urzędzie pracy uprawnia do pobierania zasiłku dla bezrobotnych, a także innych świadczeń. Jakich?  Oto szczegóły. 

REKLAMA

Ponad 620 złotych dodatku dla osób w szczególnej sytuacji życiowej. W 2024 roku przysługuje każdemu, kto spełnia te warunki.

Ponad 620 złotych dodatku dla osób, które znalazły się w szczególnej sytuacji życiowej. W 2024 roku przysługuje każdemu, kto spełnia warunki. Wypłatę dostaną sieroty zupełne uprawnione do renty rodzinnej.

Czy usuwanie skutków powodzi usprawiedliwia nieobecność w pracy?

Czy usuwanie skutków powodzi usprawiedliwia nieobecność w pracy? Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki apelował do pracodawców, by w relacji z pracownikami byli elastyczni i z empatią podchodzili do ich potrzeb czy nieobecności w pracy w trudnych dniach. A co na to prawo?

REKLAMA