Do działalności turystycznej wykształcenie niepotrzebne
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Ułatwienia w prowadzeniu działalności regulowanej organizatorów turystyki i pośredników turystycznych przez zniesienie wymogu zapewnienia kierowania przedsiębiorstwem lub jego oddziałem przez osobę spełniającą określone wymagania co do wykształcenia, praktyki i niekaralności wprowadziła nowelizacja ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy - Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2010 r., Nr 106, poz. 672, dalej „nowelizacja”), która dnia 17 września 2010 r. weszła w życie.
REKLAMA
W wyniku nowelizacji każda osoba będzie mogła kierować działalnością w zakresie organizowania imprez turystycznych oraz działalnością w zakresie pośrednictwa
w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych, gdyż uchylony został przepis, zgodnie z którym, aby kierować tego typu działalnością, należało skończyć studia wyższe na kierunku turystyki i rekreacji, prawa, ekonomii lub zarządzania i marketingu i mieć rok praktyki w obsłudze turystów, albo mieć odpowiednią praktykę.
Nowelizacja przewiduje wyeliminowanie możliwości oferowania za pośrednictwem agentów turystycznych usług turystycznych przedsiębiorców zagranicznych, nieposiadających oddziałów w kraju. Zmiana ta ma zapewnić skuteczny nadzór nad spełnieniem wymagań ustawy, a także dochodzenie roszczeń według polskiego prawa i przed polskimi sądami.
Co ważne, spod tego obowiązku wyłączono przedsiębiorców zagranicznych posiadających siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej.
Nieprawidłowe wykonanie umowy
Bardzo istotną kwestią dla klientów biur podróży, którą wprowadza nowelizacja jest doprecyzowanie przepisów w zakresie składania zawiadomień o wadliwym wykonaniu umowy, jak i składania reklamacji dotyczących wykonywania usług wchodzących w skład imprezy turystycznej. Zmiana ta ma służyć ograniczeniu uznaniowości organizatorów turystyki w tym zakresie, a jednocześnie jasno określać prawa i obowiązki każdej ze stron umowy o świadczenie imprezy turystycznej.
Zobacz serwis: Umowy
Niezależnie od zawiadomienia w trakcie imprezy turystycznej, klient będzie mógł złożyć organizatorowi turystyki reklamację zawierającą wskazanie uchybienia w sposobie wykonania umowy oraz określenie swojego żądania, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej. Warto przypomnieć, że takie zawiadomienie w trakcie imprezy turystycznej (czyli wycieczki, wczasów) było do tej pory obowiązkowe. Wiadomo, że nie zawsze osoby będące na urlopie pamiętały o takim obowiązku, dlatego wspomnianą zmianę należy ocenić jak najbardziej pozytywnie.
Zobacz serwis: Konsument - turystyka
Co więcej, zgodnie z nowelizacją, w przypadku, gdy organizator turystyki odmawia uwzględnienia reklamacji ma on obowiązek szczegółowo uzasadnić na piśmie przyczyny odmowy. Jeżeli natomiast, organizator turystyki nie ustosunkuje się na piśmie do reklamacji w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, a w razie reklamacji złożonej w trakcie trwania imprezy turystycznej w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, uważa się, że uznał reklamację za uzasadnioną.
Rachunek powierniczy zabezpieczeniem imprezy
REKLAMA
Organizator turystyki, zgodnie z nowelizacją, nie musi posiadać zabezpieczenia finansowego pod warunkiem, że przyjmuje wpłaty klientów wyłącznie na rachunek powierniczy, jeżeli wykonuje usługi turystyczne wyłącznie na terenie kraju i złoży marszałkowi województwa oświadczenie o przyjmowaniu wpłat na rachunek powierniczy, co wynika z faktu, że w przypadku usług wykonywanych w kraju nie zachodzi potrzeba pokrywania kosztów powrotu, natomiast forma zabezpieczenia eliminuje zagrożenie utraty wpłat klientów w przypadku niewykonania umowy.
Natomiast w przypadku przedsiębiorców zagranicznych posiadających siedzibę na terenie państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej przyjęto, że uznawane będzie posiadanie zabezpieczenia finansowego w formie, która jest uznawana w państwie, w którym taki przedsiębiorca posiada siedzibę.
Zobacz: Jak zgłosić roszczenie po upadku biura podróży
Podsumowując, zmiany wprowadzone nowelizacją bez wątpienia należy ocenić pozytywnie zarówno z punktu widzenia klientów organizatorów imprez turystycznych, jak i osób, które zamierzają prowadzić działalność w tym zakresie. Klienci będą mogli obecnie również po zakończeniu urlopu, w terminie 30 dni, zgłosić reklamację, a osoby, które będą chciały kierować tego typu działalnością, nie będą musiały koniecznie iść na określony kierunek studiów, czy też mieć wymaganej praktyki.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat