Jak zgłosić roszczenie po upadku biura podróży?
REKLAMA
REKLAMA
Biura podróży, zajmujące się działalnością w zakresie organizowania imprez turystycznych, obowiązane są do przedsięwzięcia kroków, mających na celu ochronę interesów turystów w przypadku niewypłacalności.
REKLAMA
Podstawowym instrumentem chroniącym turystów jest umowa gwarancji bankowej lub umowy ubezpieczenia. Zgodnie z przepisami ustawy o usługach turystycznych zawarcie jednej z tych umów jest obowiązkowe. Obowiązek ten dotyczy całego okresu prowadzenia działalności.
Zobacz również serwis: Konsument - turystyka
Zgłoszenie roszczeń
Z powyższego wynika, iż pokrycie roszczeń z powodu niewypłacalności biura podróży będzie obowiązkiem ubezpieczyciela. Na wezwanie marszałka województwa jest on zobowiązany najpierw pokryć koszty powrotu klientów do kraju. Z pozostałej kwoty będą wypłacane odszkodowania.
Jeżeli suma roszczeń będzie wyższa od pozostałej kwoty, wysokość odszkodowań zostanie proporcjonalnie zmniejszona.
Będą one wypłacane osobom, które zgłoszą swoje roszczenia ubezpieczycielowi w określonym czasie. Przy zgłaszaniu trzeba będzie dołączyć szereg dokumentów, które będą potwierdzać przede wszystkich istnienie roszczenia, jak i osobę uprawnionego do odszkdoowania. Chodzi o :
- kopię umowy o świadczenie usług turystycznych zawartej miedzy biurem podróży a poszkodowanym;
- kopię dowodu wpłaty ceny za imprezę turystyczną;
- kopię dowodu osobistego osoby poszkodowanej poświadczoną za zgodność z oryginałem;
- formularz zgłoszenia roszczenia, który jest udostępniany przez ubezpieczyciela.
Samo poświadczenie zgodności kopii dowodu z oryginałem może być dokonane przez urząd miejski, czy pracodawcę.
Roszczenia powinny być zgłoszone jak najszybciej. Ubezpieczyciel wyznacza termin do którego należy zgłosić roszczenia.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat