UOKiK przypomina: turysto pamiętaj o swoich prawach
REKLAMA
REKLAMA
Zmiana ceny to nadal jak dotąd największa bolączka klientów biur podróży – ocenia UOKiK. By zatem oczekiwanie na wymarzony wyjazd nie było naznaczone obawą o nieplanowane i dodatkowe wydatki warto pamiętać, iż cena wycieczki może ulec zmianie jedynie wtedy, gdy wyraźnie przewiduje to umowa z biurem podróży.
REKLAMA
Więcej: dlaczego warto przeczytać umowę z biurem podróży
Nawet jednak, jeżeli w umowie biuro zastrzeże sobie taką możliwość, nie oznacza to, iż będzie mogło podwyższyć opłaty z byle powodu. Jak wskazuje Urząd taka możliwość istnieje tylko w sytuacji wzrostu kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich. Sama zaś zmiana nie może nastąpić później, niż na 20 dni przed wyjazdem.
Biura nadal nie respektują praw konsumentów
REKLAMA
Kontrole przeprowadzone przez UOKiK wskazują jednak, iż prawa konsumentów nadal nie są dostatecznie respektowane przez biura podróży. Szczególnie zaniedbywany jest obowiązek udokumentowania wpływu określonego czynnika na zmianę ceny. Ponadto turyści nie tylko często nie są informowani o możliwości wypowiedzenia w takiej sytuacji umowy, a wręcz są wprowadzani w błąd.
Wpływ czynników na zmianę ceny wycieczki powinien być wyraźnie udokumentowany. Turysta ma zawsze w takiej sytuacji możliwość odstąpienia od umowy bez konieczności ponoszenia żadnych kosztów, czy kar umownych.
Takie postępowanie organizatorów wypoczynku potwierdzają nałożone przez Urząd kary. UOKiK zakwestionował m.in. treść komunikatów rozsyłanych klientom przez spółkę Oasis Tours, która informowała klientów o podwyższeniu ceny wycieczki ze względu na wzrost opłaty paliwowej, wskazując, że w takiej sytuacji prawo nie przewiduje możliwości odstąpienia od umowy i zwrotu kosztów wycieczki.
Kary nałożone zostały również na Viva Tours oraz Rainbow Tours. W pierwszym przypadku spółka określała w umowie z klientami procentową wysokość potrącenia w przypadku odstąpienia od umowy przez konsumenta. Z kolei Rainbow Tours odżegnywał się od odpowiedzialności z tytułu utraty lub uszkodzenia pozostawionych bagażu pieniędzy, kart płatniczych, biżuterii, sprzętu fotograficznego.
Reklamacja jest dla każdego
Dla osób, które już teraz chcą zaplanować swój wypoczynek Urząd przygotował także kilka porad, o czym należy pamiętać dokonując wyboru wycieczki. UOKiK przypomina m.in. że:
- warto dokładnie przeczytać umowę i poprosić o doprecyzowanie ogólnych postanowień. Spokojna okolica, niedaleko plaży, śniadanie kontynentalne, pokój z widokiem – dla organizatora imprezy i dla nas mogą oznaczać coś zupełnie innego;
- trzy gwiazdki w Polsce, nie oznaczają takiego samego standardu hotelu np. w Egipcie, czy Tunezji. Jeżeli umawialiśmy się, że będziemy nocować w hotelu trzygwiazdkowym, a na miejscu okazało się, że jest inaczej – mamy prawo do reklamacji;
Więcej: Jakiego odszkodowania żądać
W sytuacji, gdy biuro podróży nie respektuje praw turysty warto zwrócić się o pomoc do powiatowych (miejskich) rzeczników konsumenta. Szczegółowych informacji udziela Federacja Konsumentów, a bezpłatne porady można uzyskać w Stowarzyszeniu Konsumentów Polskich, korzystając ze specjalnej infolinii (nr tel. 0 800 800 008).
Źródło:
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat