Podróżni lepiej chronieni od 1 lipca 2018 r.
REKLAMA
REKLAMA
Nieudaną wycieczkę będzie można zareklamować nawet do 3 lat po jej zakończeniu. Od lipca zaczynają obowiązywać nowe przepisy.
REKLAMA
Od 1 lipca zacznie obowiązywać ustawa o imprezach turystycznych, której głównym celem jest lepsza ochrona podróżnych i klientów sektora turystycznego. Nowe przepisy oznaczają więcej pracy i więcej obowiązków dla biur podróży oraz pośredników online, zwiększają także ich odpowiedzialność karną. Za to konsumentom ustawa przyznaje szereg przywilejów, m.in. prawo do odsprzedaży do siedmiu dni przed rozpoczęciem wyjazdu turystycznego i zareklamowania jej w ciągu trzech lat.
REKLAMA
– Konsekwencją wdrożenia nowych przepisów będzie większa odpowiedzialność dystrybutorów i pośredników online, konieczność przygotowania nowych umów i weryfikacji dostawcy usług sprzedaży online. Ustawa zwiększa odpowiedzialność karną przedsiębiorców turystycznych, przewiduje nawet karę pozbawienia wolności do trzech lat. Co więcej, wszystkie przepisy regulujące odpowiedzialność przedsiębiorców turystycznych – szczególnie w obszarze ubezpieczeń – spowodują wzmożony wysiłek szczególnie małych przedsiębiorstw turystycznych, które będą musiały mocno nadgonić obszar związany z przygotowaniem umów czy zasobami związanymi z pokryciem kosztów ubezpieczeń wyjazdów turystycznych – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Dominika Czechowska, menedżer kierunku Turystyka i Rekreacja w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku.
Ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych została przyjęta w końcówce ubiegłego roku. Nowe przepisy wejdą w życie z dniem 1 lipca br. i zastąpią dotychczasowe obowiązujące od 1997 roku. Ich głównym celem jest lepsza ochrona podróżnych i klientów sektora turystycznego.
– Ta ustawa wchodzi w życie zgodnie z unijną dyrektywą UE z 2015 roku. Jest bardzo korzystna dla podróżujących. Najważniejszą zmianą jest włączenie do ustawy podmiotów definiowanych jako przedsiębiorstwa ułatwiające nabywanie usług turystycznych. Są to po prostu portale online pośredniczące w sprzedaży wycieczek, noclegów oraz innych usług okołoturystycznych – wyjaśnia Dominika Czechowska.
REKLAMA
Ustawa na nowo definiuje pojęcie „usługa turystyczna” i określa warunki oferowania, sprzedaży oraz realizacji imprez turystycznych czy powiązanych usług turystycznych w Polsce i za granicą. Wyznacza też ramy działania Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Na mocy nowych przepisów klienci zyskają szereg przywilejów, m.in. możliwość zareklamowania usługi lub imprezy turystycznej w ciągu trzech lat od jej zakończenia. W tej chwili przysługuje im na to 30 dni.
– Ustawa wprowadza bardzo wiele korzystnych regulacji dla podróżujących, poczynając od zmiany zakresu odpowiedzialności za organizację imprezy turystycznej. Teraz zostaje ona przeniesiona na pośredników online sprzedających te usługi. Drugi aspekt to możliwość odstąpienia od umowy nawet do siedem dni przed rozpoczęciem wyjazdu turystycznego, czyli możliwość odsprzedaży. Dodatkowo, podróżujący, który kupi wycieczkę bezpośrednio w oddziale przedsiębiorstwa turystycznego, może do czternastu dni odstąpić od niej online, nie musi ponownie przyjeżdżać do tego biura – mówi Dominika Czechowska.
Nowe przepisy stwarzają również możliwość odstąpienia od imprezy turystycznej w przypadku wystąpienia tzw. nadzwyczajnych okoliczności w miejscu docelowym i jego bezpośrednim sąsiedztwie. To oznacza, że klient może zrezygnować z wycieczki, jeżeli w regionie, do którego wybiera się na wakacje, wystąpi np. podwyższone zagrożenie terrorystyczne. Ustawa przyznaje też klientom prawo do rezygnacji w przypadku bardziej znaczących zmian wprowadzonych przez organizatora, jak zmiana środka transportu czy podwyższenie ceny imprezy turystycznej o więcej niż 8 proc. W takim przypadku organizator będzie mógł zaproponować klientowi inną, porównywalną ofertę albo zwrócić mu wszystkie dotychczas wpłacone środki.
Ekspertka WSB zwraca również uwagę na fakt, że nowa ustawa nie reguluje odpowiedzialności pośredników online wobec przedsiębiorstw turystycznych np. przedsiębiorstw noclegowych. Podróżujący, który dokonał aktu wandalizmu w danym obiekcie, może po raz kolejny skorzystać z usług pośrednika online bez żadnych konsekwencji.
– Należałoby się zastanowić, czy nie ograniczyć dostępności tych usług w stosunku do osób, które zachowały się w sposób nieodpowiedni – ocenia Dominika Czechowska. – Ustawa nie reguluje też bardzo ważnego aspektu, jakim są opinie o imprezach turystycznych. Na ich podstawie swoje decyzje o zakupie usługi turystycznej opiera 93 proc. podróżnych, a często są to opinie nieprawdziwe. Należałoby zastanowić się nad ustawowym uregulowaniem tej kwestii poprzez brak anonimowości. Przykładowo, jeżeli chcesz zawrzeć w internecie opinię na temat obiektu, to pokaż, kim jesteś poprzez dołączenie profilu na Facebooku czy Twitterze.
Polecamy serwis: Prawa konsumenta
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat