REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2009 r. wysłanie SMS-a z zagranicy na obszarze UE kosztuje maksymalnie 0,11 euro, niemal trzy razy taniej w stosunku do poprzedniej średniej unijnej wynoszącej 0,28 euro (bez VAT). Połączenie z zagranicą wykonane w innym państwie UE nie może kosztować więcej niż 0,43 euro za minutę, a połączenie odebrane – nie więcej niż 0,19 euro. Ponadto za połączenia w roamingu, opłaty będą naliczane sekundowo, a nie minutowo, po pierwszych trzydziestu sekundach za rozmowy wychodzące, a od pierwszej sekundy za rozmowy przychodzące.

REKLAMA

Zarówno urlopowicze, jak i osoby przebywające zagranicą służbowo mogą również przeglądać strony internetowe, pobierać filmy i wysyłać zdjęcia za pomocą telefonu komórkowego bez obawy, że doznają szoku przy otwieraniu rachunku za telefon. Hurtowa opłata za megabajt pobieranych danych wynosi bowiem teraz 1 euro.

Oczekuje się, że dzięki tym środkom opłaty roamingowe dla konsumentów w UE zmaleją o dalsze 60% i zwiększy się wykorzystanie telefonii komórkowej. UE pierwszy raz zajęła się tą sprawą w 2007 r., redukując koszt rozmów w roamingu o 70%.

REKLAMA

Od dziś wszyscy Europejczycy dzwoniący lub wysyłający SMS-y z telefonów komórkowych mogą przekonać się, jak działa jednolity rynek bez granic. Dzięki zdecydowanym działaniom Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i wszystkich 27 państw członkowskich skończy się zawyżanie opłat roamingowych, powiedziała komisarz UE ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów Viviane Reding.

Spodziewam się, że dzięki nowym unijnym przepisom dotyczącym roamingu przeglądanie stron internetowych w telefonie komórkowym za granicą na obszarze UE będzie dużo tańsze. Obecnie przepisy unijne ograniczają się do zmniejszenia opłat w rozliczeniach między operatorami. Zwracam się do przedstawicieli branży telefonii komórkowej, by niezwłocznie przenieśli te oszczędności na klientów przesyłających dane w roamingu. Komisja i krajowe organy regulacyjne będą uważnie przyglądać się opłatom za przesyłanie danych w roamingu i w przyszłym roku ocenią, czy rynek międzynarodowych usług roamingowych w końcu staje się konkurencyjny.

Nowe, obowiązujące od 1 lipca 2009 r. unijne przepisy dotyczące roamingu:

1. Ograniczają cenę, jaką konsument płaci za wysłanie SMS-a z zagranicy do 0,11 euro (bez VAT), w porównaniu z obecną średnią 0,28 euro.

REKLAMA

2. Jeszcze bardziej obniżają wysokość opłat za połączenia telefonii komórkowej w roamingu. Od 1 lipca 2009 r. pułapy te wynoszą 0,43 euro za połączenia wykonywane z zagranicy i 0,19 euro za połączenia otrzymywane za granicą, przy czym spadną do poziomu odpowiednio 0,39 euro i 0,15 euro od 1 lipca 2010 r., a następnie do 0,35 euro i 0,11 euro od 1 lipca 2011 r. (opłaty za minutę, bez VAT).

Dotąd maksymalna opłata wynosiła 0,46 euro za połączenia wykonywane z zagranicy i 0,22 euro za połączenia otrzymywane za granicą. Latem 2005 r., zanim UE podjęła działania, połączenie wykonywane z zagranicy na obszarze UE mogło kosztować około 1,70 euro w przypadku konsumenta z Niemiec przebywającego w Austrii, 1,47 euro w przypadku Brytyjczyka dzwoniącego z Włoch i 2,50 euro w przypadku obywatela Belgii telefonującego z Cypru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Wprowadzają naliczanie sekundowe opłat po 30 sekundach połączenia wykonywanego za granicą i od pierwszej sekundy połączenia otrzymywanego za granicą. Do tej pory konsumenci płacili nawet do 24% więcej niż wynikało to z rzeczywistego czasu połączenia wykonywanego lub otrzymywanego.

4. Obniżają koszty przeglądania stron internetowych i pobierania filmów lub programów wideo za pomocą telefonu komórkowego podczas przebywania za granicą, dzięki nowemu pułapowi opłaty hurtowej na poziomie 1 euro za 1 MB pobranych danych, w porównaniu z obecną ceną hurtową wynoszącą średnio 1,68 euro za 1 MB, a niekiedy dużo więcej (nawet 6,82 euro w Irlandii, 5,30 euro w Grecji czy 5,10 euro w Estonii).

Maksymalna opłata hurtowa za pobieranie danych spadnie w ciągu następnych dwóch lat: do 0,80 euro w 2010 r. i 0,50 euro w 2011 r. Konsumenci będą informowani o opłatach za transfer danych, gdyż nowe przepisy zobowiązują operatorów telefonii komórkowej do dostarczenia swoim klientom (za pomocą wiadomości tekstowej lub okienka pop-up) darmowych, dotyczących danego kraju informacji na temat opłat roamingowych w momencie, gdy wyjadą oni do innego państwa członkowskiego i skorzystają z usługi transferu danych.

Nowe przepisy będą chronić konsumentów przed przyprawiającymi o ból głowy rachunkami za telefon dzięki wprowadzeniu mechanizmu odcinającego w momencie, gdy rachunek osiągnie kwotę 50 euro, chyba że konsument wybierze wyższy limit (niedawno obywatel niemiecki, który przebywając we Francji pobrał za pomocą telefonu komórkowego program telewizyjny, otrzymał rachunek na kwotę 46 tys. euro). Operatorzy mają czas na wprowadzenie tego mechanizmu odcinającego do marca 2010 r.

Nowe przepisy dotyczące roamingu, będące kontynuacją pierwszego rozporządzenia UE w sprawie roamingu (IP/07/870), będą obowiązywać do lata 2012 r. Parlament Europejski i Rada zwróciły się do Komisji o przedstawienie sprawozdania w sprawie funkcjonowania nowych przepisów do lata 2010 r. Komisja mogłaby następnie, w razie potrzeby, zaproponować nowe przepisy do końca czerwca 2011 r.


Kontekst

W unijnym rozporządzeniu w sprawie roamingu z 2007 r. wprowadzono pułapy, tzw. „eurotaryfy” za połączenia wykonywane i odbierane za granicą na obszarze UE. W rezultacie konsumenci korzystający za granicą z „eurotaryfy” zaoszczędzili średnio 70% w porównaniu z rokiem 2005, zanim UE podjęła działania.

W 2008 r., po dokonaniu przeglądu przepisów dotyczących roamingu, Komisja zaproponowała, by przedłużyć okres ich obowiązywania o kolejne 3 lata i dodać nowe zapisy odnośnie do wiadomości tekstowych i transferu danych. Parlament Europejski znaczną większością głosów zatwierdził nowe przepisy UE dotyczące roamingu w kwietniu 2009 r. ( IP/09/620 ). Dnia 8 czerwca w jego ślady poszła Rada UE w składzie ministrów właściwych do spraw telekomunikacji ( IP/09/880 ) .

Od objęcia urzędu przez obecną Komisję Europejską w 2004 r. wykorzystanie telefonii komórkowej, mierzone liczbą abonamentów, wzrosło z 84,6% do 119% wszystkich obywateli UE ( IP/09/473 ).

Przegląd aktualnych opłat roamingowych w poszczególnych krajach UE można znaleźć na unijnej stronie internetowej poświęconej roamingowi

Źródło: Komisja Europejska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS czy ZUS? Świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. [TABELA]

Jakie świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a które ośrodki pomocy społecznej? Prezentujemy proste zestawienie najważniejszych świadczeń w 2025 r.

Renta tytoniowa – czym jest, kto może się o nią ubiegać i na jakiej podstawie prawnej?

Renta tytoniowa to pojęcie, które choć w powszechnym użyciu nie funkcjonuje, coraz częściej pojawia się w kontekście dyskusji o świadczeniach z tytułu niezdolności do pracy. Choć alkoholizm jest uznawany za jedno z najpoważniejszych uzależnień, jego konsekwencje zdrowotne nie są jedynymi powodami przyznawania rent. W artykule wyjaśniamy, czym jest renta tytoniowa, kto może się o nią ubiegać oraz na jakiej podstawie prawnej można starać się o to świadczenie.

777 zł składki zdrowotnej pracownika, 315 zł przedsiębiorcy (obaj zarabiają 10 tys. zł miesięcznie). Konstytucyjny paradoks? Czy różne kwoty składki są sprawiedliwe?

Temat składki zdrowotnej był przez kilka ostatnich lat poruszany wielokrotnie. Porównując różne poziomy wynagrodzenia (co znajdą Państwo w dalszej części artykułu) nie da się nie zauważyć, że pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę płacą co do zasady składkę zdrowotną w wyższej wysokości niż przedsiębiorcy. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tak się dzieje, czy jest to obiektywnie sprawiedliwe i czy jest to zgodne z zasadą równości wobec prawa. Bo przecież dostęp do publicznej służby zdrowia mamy taki sam. A jakość tego leczenia nie zależy od wysokości składki.

Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

REKLAMA

Pracujący emeryt z przywilejami finansowymi: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

REKLAMA

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nowe wytyczne wydawania orzeczeń dla osób niepełnosprawnych tego nie zmieniają

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

REKLAMA