W Dzienniku Ustaw Nr 85, poz. 716 z 5 czerwca 2009 r. została opublikowana nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego z 24 kwietnia 2009 r.. Wchodzi ona w życie 6 lipca 2009 r.
Zasadniczym celem nowelizacji jest usprawnienie rynku telekomunikacyjnego oraz dostosowanie przepisów polskiego Prawa telekomunikacyjnego do prawa europejskiego.
W przypadku abonentów, jaki i użytkowników telefonów na kartę (pre-paid), nowelizacja likwiduje jednorazową opłatę za przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie operatora ruchomej publicznej sieci telefonicznej.
Korzystną zmianą jest też to, że w przypadku jednostronnego rozwiązania umowy przez abonenta lub przez dostawcę usług z winy abonenta przed upływem terminu ustalonego w umowie - abonent powinien zwrócić równowartość przyznanej ulgi na dzień rozwiązania umowy. Dotychczas zwracał równowartość przyznanej ulgi na dzień jej podpisania.
Ponadto z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2009 r. w sprawie warunków korzystania z uprawnien w publicznych sieciach telefonicznych wynika, że:
A. Przeniesienie numeru, na wyrazne żądanie abonenta następuje nie później niż w terminie:
1) 1 dnia roboczego – w przypadku abonentów bedacych strona umowy z dostawca usług zapewniającym przyłaczenie do ruchomej publicznej sieci telefonicznej lub
2) 7 dni roboczych – w przypadku abonentów bedacych strona umowy z dostawca usług zapewniającym przyłaczenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej
- od dnia zawarcia umowy, o której mowa w ust. 5, albo w pózniejszym terminie w trakcie trwania dotychczasowej umowy wskazanym przez abonenta.
B. Przeniesienie przydzielonego numeru nie może powodowac przerwy w świadczeniu usług telekomunikacyjnych dłuższej niż:
1) 3 godziny w porze nocnej pomiedzy godzina 0:00 a 3:00 – w przypadku abonentów bedacych strona umowy z dostawca usług zapewniajacym przyłaczenie do ruchomej publicznej sieci telefonicznej lub
2) 24 godziny, liczone od okreslonego w umowie, o której mowa w ust. 5, dnia rozpoczecia swiadczenia tych usług – w przypadku abonentów bedacych strona
umowy z dostawca usług zapewniajacym przyłaczenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej
- chyba że abonent wyraził w umowie zgode na dłuższa przerwe, okreslajac czas jej trwania.
Konsumenci nie będą natomiast zadowoleni ze zmiany, zgodnie z którą nie będą mogli wypowiedzieć umowy bez negatywnych konsekwencji (czyli bez zwracania ulgi i wypłaty odszkodowania) w przypadku gdy zmiana regulaminu będzie konieczna z uwagi na zmianę przepisów prawa albo potrzebę usunięcia niedozwolonych postanowień umownych.