W przypadku umów o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych dostawca usług ma obowiązek dołączyć, bezpłatnie regulamin świadczenia usług. Powinien być on podany do publicznej wiadomości. Regulamin świadczenia usług telekomunikacyjnych powinien być udostępniony konsumentowi na każde jego żądanie.
Czego można szukać w regulaminie
Regulamin powinien zawierać informacje szczegółowe m.in. o charakterze świadczonych przez operatora usług. Konkretyzuje on zapisy ogólne zawarte w samej umowie. W szczególności należy szukać w nim zapisów dotyczących:
- nazwy, adresu oraz siedziby dostawcy usług,
- zakresu świadczonych publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych,
- składników opłaty abonamentowej,
- zasad naliczania kar umownych,
- zakresu obsługi serwisowej,
- standardowych warunków umowy, m.in. czasu na jaki umowa została zawarta,
- postępowanie w przypadku chęci złożenia reklamacji.
Zmiana regulaminu
Podczas trwania umowy operator telekomunikacyjny ma prawo dokonać zmian w regulaminie usług. Jednakże o każdej zmianie konsument powinien być poinformowany. Ważny jest sposób przekazania informacji oraz czas w jakim to nastąpi. Otóż abonentowi powinien być doręczony nowy regulamin z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego (jednego miesiąca) przed wprowadzeniem tych zmian w życie. W przypadku wprowadzenia zmian do regulaminu świadczenia usług, konsument ma prawo wybory: albo przyjąć proponowane przez operatora zmiany albo też wypowiedzieć umowę.
W przypadku wypowiedzenia umowy przez abonenta z powodu zmiany regulaminu świadczenia usług, dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze. To znaczy, ze konsument nie będzie musiał zwracać przyznanej mu wcześniej ulgi.
Pan Marcin zawarł umowę operatorem telefonii komórkowej na okres 36 miesięcy. Przyznano mu ulgę na telefon w wysokości 999 zł – telefon kupił za 1 zł., a normalnie kosztowałby go 1000 zł. Warunkiem skorzystania z tej ulgi było zobowiązanie się do nie rozwiązywania umowy przez upływem 36 miesięcy. Po upływie 1 roku, Pan Marcin został poinformowany, że regulamin świadczenia usług ulega zmianie. Po dokładnej analizie nowej oferty Pan Marcin doszedł do wnioski, że nie jest to dla niego korzystna zmiana, dlatego też chce wypowiedzieć umowę. W takiej sytuacji nie będzie on musiał zwrócić otrzymanej ulgi.
Zapisy, które znalazły się w rejestrze niedozwolonych klauzul umownych
Tak samo jak zapisy znajdujące się w umowie, tak samo postanowienia zawarte w regulaminie badane są pod względem istnienia w nich klauzul niedozwolonych. Do przykładowych zapisów, które wpisane zostały do rejestru klauzul niedozwolonych zaliczyć można:
„Okres wypowiedzenia liczony jest od dnia złożenia w punkcie sprzedaży (obsługi) wypowiedzenia umowy lub dnia wpłynięcia do Działu Obsługi Klienta listu poleconego zawierającego wypowiedzenie umowy”;
„W przypadku usunięcia blokady aparatu telefonicznego z pominięciem zasad określonych w § 6 pkt 2 Abonent traci prawo do bezpłatnej obsługi serwisowej aparatu telefonicznego w ramach (...) uprawnień z tytułu niezgodności z umową”;
„Operator nie ponosi odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług wynikłe z faktu niewłaściwego funkcjonowania sieci telekomunikacyjnych innych operatorów telekomunikacyjnych”;
„W przypadku pozytywnego rozpatrzenia reklamacji dotyczącej rachunku telefonicznego kwota podlegająca zwrotowi zostanie zaliczona na poczet istniejących lub przyszłych zobowiązań Abonenta”.