Zestaw usług telekomunikacyjnych, jakie powinny być dostępne dla wszystkich użytkowników końcowych stacjonarnych publicznych sieci telefonicznych na terytorium Polski, z zachowaniem wymaganej jakości i po przystępnej cenie, stanowi usługę powszechną.
Usługa powszechna świadczona jest przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego „wyznaczonego” do świadczenia usługi powszechnej albo poszczególnych usług wchodzących w jej skład. Od maja 2006 roku przedsiębiorcą wyznaczonym jest Telekomunikacja Polska S.A.
Co składa się na usługę powszechną
Na zestaw powszechnych usług telekomunikacyjnych składają się:
- przyłączenie pojedynczego zakończenia sieci w głównej lokalizacji abonenta, czyli wskazany w umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych adres abonenta, z wyłączeniem sieci cyfrowej z integracją usług, zwanej dalej „ISDN”;
- utrzymanie łącza abonenckiego z zakończeniem sieci ISDN, w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych;
- połączenia telefoniczne krajowe i międzynarodowe, w tym do sieci komórkowych, dotyczy również transmisji dla faksu oraz transmisji danych, w tym połączenia do sieci Internet, jednakże jedynie w zakresie łącza komutowanego/wdzwanianego, nie dotyczy to zaś usług szerokopasmowego dostępu do Internetu (np. w przypadku TP S.A. – usługa neostrada tp);
- udzielanie informacji o numerach telefonicznych oraz udostępnianie spisów abonentów;
- świadczenie udogodnień dla osób niepełnosprawnych;
- świadczenie usług telefonicznych za pomocą aparatów publicznych.
Cena
Przedsiębiorca wyznaczony ustala cenę usługi powszechnej lub poszczególnych usług wchodzących w jej skład, w taki sposób aby uwzględniała ona możliwości ekonomiczne użytkowników końcowych. Powinna ona również odpowiadać potrzebom konsumentom poprzez oferowanie różnych pakietów cenowych oraz sposobów korzystania z usług ze szczególnym uwzględnieniem użytkowników będących osobami niepełnosprawnymi.