Podstawą świadczenia usług przez telewizje kablowe jest umowa zawarta w formie pisemnej pomiędzy operatorem telewizji kablowej a konsumentem. Na podstawie tej umowy operator zobowiązuje się do świadczenia usług telewizji kablowej zgodnie z umową oraz załączanym do niej regulaminem, a abonent zobowiązuje się do terminowego regulowania płatności i przestrzegania postanowień umowy oraz regulaminu. Przed zwarciem umowy należy dokładnie zapoznać się ze wszystkimi warunkami umowy.
Przedsiębiorca, który chce świadczyć usługi, musi najpierw uzyskać wpis do rejestru programów w sieciach kablowych, prowadzonego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Programy do sieci kablowej muszą być wprowadzane w następującej kolejności:
- ogólnokrajowe programy radiofonii i telewizji publicznej,
- regionalne programy radiofonii i telewizji publicznej dostępne na danym obszarze,
- programy krajowych nadawców społecznych dostępne na danym obszarze,
- programy innych nadawców krajowych dostępne na danym obszarze,
- programy innych nadawców krajowych i nadawców zagranicznych.
Elementy umowy
W umowie o świadczenie usług telewizji kablowej powinny znaleźć się informacje dotyczące:
- oznaczenia stron,
- świadczonej usługi,
- zakresu obsługi serwisowej,
- ceny,
- czasu trwania umowy oraz warunki przedłużenia i rozwiązania umowy,
- wysokość kar umownych w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi,
- tryb postępowania reklamacyjnego.
Podobnie jak w przypadku innych usług telekomunikacyjnych, tak i tutaj, operator telewizji kablowej ma obowiązek dołączyć do umowy regulamin świadczenia usług. Regulamin jest dostępny bez żadnej dodatkowej opłaty.
Podwyżka
Niektórzy operatorzy telewizji kablowych zastrzegają sobie w umowie prawo zmiany opłaty bez wcześniejszego poinformowania o tym konsumenta. Często abonent dowiaduje się o takiej zmianie dopiero wtedy, kiedy otrzymuje rachunek z wyższą kwotą niż to wynika z umowy. Jest to niezgodne z prawem, gdyż o każdej zmianie opłaty abonent powinien być poinformowany na tyle wcześnie, by miał możliwość – jeśli nie godzi się na tę zmianę – wypowiedzenia umowy. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku chęci zmniejszenia opłaty abonamentowej.
PRZYKŁADY KLAUZUL NIEDOZWOLONYCH:
„Operator zastrzega sobie prawo zmiany wysokości opłaty miesięcznej za korzystanie z sieci telewizji kablowej”.
„Zmiana opłaty za doprowadzenie sygnału nie oznacza zmiany warunków umowy”.
„Prawo do obniżenia opłaty abonamentowej przysługuje Abonentowi wtedy, gdy brak sygnału spowodowany awarią był dłuższy niż trzy dni robocze".
„Abonentowi przysługuje bonifikata opłaty miesięcznej w razie niemożności odbioru przez niego programów telewizyjnych i radiowych rozprowadzanych przez Operatora w sieci telewizji kablowej przez okres dłuższy niż 7 dni z przyczyn leżących po stronie Operatora”.
Zmiana programów
Niekiedy w umowach z telewizją kablową można znaleźć postanowienia, zgodnie z którymi operator przewiduje możliwość zmiany oferty programowej w wyniku działania „sił wyższych”. Nie kwalifikują się zatem do nich „przyczyny techniczne”.
Wybierając odpowiedni pakiet programowy, konsument ma prawo oczekiwać dostępu do wszystkich kanałów gwarantowanych przez operatora w umowie. Brak chociaż jednego kanału jest podstawą do wypowiedzenia umowy z winy operatora, który nie wykonuje swoich zobowiązań. Zmieniając pakiet programów operator dokonuje modyfikacji warunków umowy i abonent musi być o tym powiadomiony – ma bowiem prawo wypowiedzenia umowy.
Zwłoka w opłacie a rozwiązanie umowy
W umowach o świadczenie usług telewizji kablowej często pojawia się klauzula, że w przypadku braku uiszczenia opłaty w terminie operator może wstrzymać dostęp abonenta do dostarczanego sygnału radiowego lub telewizyjnego, a także rozwiązać umowę bez wypowiedzenia. Sytuacja taka jest niedopuszczalna, gdyż odbiorca usług musi najpierw otrzymać wezwanie do zapłaty zaległej kwoty.