Dwie umowy z kablówką
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Tak. Częstą praktyką operatorów telewizji kablowej (podobnie jak sieci komórkowych) jest to, że podpisują z nami dwie odrębne umowy. Jedna dotyczy usługi abonamentowej, czyli możliwości odbierania kanałów telewizyjnych. Jest to tzw. umowa starannego działania, czyli umowa zlecenia. Druga zaś korzystania z odpowiedniego sprzętu. Ta ostatnia może mieć formę najmu lub użytkowania. W związku z tym właścicielem sprzętu nadal pozostaje operator. Jeżeli postanowienia umowy nie stanowią co innego, po zakończeniu umowy należy sprzęt zwrócić. W zależności od umowy różny jest czas na dokonanie tego zwrotu. Natomiast nie dopełnienie tego obowiązku powoduje konieczność zapłaty kary umownej. Dlatego też należy pamiętać, aby wraz z końcem umowy dostarczyć sprzęt we właściwe miejsce i w określonym czasie.
REKLAMA
W gąszczu dokumentów, jakie dostajemy do podpisu czasem trudno jest to zauważyć. Dostajemy bowiem wzór umowy, który w praktyce rzadko podlega negocjacji i który zazwyczaj odsyła nas do regulaminu świadczenia usług. W nim zazwyczaj zawarte są istotne postanowienie odnośnie praw i obowiązków konsumenta. Bardzo ważne jest, aby zapoznać się z treścią wszystkich dokumentów, czyli nie tylko samej umowy, ale również załączników do niej i regulaminu. W ten sposób można uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, gdy operator żąda od nas rzeczy, o których istnieniu nie wiedzieliśmy. W przypadku natomiast zauważenia postanowienia, z którym się nie zgadzamy warto negocjować z przedsiębiorcą jego usunięcie albo modyfikację. Wówczas operator nie może powołać się na nie. Należy również zwracać uwagę na to czy w umowie nie ma niedozwolonych klauzul umownych.
Najczęściej wszelkie należności z danego miesiąca uwzględnione są na jednej fakturze. Mogą być natomiast wyszczególnione konkretne pozycje jak np. abonament, najem itp. Nie zapłacenie rachunku w terminie powoduje powstanie obowiązku zapłaty zaległej kwoty wraz z odsetkami ustawowymi.
W zależności od tego jakiego rodzaju usterki pojawią się podczas odbioru kanałów telewizyjnych, to z innej podstawy prawnej można skorzystać składając reklamacje. Przyczyna może tkwić w nieprawidłowym wykonaniu usługi albo w samym sprzęcie, który może być niezgodny z umową. Ma to istotne znaczenie w odniesieniu do uprawnień konsumenta, terminów zawiadomienia operatora i jego obowiązków.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat