Telefonia komórkowa wśród najmłodszych
REKLAMA
REKLAMA
Promocja telefonii komórkowej poprzez oferowanie telefonii komórkowej, tj. dzwonków, gier Java itp. dzieciom drogą elektroniczną, zwłaszcza przez Internet nastawiona jest w oczywisty sposób na pozyskanie i uzależnienie od siebie klienta, jak również ma na celu wpłynięcie poprzez małego klienta na otoczenie, zwłaszcza rodziców i opiekunów. Zasadniczo działania marketingowe kierowane do dzieci są dopuszczalne, jednak pod pewnymi warunkami i z określonymi zastrzeżeniami.
REKLAMA
Małoletni w wieku pomiędzy 13. a 18. rokiem życia mogą samodzielnie podpisywać umowy powszechnie zawierane w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego. W przypadku innych transakcji osoby te mogą ich dokonywać jedynie za zgodą przedstawiciela ustawowego. Zatem jeżeli małoletni nabywa wygaszacz ekranu bądź dzwoni na linię „tyko dla dorosłych”, należy uznać, że takie zamówienie nie powinno być realizowane bez czytelnej zgody dorosłego.
Reklamy zabronione
Zabronione jest stosowanie reklamy:
- wykorzystującej naturalną ufność, łatwowierność dzieci,
- zachęcającej dzieci do wywierania presji na rodziców, opiekunów, nauczycieli, aby skłonić ich do zakupu renomowanych produktów lub usług (w takich przypadkach opiekun bądź rodzice powinni być stroną umowy i móc podjąć zobowiązania pieniężne),
- wykorzystującej zaufanie dzieci do rodziców, opiekunów, nauczycieli,
- nawołującej bezpośrednio dzieci do kupna produktów lub usług,
- w nieuzasadniony sposób ukazującej dzieci w niebezpiecznych sytuacjach.
Reklama nie może zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi dzieci.
Czego nie może robić przedsiębiorca
Przedsiębiorcy nie powinni
- przesyłać bezpośredniej reklamy do dzieci;
- zachęcać dzieci do udostępniania danych o sobie;
- oferować bonusów, nagród dla dzieci w zamian za udostępnienie danych osobowych;
- przeprowadzać ankiet, konkursów itp. w celu gromadzenia danych osobowych od dzieci;
- zachęcać dzieci do:
– telefonowania na numery o podwyższonej opłacie;
– brania udziału w grach i konkursach za pośrednictwem połączeń o specjalnej opłacie;
- promować usług towarzyskich (świadczone zwykle za pośrednictwem połączeń o podwyższonej opłacie) bądź mających charakter erotyczny w sposób ostentacyjny, tzn. wskazujący na ich charakter poprzez szatę słowną lub graficzną itp. Działania marketingowe dotyczące telefonii komórkowej nie mogą w żaden sposób krzywdzić dziecka.
Z czego należy sobie zdawać sprawę, gdy dajemy dziecku telefon komórkowy
REKLAMA
Cel handlowy bywa ukrywany przed dziećmi za elementami rozrywki i zabawy, które przyciągają ich uwagę. Oferty dla dzieci często nie zawierają wskazania do jakiej grupy wiekowej są adresowane. Ponadto zdarza się, że przedsiębiorcy, prezentując swoją ofertę, mogą nie rozgraniczać jej dostatecznie skutecznie od treści szkodliwych bądź sprzecznych z prawem, np. o charakterze pornograficznym.
Reklama i marketing skierowane do dzieci odwołują się na przykład do silnej potrzeby podobieństwa czy identyfikacji z grupą, które sprawiają, że dzieci chcą posiadać produkty, które mają inni. W przypadku transakcji na odległość przedsiębiorcy ponoszą rozszerzoną odpowiedzialność i zobowiązani są zapewniać niezbędną informację, np. o cenach, cechach produktu, a także o tym, że dzieci nie mogą zawierać umów. Informacje te powinny być udostępnione w sposób dostatecznie jasny w obrocie i warunkach umownych. Najpopularniejszą metodą zawarcia umowy i zapłaty jest kliknięcie klawiszem i wysłanie SMS-a o określonej wartości. Opanowanie tych czynności nie nastręcza zauroczonemu kolorową reklamą dziecku większych trudności.
Czy można pozyskiwać dane osobowe od dzieci
Profesjonaliści oferujący swoje produkty nie mogą zbierać danych osobowych od niepełnoletnich. Jeżeli pomimo to nastąpi zawarcie umowy, przedsiębiorca powinien niezwłocznie otrzymać zgodę od rodziców. Przykładowo zgoda może być uzyskana przez podpis rodziców, który należy następnie wysłać pocztą. Zgoda może być również wyrażona elektronicznie, np. poprzez e-mail rodziców, tak jednak, aby fakt jej wyrażenia mógł być zweryfikowany – przykładowo telefonicznie, pocztą elektroniczną, listownie (pocztą tradycyjną) lub faksem.
Do kogo należy się zwrócić o pomoc w razie kłopotów związanych z usługami telekomunikacyjnymi
Przede wszystkim należy podjąć próbę wyjaśnienia spornej sytuacji z przedsiębiorcą – w ramach oferowanego przez niego trybu reklamacyjnego.
W przypadku naruszenia indywidualnego interesu należy zwrócić się o pomoc prawną lub interwencję do rzecznika konsumentów lub pozarządowej organizacji konsumenckiej.
Pomocy udzielić jest w stanie także Rzecznik Praw Dziecka. W sytuacji, gdy istnieją przesłanki, aby stwierdzić, że naruszono interes zbiorowy konsumentów, należy sprawę zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub do Rzecznika Praw Dziecka.
Zadaj pytanie: Forum
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat