REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Telefonia komórkowa wśród najmłodszych

Telefonów komórkowych zaczynają używać coraz młodsze dzieci.
Telefonów komórkowych zaczynają używać coraz młodsze dzieci.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gwałtownie rozwijające się media elektroniczne są bez wątpienia wielkim ułatwieniem i pomocą, również dla dzieci. Mogą jednak nieść ze sobą pewne zagrożenia. Jednym z najbardziej dynamicznych i coraz bardziej popularnych segmentów usług świadczonych drogą elektroniczną stają się produkty telefonii komórkowej. Takie usługi, jak oferowane przez Internet na komórkę dzwonki, tapety lub gry Java, mogą stać się źródłem potencjalnych problemów dla najmłodszych konsumentów.

Promocja telefonii komórkowej poprzez oferowanie telefonii komórkowej, tj. dzwonków, gier Java itp. dzieciom drogą elektroniczną, zwłaszcza przez Internet nastawiona jest w oczywisty sposób na pozyskanie i uzależnienie od siebie klienta, jak również ma na celu wpłynięcie poprzez małego klienta na otoczenie, zwłaszcza rodziców i opiekunów. Zasadniczo działania marketingowe kierowane do dziecidopuszczalne, jednak pod pewnymi warunkami i z określonymi zastrzeżeniami.

REKLAMA

Małoletni w wieku pomiędzy 13. a 18. rokiem życia mogą samodzielnie podpisywać umowy powszechnie zawierane w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego. W przypadku innych transakcji osoby te mogą ich dokonywać jedynie za zgodą przedstawiciela ustawowego. Zatem jeżeli małoletni nabywa wygaszacz ekranu bądź dzwoni na linię „tyko dla dorosłych”, należy uznać, że takie zamówienie nie powinno być realizowane bez czytelnej zgody dorosłego.

Reklamy zabronione

Zabronione jest stosowanie reklamy:

  • wykorzystującej naturalną ufność, łatwowierność dzieci,
  • zachęcającej dzieci do wywierania presji na rodziców, opiekunów, nauczycieli, aby skłonić ich do zakupu renomowanych produktów lub usług (w takich przypadkach opiekun bądź rodzice powinni być stroną umowy i móc podjąć zobowiązania pieniężne),
  • wykorzystującej zaufanie dzieci do rodziców, opiekunów, nauczycieli,
  • nawołującej bezpośrednio dzieci do kupna produktów lub usług,
  • w nieuzasadniony sposób ukazującej dzieci w niebezpiecznych sytuacjach.

Reklama nie może zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi dzieci.

Czego nie może robić przedsiębiorca

Przedsiębiorcy nie powinni

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przesyłać bezpośredniej reklamy do dzieci;
  • zachęcać dzieci do udostępniania danych o sobie;
  • oferować bonusów, nagród dla dzieci w zamian za udostępnienie danych osobowych;
  • przeprowadzać ankiet, konkursów itp. w celu gromadzenia danych osobowych od dzieci;
  • zachęcać dzieci do:

– telefonowania na numery o podwyższonej opłacie;

– brania udziału w grach i konkursach za pośrednictwem połączeń o specjalnej opłacie;

  • promować usług towarzyskich (świadczone zwykle za pośrednictwem połączeń o podwyższonej opłacie) bądź mających charakter erotyczny w sposób ostentacyjny, tzn. wskazujący na ich charakter poprzez szatę słowną lub graficzną itp. Działania marketingowe dotyczące telefonii komórkowej nie mogą w żaden sposób krzywdzić dziecka.

Z czego należy sobie zdawać sprawę, gdy dajemy dziecku telefon komórkowy

REKLAMA

Cel handlowy bywa ukrywany przed dziećmi za elementami rozrywki i zabawy, które przyciągają ich uwagę. Oferty dla dzieci często nie zawierają wskazania do jakiej grupy wiekowej są adresowane. Ponadto zdarza się, że przedsiębiorcy, prezentując swoją ofertę, mogą nie rozgraniczać jej dostatecznie skutecznie od treści szkodliwych bądź sprzecznych z prawem, np. o charakterze pornograficznym.

Reklama i marketing skierowane do dzieci odwołują się na przykład do silnej potrzeby podobieństwa czy identyfikacji z grupą, które sprawiają, że dzieci chcą posiadać produkty, które mają inni. W przypadku transakcji na odległość przedsiębiorcy ponoszą rozszerzoną odpowiedzialność i zobowiązani są zapewniać niezbędną informację, np. o cenach, cechach produktu, a także o tym, że dzieci nie mogą zawierać umów. Informacje te powinny być udostępnione w sposób dostatecznie jasny w obrocie i warunkach umownych. Najpopularniejszą metodą zawarcia umowy i zapłaty jest kliknięcie klawiszem i wysłanie SMS-a o określonej wartości. Opanowanie tych czynności nie nastręcza zauroczonemu kolorową reklamą dziecku większych trudności.

Czy można pozyskiwać dane osobowe od dzieci

Profesjonaliści oferujący swoje produkty nie mogą zbierać danych osobowych od niepełnoletnich. Jeżeli pomimo to nastąpi zawarcie umowy, przedsiębiorca powinien niezwłocznie otrzymać zgodę od rodziców. Przykładowo zgoda może być uzyskana przez podpis rodziców, który należy następnie wysłać pocztą. Zgoda może być również wyrażona elektronicznie, np. poprzez e-mail rodziców, tak jednak, aby fakt jej wyrażenia mógł być zweryfikowany – przykładowo telefonicznie, pocztą elektroniczną, listownie (pocztą tradycyjną) lub faksem.

Do kogo należy się zwrócić o pomoc w razie kłopotów związanych z usługami telekomunikacyjnymi

Przede wszystkim należy podjąć próbę wyjaśnienia spornej sytuacji z przedsiębiorcą – w ramach oferowanego przez niego trybu reklamacyjnego.

W przypadku naruszenia indywidualnego interesu należy zwrócić się o pomoc prawną lub interwencję do rzecznika konsumentów lub pozarządowej organizacji konsumenckiej.

Pomocy udzielić jest w stanie także Rzecznik Praw Dziecka. W sytuacji, gdy istnieją przesłanki, aby stwierdzić, że naruszono interes zbiorowy konsumentów, należy sprawę zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub do Rzecznika Praw Dziecka.

UOKiK

Zadaj pytanie: Forum

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uzupełniający urlop macierzyński. Jaka będzie treść wniosku o urlop i jakie trzeba będzie dołączyć załączniki

Będzie nowe rozporządzenie regulujące kwestie dotyczące uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem. Wiadomo już, co będzie musiał zawierać wniosek o uzupełniający urlop macierzyński i jakie załączniki trzeba będzie dołączyć do wniosku.

Czy rozróżniasz: mDowód, e-dowód, dowód osobisty, dowód cyfrowy i elektroniczny. Czym są i jakie mają funkcje?

Ministerstwo Cyfryzacji wyjaśniało w komunikacie, jakie są podobieństwa i różnice pomiędzy mDowodem, e-dowodem, dowodem osobistym, dowodem cyfrowym i dowodem elektronicznym. Wskazało też jakie funkcje pełnią te dokumenty.

1000 zł netto na dziecko. Bez kryterium dochodowego. Dla studentów, bezrobotnych i rodziców niepłacących składek chorobowych

Również osoby znajdujące się w szczególnej sytuacji zawodowej mogą liczyć na pomoc państwa w wychowaniu dzieci. Mowa np. o rodzicach będących studentami czy osobami bezrobotnymi. Mają oni prawo do szczególnego świadczenia w wysokości 1000 zł netto miesięcznie.

Potencjał seniorów na rynku pracy – jak go efektywnie wykorzystać?

Starzejące się społeczeństwo stawia przed rynkiem pracy wyzwania związane z rosnącą liczbą seniorów i mniejszą liczbą pracujących w wieku produkcyjnym. Aktywizacja zawodowa osób starszych nie tylko wykorzystuje ich potencjał, ale także wspiera budowanie bardziej zrównoważonego i inkluzyjnego społeczeństwa.

REKLAMA

Dodatek specjalny nie przysługuje za zadania powtarzalne i przewidywalne

Pracownicy samorządowi mają prawo do dodatku specjalnego w razie okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań. Urzędnikom nie można przyznawać tego dodatku na długi okres za zadania powtarzalne i przewidywalne.

Posiłki i zasiłki na żywność z MOPS. W 2025 r. nowe kryteria

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły kryteria dochodowe w pomocy społecznej, co wpływa również na wsparcie w ramach programu „Posiłek w domu i w szkole”. Ile wynoszą aktualne progi? Kto może ubiegać się o świadczenia?

Jesienne ferie w szkołach. Do MEN trafiają postulaty, których nie można ignorować. Trzeba się przyjrzeć organizacji roku szkolnego

Organizacja roku szkolnego nie zmieniła się od lat. Zimowa i wiosenna przerwa świąteczna, a do tego ferie zimowe i wakacje. Czy to się zmieni? Mówi się o trzech semestrach i dodatkowych feriach jesiennych.

ZUS: prognoza Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na lata 2025-2029: saldo roczne FUS jest ujemne. Co wpływa na sytuację finansową FUS?

ZUS: prognoza Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na lata 2025-2029: saldo roczne FUS jest ujemne. Co wpływa na sytuację finansową FUS? ZUS poinformował, że w latach 2025–2029 Fundusz Ubezpieczeń Społecznych (FUS) pozostaje stabilny, ale wykazuje tendencje deficytowe. Dlaczego?

REKLAMA

ZUS przekazał informacje o rozliczeniu składek. Płatnik dowie się o swoim saldzie

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że płatnicy składek mogą już sprawdzić na swoich kontach w PUE ZUS rozliczenie składek zapłaconych w 2024 r. Płatnik dowie się, czy ma w ZUS nadpłatę, niedopłatę, czy też jego saldo zerowe.

Nie usłyszysz już w przychodni, sklepie czy pociągu „proszę Pani”/”proszę Pana”. Komunikacja nie powinna być personalizowana ze względu na płeć. Zapadł ważny wyrok TSUE

W dniu 9 stycznia 2025 r., w sprawie C-394/23 – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozstrzygnął kwestię – czy w celu świadczenia usług (w tym przypadku przewozowych, bo sprawa dotyczyła przejazdu koleją) – mogą być przez przewoźnika zbierane dane dotyczące płci pasażerów, w celu personalizacji komunikacji z klientem ze względu na płeć. Okazuje się, że przetwarzanie danych dotyczących płci klientów w tym celu – nie może być to uznane za niezbędne do wykonania umowy i ponadto może stanowić dyskryminację ze względu na tożsamość płciową.

REKLAMA