Usługa pre-paid jest zwana również usługą przedpłaconą, ponieważ konsument musi najpierw zapłacić za limit przydzielony na karcie, żeby móc wykonywać połączenia telefoniczne. Przy czym jednostki taryfowe możemy wykorzystywać przez określony czas, w zależności od rodzaju karty. Zazwyczaj trwa on od kilkunastu dni do kilku miesięcy. System ten jest oferowany tylko przez operatorów sieci komórkowej. W przypadku usług pre-paid nie trzeba zawierać pisemnej umowy z operatorem.
Po okresie, na jaki zostały nam przydzielone jednostki taryfowe konieczne jest uzupełnienie konta. Po każdym bowiem połączeniu lub wykonywaniu innych dostępnych nam usług, jednostki te są odejmowane. Po zakupie specjalnej karty nasz limit zostaje doładowany.
Nawet jeżeli okres aktywności konta już upłynął, tzn. nasz limit na koncie się wyczerpał, to i tak zazwyczaj może my odbierać połączenia przychodzące na nasz numer telefonu. W ten sposób operator telekomunikacyjny cały czas jest w stanie gotowości do ponownego świadczenia usług , a w związku z tym nadal ponosi koszty związane z utrzymaniem konta w systemach informatycznych i elementach sieciowych oraz funkcjonowaniem karty SIM. Niezbędne jest również zarezerwowanie danego numeru konsumenta. W związku z tym operator ponosi koszty, nawet jeżeli użytkownik nie może wykonywać połączeń wychodzących.
Bez umowy
Zawarciem umowy o świadczenie usług przedpłaconych nie jest podpisanie umowy z operatorem telekomunikacyjnym, lecz sama czynność faktyczna, tzn. doładowanie konta i rozpoczęcie korzystania z usług. Nie oznacza to jednak, że korzystanie z tej usługi nie jest w żadne sposób usystematyzowane. Przed zawarciem umowy należy zapoznać się z regulaminem świadczenia usług oraz z cennikiem. Poprzez rozpoczęcie korzystania z usług wyrażamy bowiem zgodę na wszystkie zapisy, jakie się w nich znajdują.
Czas korzystania z usługi
Regulaminy różnych operatorów telekomunikacyjnych mogą być w nieco odmienny sposób skonstruowane. Niemniej jednak w każdym z nich znajdują się zapisy dotyczące czasu w jakim użytkownik może korzystać z aktywnego konta.
Konsument, który korzysta z usługi pre-paid dokonuje przedpłaty za usługi, z których chce skorzystać w przyszłości. Może on z nich korzystać w ściśle określonym terminie wskazanym w regulaminie. Nieistotne jest czy użytkownik tychże usług korzysta z nich czy też nie.
Nie ma podstaw do żądania zwrotu wpłaconych pieniędzy, jeżeli nie wykorzystano jednostek taryfowych w umówionym terminie. Środki zgromadzone na koncie mogą w takiej sytuacji przepaść.
Zadaj pytanie: Forum
Zobacz serwis: Prawa konsumenta