Przeniesienie numeru
REKLAMA
REKLAMA
Możliwość przeniesienia numeru, zarówno w sieci komórkowej, jak i stacjonarnej jest usługą nową. Uprawnienie takie istnieje w Polsce dopiero od ponad 2 lat. Jego istota jest współdziałanie oraz dokonywanie wszystkich przewidzianych w przepisach czynności przez operatora dotychczasowego oraz nowego.
REKLAMA
Co należy zrobić
Na początek abonent powinien złożyć do nowego operatora telekomunikacyjnego pisemny wniosek o potwierdzenie możliwości zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru.
REKLAMA
Operator ma 7 dni na rozpatrzenie wniosku i powiadomienie abonenta na piśmie o możliwości zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem numeru. Konsument powinien być również poinformowany o przewidywanym terminie rozpoczęcia świadczenia tych usług.
Niepoinformowanie abonenta o możliwości przeniesienia numeru w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku jest niewykonaniem lub nienależytym wykonanie usługi telekomunikacyjnej. Chyba że powodem była siła wyższa lub wina abonenta.
Odmowa
Operator może odmówić zawarcia umowy z przeniesieniem numeru (ma 7 dni na poinformowanie o tym fakcie konsumenta) tylko, jeżeli jest to spowodowane:
- brakiem możliwości technicznych, stwierdzonych decyzją Prezesa UKE;
- gdy lokalizacja abonenta znajduje się:
- poza obszarem sieci telekomunikacyjnej operatora, do którego zapewnia przyłączenie nowy dostawca;
- w strefie numeracyjnej innej niż lokalizacja, w której przydzielono abonentowi numer geograficzny.
Mogę przenieść numer i co dalej
REKLAMA
Jeżeli wniosek o przeniesienie numeru został rozpatrzony pozytywnie, to należy rozwiązać, w formie pisemnej, umowę z dotychczasowym operatorem. W załączniku należy zamieścić kopię zawiadomienia o możliwości przeniesienia numeru, jaką abonent otrzymał od nowego dostawcy usług.
Następnie w ciągu 14 dni konsument zostaje zawiadomiony o terminie rozwiązania umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru. Zawiadomienie powinno być sporządzone w formie pisemnej.
Operatorzy telefonii komórkowej są zobowiązani do rozwiązania umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego abonentowi numeru.
Termin, w którym umowa z dotychczasowym operatorem ma zostać rozwiązana zależy od zapisów umowy. Samo rozwiązanie umowy nie może jednak nastąpić przed rozpoczęciem świadczenia usługi przez nowego operatora.
Przerwa w świadczeniu nie powinna trwać dłużej niż 24 godziny, chyba że chyba że abonent wyraził w umowie zgodę na dłuższą przerwę.
Umowa z nowym dostawcą usług
Po przejściu całej procedury konsument zawiera umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem numeru z nowym dostawcą. W umowie określa się termin rozpoczęcia świadczenia usługi. Powinien być on zgodny z zgodny z terminem rozwiązania umowy z abonentem przez dotychczasowego dostawcę usług. Konsument może oczywiście zaproponować, aby umowa została zawarta w terminie późniejszym.
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
Zadaj pytanie: Forum
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat