REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
TP S.A. musi zapłacić 2 miliony kary.
TP S.A. musi zapłacić 2 miliony kary.

REKLAMA

REKLAMA

Sąd utrzymał decyzję Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie nałożenia 2 milionowej kary na Telekomunikację Polską S.A. Sprawa dotyczyła wyłączenia w Białymstoku centrali, która obsługuje połączenia alarmowe: 112, 999, 998, 997.  

Wczoraj Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpatrzyła odwołanie TP S.A. w sprawie kary, jaka została nałożona na spółkę. Przyczyną było niedopełnienie obowiązków przez firmę zagwarantowania użytkownikom możliwości wykonywania bezpłatnych połączeń na numery alarmowe. TP S.A., jak każdy dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych jest do tego zobowiązany.

REKLAMA

Konkrety

REKLAMA

Dnia 27 marca 2007 r. między godziną 12.00 a 3.00 były dokonywane poprawki oprogramowania centrali telefonicznej, do której dołączone są służby niosące pomoc: straż pożarna i pogotowie ratunkowe. Podczas przeprowadzanych prac wystąpiła awaria, która spowodowała przerwę w świadczeniu wszystkich połączeń telefonicznych, w tym na numery alarmowe. Przerwa trwała ok. 100 minut.

Niewywiązaniem się z obowiązków przez TP S.A. było to, że nie zapewniła abonentom łączność zastępczej. Łączność ze służbami, których zadaniem ustawowym jest niesienie pomocy ludziom należy do kompetencji dostawców usług telekomunikacyjnych.

Kontrola przeprowadzona przez Urząd Komunikacji Elektronicznej wykazała, że oddział spółki w Białymstoku nie posiadał stosownej procedury przewidzianej dla sytuacji tego typu. Nie było żadnych wytycznych odnośnie tego jakie postępowanie w przypadku prac serwisowych, przerw w łączności telefonicznej i braku połączeń z numerami alarmowymi jest niezbędne.

Skutki przerwy

W wyniku przerwy ponad 170 tys. użytkowników z terenu Białegostoku i okolic było pozbawionych dostępu do straży pożarnej, pogotowia ratunkowego i policji. Taki stan był zagrożeniem dla zdrowia i życia dużej liczby społeczeństwa. Przykładem może być jedna z wsi w gminie Juchnowiec Kościelny, gdzie odnotowano pożar zabudowań gospodarczych. Z powodu niemożliwości połączenia się z jednostką straży pożarnej i zbyt późne przybycie straży na miejsce doszło do wybuchu zbiorników z olejem napędowym oraz benzyną. Poparzonych zostało 5 osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod kontrolą UKE

W związku z powyższym Prezes UKE wydal decyzję o naruszeniu przez TP S.A. art. 209 ust. 1 pkt. 18 ustawy Prawo telekomunikacyjne. Zgodnie z powołanym przepisem dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych podlega karze, jeżeli nie jest w stanie zapewnić abonentom bezpłatnych połączeń na numery alarmowe. Konsekwencją tego było wyznaczenie do zapłaty kary w wysokości 2 mln zł. Spółka złożyła odwołanie w tej sprawie.

SOKiK nie zmienił zdania

W dniu wczorajszym Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie dostawcy usług telekomunikacyjnych. Koszty procesu zostaną zwrócone Prezesowi UKE. W odpowiedzi na argumenty TP S.A., sąd wskazał, że nie jest kompetentny do rozstrzygania o właściwym bądź niewłaściwym powołaniem Prezesa UKE. Podstawą do rozstrzygnięcia przedmiotowego sporu są przepisy prawa telekomunikacyjnego, które w tym przypadku zostały naruszone. Sąd wypowiedział się również co do wysokości kary. Uznał, że jest ona właściwa ze względu na rozmiar niebezpieczeństwa spowodowanego przerwą w świadczeniu usług i możliwością połączenia się z numerami alarmowymi.

Wyrok nie jest jeszcze prawomocny.

Sygn. akt XVII AmT 65/07

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS czy ZUS? Świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. [TABELA]

Jakie świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a które ośrodki pomocy społecznej? Prezentujemy proste zestawienie najważniejszych świadczeń w 2025 r.

Renta tytoniowa – czym jest, kto może się o nią ubiegać i na jakiej podstawie prawnej?

Renta tytoniowa to pojęcie, które choć w powszechnym użyciu nie funkcjonuje, coraz częściej pojawia się w kontekście dyskusji o świadczeniach z tytułu niezdolności do pracy. Choć alkoholizm jest uznawany za jedno z najpoważniejszych uzależnień, jego konsekwencje zdrowotne nie są jedynymi powodami przyznawania rent. W artykule wyjaśniamy, czym jest renta tytoniowa, kto może się o nią ubiegać oraz na jakiej podstawie prawnej można starać się o to świadczenie.

777 zł składki zdrowotnej pracownika, 315 zł przedsiębiorcy (obaj zarabiają 10 tys. zł miesięcznie). Konstytucyjny paradoks? Czy różne kwoty składki są sprawiedliwe?

Temat składki zdrowotnej był przez kilka ostatnich lat poruszany wielokrotnie. Porównując różne poziomy wynagrodzenia (co znajdą Państwo w dalszej części artykułu) nie da się nie zauważyć, że pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę płacą co do zasady składkę zdrowotną w wyższej wysokości niż przedsiębiorcy. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tak się dzieje, czy jest to obiektywnie sprawiedliwe i czy jest to zgodne z zasadą równości wobec prawa. Bo przecież dostęp do publicznej służby zdrowia mamy taki sam. A jakość tego leczenia nie zależy od wysokości składki.

Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

REKLAMA

Pracujący emeryt z przywilejami finansowymi: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

REKLAMA

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nowe wytyczne wydawania orzeczeń dla osób niepełnosprawnych tego nie zmieniają

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

REKLAMA