Postępowanie mediacyjne jest jednym ze sposobów rozwiązywania sporów z operatorem telekomunikacyjnym. Podstawą do wszczęcia postępowania jest złożenie wniosku do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Kieruje się go na adres Delegatury UKE w województwie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania. Należy mieć na względzie, że Prezes UKE nie ma możliwości umorzenia spornej kwoty. To może uczynić tylko operator albo sąd wyrokiem.
Postępowanie mediacyjne może być przeprowadzone tylko jeśli obie strony - konsument i operator telekomunikacyjny - wyrażą na to zgodę. W przeciwnym razie konsument może dochodzić swoich roszczeń przed sądem powszechnym.
Jeżeli przeprowadzenie mediacji jest dopuszczalne Prezes UKE przedstawia operatorowi żądania wystosowane przez użytkownika usług telekomunikacyjnych. Może również wskazać regulacje prawne adekwatne do danej sytuacji oraz wyznaczyć termin, w którym strony powinny zakończyć swój spór.
Nie można zapominać o tym, że postępowanie mediacyjne nie zawsze musi przynieść oczekiwany przez użytkownika usługi efekt. Operator telekomunikacyjny może na przykład nie uznać roszczeń konsumenta i przedstawić swoje propozycje rozwiązania sporu albo nie zakończyć polubownie sprawy w określonym terminie. W takiej sytuacji Prezes UKE odstępuje od postępowania mediacyjnego.
Jakie dokumenty są potrzebne
Złożenie wniosku o mediacje do Prezesa UKE nie jest sformalizowane. Żaden specjalny formularz nie jest w tym celu potrzebny. Wystarczy bardzo dokładnie opisać problem oraz załączyć niezbędne dokumenty, np. umowę, dowód wpłaty.
Co trzeba zamieścić we wniosku:
- oświadczenie o zgodzie na polubowne zakończenie sporu,
- propozycja rozstrzygnięcia sprawy (jeśli Wnioskodawca oczekuje dodatkowego (jeżeli żadami dodatkowo odszkodowania należy dołączyć dokumenty, które potwierdzają wysokość strat, jakie ponieśliśmy),
- informacja o wyczerpaniu postępowania reklamacyjnego,
- jeżeli występujemy w imieniu innej osoby konieczne jest również pełnomocnictwo.
Wniosek o mediacje skierowany do Prezesa UKE może złożyć tylko konsument, czyli osoba fizyczna, która zawarła umowę operatorem telekomunikacyjnym i korzysta z usług tylko na własny użytek, a nie dla celów związanych z działalnością gospodarczą lub zawodową.
Postępowanie mediacyjne nie jest czasochłonne i nie wymaga od nas stawiennictwa na rozprawie. Jest ono prowadzone wyłącznie korespondencyjnie. Poza tym cała procedura jest nieodpłatna. Jedyne koszty jakie trzeba ponieść, to koszty związane z opłatą skarbową za pełnomocnictwo (w wysokości 17 zł).
Zadaj pytanie: Forum
Zobacz serwis: Prawa konsumenta