Czy można wypowiedzieć umowę jeśli zmienia się regulamin
REKLAMA
REKLAMA
Niektóre umowy zawierane są na czas określony. Dotyczy to m.in. umów z operatorami telekomunikacyjnymi, umowę o dostęp do internetu albo kablówki. Przez cały czas trwania umowy zarówno przedsiębiorca, jak i konsument mają obowiązek wykonywać umowę zgodnie z jej warunkami.
REKLAMA
Zmiana w świadczeniu usługi
Może się jednak zdarzyć taka sytuacja, że regulamin świadczenia usług zostanie przez przedsiębiorcę zmieniony. Wtedy konsumentowi przysługuje wybór. Może przyjąć proponowane zmiany i np. korzystać z innych usług albo za inną kwotę albo też zrezygnować z przedstawionej propozycji i umowę wypowiedzieć. Większość konsumentów ma jednak obawy czy nie będą musieli wtedy zapłacić kary umownej za przedterminową rezygnację.
Nic nie płacisz
Konsument nie musi płacić kary umownej za wypowiedzenie umowy jeżeli operator zmienia regulamin świadczenia usługi.
REKLAMA
Obojętne jest czy zmiana ta dotyczy całości regulaminu czy też jest tylko jego uzupełnieniem. Tak naprawdę jest to po prostu zmiana umowy i od klienta zależy czy wyraża na nią zgodę. Bez znaczenia jest fakt, że czy umowa została zawarta na tzw. warunkach promocyjnych.
Ważny jest sposób informowania konsumenta o wprowadzeniu do regulaminu zmian. Muszą one być klientowi doręczone, w taki sposób aby mógł się z nimi zapoznać. Wtedy są ona wiążące.
Przedsiębiorca oprócz tego obowiązku musi również poinformować konsumenta o przysługującym mu prawie do rezygnacji z umowy.
Termin wypowiedzenia
Jeżeli konsument podejmuje decyzję o wypowiedzeniu umowy i nie chce być narażony na dodatkowe koszty, to musi to uczynić w odpowiednim czasie. Należy sprawdzić w umowie jaki został wskazany termin wypowiedzenia. Jest to okres, w którym trzeba złożyć oświadczenie bezpośrednio np. do Biura Obsługi Klienta albo wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Liczy się termin , kiedy list dotarł do adresata, a nie kiedy został wysłany.
Co zrobić jeśli operator żąda zapłaty kary umownej
W takiej sytuacji przewidzianych jest kilka możliwości. Konsument może zapłacić karę umowną z zastrzeżeniem zwrotu (np. w tytule przelewu napisać :”Z zastrzeżeniem zwrotu” ) a następnie dochodzić zwrotu w następujących trybach:
- w postępowaniu mediacyjnym, które prowadzi prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej pod warunkiem, że tryb wyczerpania postępowania reklamacyjnego i zgody operatora na polubowne rozstrzygnięcie sporu,
- przed stałym polubownym sądem konsumenckim przy prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej - wniosek klienta może dotyczyć wyłącznie praw majątkowych (np. zapłaty określonej kwoty), zgoda operatora jest również niezbędna,
- w postępowaniu przed sądem cywilnym - klient musi złożyć pozew do sądu powszechnego, wskazać roszczenie, określić wartość przedmiotu sporu.
Wariantem drugi w przedmiotowej sprawie jest nie zapłacenie przez klienta kary umownej. Aby przedsiębiorca mógł ją odzyskać musiałby wystąpić do sądu powszechnego z pozwem o zapłatę, a tym samym udowodnić zasadność wymaganej kwoty.
Przeczytaj również: Sąd polubowny przy Prezesie UKE
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat