Jednostronna zmiana umowy przez operatora jest niedopuszczalna. Niezgodne z prawem jest zastrzeżenie w umowie, że możliwe jest wycofanie niektórych kanałów ze względu na „siłę wyższą”. Konsument powinien mieć prawo wyboru i ewentualną możliwość rezygnacji z usług, jeżeli zmieniony zostaje pakiet programowy albo niektóre kanały zostają wycofane. W przeciwnym razie klient jest zmuszony do dokonywania opłata za świadczenia, którego faktycznie nie pobierał. Innym rozwiązaniem jest żądanie obniżenia ceny abonamentu adekwatnie do ilości odbieranych programów.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że zapis w umowie, który przyznawałby przedsiębiorcy prawo do zmiany oferty programowej powołując się na niejasne przyczyny bez jednoczesnego prawa do wypowiedzenia umowy przez konsumenta jest niedozwoloną klauzulą umowną. Jest to postanowienie, które jest sprzeczne z dobrymi obyczajami i rażąco naruszające interesy słabszego uczestnika rynku, czyli klienta.
W podobnych sprawach wypowiadał się już Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który za takie praktyki nałożył kary na przedsiębiorców i kazał usunąć sprzeczne z prawem zapisy. Klauzule, które zostały uznane za niedozwolone wpisane są do rejestru. Rejestr klauzul niedozwolonych znajduje się na stronie UOKiK.
Podstawa prawna:
art. 3841 oraz 3851 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).
Zadaj pytanie: Forum
Zobacz serwis: Prawa konsumenta