UOKiK nałożył ponad 25 mln zł kary na T-Mobile Polska. Chodzi o wprowadzające w błąd reklamy o ofercie pre-paid, które sugerowały, że pakiet danych jest za darmo.
- T-Mobile wprowadził konsumentów w błąd
- Kara UOKiK nałożona na T-Mobile Polska to ponad 25 mln zł
- T-Mobile odwoła się od decyzji UOKiK
UOKiK poinformował, że chodzi o reklamy firmy telekomunikacyjnej T-Mobile Polska z hasłem "1200 GB za darmo przez rok", które wprowadzały konsumentów w błąd. "Aby skorzystać z oferty, konsument co miesiąc musiał doładowywać kartę kwotą minimum 35 zł" - napisał UOKiK w komunikacie.
T-Mobile wprowadził konsumentów w błąd
Reklamy oferty pre‑paid „1200 GB za darmo przez rok” pojawiały się m.in. na bilbordach, citylightach na przystankach komunikacji miejskiej, były wyświetlane w bankomatach i na terminalach płatniczych – w języku polskim i ukraińskim. UOKiK wszczął postępowanie na podstawie skargi konsumenta. Przeanalizował reklamy i regulaminy promocji.
UOKiK ustalił, że operator T-Mobile Polska wprowadził konsumentów w błąd, ponieważ reklamy sugerowały, że pakiet danych jest za darmo. W rzeczywistości zamiast obiecanego pakietu 1200 GB konsument otrzymywał co miesiąc 100 GB pod warunkiem, że doładował konto za minimum 35 zł miesięcznie. Po roku kwota, którą musiał zasilić swoją kartę, wyniosłaby 420 zł. Jednak ta informacja była napisana małą czcionką na samym dole reklamy.
– Hasła reklamowe mają za zadanie przyciągnąć uwagę konsumenta, tak aby zapadły mu w pamięć i skłoniły do zakupu reklamowanej usługi. Przekaz reklamowy musi być co do zasady krótki, zwięzły i jasny. To jednak nie upoważnia przedsiębiorców do stosowania nieprawdziwych reklam. Konsument ma prawo oczekiwać, że prezentowana oferta jest uczciwa i nie zawiera „haczyków”. Rzeczywisty mechanizm promocji T-Mobile Polska opierał się na systemie „ratalnym”, w którym przez 12 miesięcy konsument dostawał co miesiąc pakiet 100 GB, pod warunkiem zasilenia karty na co najmniej 35 zł – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Kara UOKiK nałożona na T-Mobile Polska to ponad 25 mln zł
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożył na T-Mobile Polska karę ponad 25 mln zł (25 623 957 zł). Informacja o decyzji Prezesa Urzędu zostanie opublikowana na stronie internetowej T-Mobile Polska i pojawi się na profilach operatora w mediach społecznościowych. Będzie ona w dwóch wersjach językowych: polskiej, a także ukraińskiej, ponieważ w błąd zostali wprowadzeni również konsumenci posługujący się tym językiem.
Urząd zastrzegł, że decyzja nie jest prawomocna; operator ma możliwość odwołania się do sądu.
T-Mobile odwoła się od decyzji UOKiK
"Zdecydowanie nie zgadzamy się z formą i wysokością kar nałożonych na T-Mobile Polska w ramach postępowania; zamierzamy złożyć odwołanie od decyzji Prezesa UOKiK" - przekazał operator telekomunikacyjny T-Mobile Polska.