Jak zwalczać spoofing?

Piotr T. Szymański
Redaktor portalu Infor.pl
rozwiń więcej
Spoofing mają zwalczać przedsiębiorcy telekomunikacyjni. Sprawcy narażą się na odpowiedzialność karną i finansową. / shutterstock

Spoofing jest jedną z form nadużyć w komunikacji elektronicznej, którym ma przeciwdziałać ustawa o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. Ustawa, nad projektem której pracuje rząd, nałoży na przedsiębiorców telekomunikacyjną obowiązek przeciwdziałania spoofingowi.  Jego sprawcy narażą się na odpowiedzialność karną i finansową.

Spoofing mają zwalczać przedsiębiorcy telekomunikacyjni. Projektowana ustawa ma ich zobowiązać do tego, by w celu zapobiegania nadużyciom w komunikacji elektronicznej i ich zwalczania podejmowali proporcjonalne środki techniczne i organizacyjne. Jakie konkretnie mają to być środki określić ma porozumienie operatorów z Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Co to jest spoofing?

Spoofing, a właściwie CLI spoofing (od „calling line identification”) polega na nieuprawnionym posłużeniu się lub korzystaniu przez użytkownika (często przestępcę) wywołującego połączenie telefoniczne numerem wskazującym na inną osobę, po to, aby podszyć się pod tę osobę. 

Celem takiego działania może być m.in. wywołanie strachu, poczucia zagrożenia lub nakłonienie odbiorcy połączenia do określonego zachowania, zwłaszcza przekazania danych osobowych, niekorzystnego rozporządzenia mieniem lub instalacji oprogramowania.

Zwykle oszuści posługują się numerami należącymi do instytucji publicznych, który dostępny jest publicznie, np. w Internecie, często jest to numer infolinii danej instytucji. Zdarza się jednak, że oszuści podszywają się pod osoby publiczne, żeby np. poprzez przekazanie fałszywej informacji o wypadku, chorobie czy śmierci zastraszyć członków ich rodzin. Możliwe są sytuacje odwrotne, w których podszywano się pod członka rodziny osoby publicznej, by wywołać w niej niepokój o bliskich.

Jak zwalczać spoofing? Blokady i ukrywanie identyfikacji numerów

W przypadku wystąpienia spoofingu przedsiębiorca telekomunikacyjny będzie miał obowiązek zablokować połączenie głosowe albo ukryć identyfikację numeru wywołującego dla użytkownika końcowego.  

Blokada połączeń ma by stosowana, kiedy przedsiębiorca stwierdzi, że prawdopodobieństwo, że dochodzi do spoofingu jest wysokie. W pozostałych przypadkach powinno nastąpić ukrycie identyfikacji numeru wywołującego. Dzięki temu odbiorcy połączenia wyświetli się informacja, że dzwoni do niego nieznany numer, zamiast informacji o numerze np. osoby bliskiej, pod który usiłuje podszyć się oszust. Ma to zapobiec takim przypadkom spoofingu, jak ten, w którym sprawca podszył się pod byłego szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego Pawła Wojtunika.

Poza blokowaniem połączeń głosowego i ukrywaniem identyfikacji numeru przedsiębiorcy telekomunikacyjni zostaną zobowiązani do zastosowania środków organizacyjnych i technicznych, które służą monitorowaniu, wykrywaniu oraz wymianie informacji o spoofingu. 

Jak zwalczać spoofing? Wykaz infolinii 

Niektórzy oszuści podszywają się pod jednostki sektora finansów publicznych czy przedsiębiorców wykorzystując numery infolinii tych podmiotów. Numery te nie są wykorzystywane do wykonywania połączeń, a tylko do przyjmowania połączeń przychodzących. Jednakże nieświadomy użytkownik końcowy widząc na wyświetlaczu swojego telefonu numer infolinii może mieć wrażenie, że rzeczywiście ktoś dzwoni do niego np. z urzędu lub z banku. 

Dlatego też Prezes UKE ma prowadzić publicznie dostępny wykaz numerów, które służą wyłącznie do odbierania połączeń głosowych. Trafiać do niego mają takie numery jednostek sektora finansów publicznych, banków i innych instytucji finansowych lub ubezpieczeniowych, a także numery biur obsługi klientów lub infolinii przedsiębiorców telekomunikacyjnych.

Przedsiębiorcy telekomunikacyjni mają mieć obowiązek blokowania połączeń inicjowanych z wykorzystaniem numerów wpisanych do wykazu. Ma to uniemożliwić oszustom podszywanie się pod numery infolinii.  

Kary pieniężne za spoofing

W przypadku, gdy przedsiębiorca telekomunikacyjny dokona spoofingu lub nie wypełnia obowiązków związanych ze zwalczaniem spoofingu, Prezes UKE będzie mógł ukarać go karą pieniężną w wysokości do 3% przychodu osiągniętego przez tego przedsiębiorcę w poprzednim roku kalendarzowym. Kwota kary nie może jednak być mniejsza niż 15 000 zł, a jeżeli ukarany podmiot działa krócej niż rok kalendarzowy, za podstawę wymiaru kary będzie się przyjmować kwotę 500 000 zł.

W przypadku gdy czyn będący nadużyciem telekomunikacyjnym wyczerpuje równocześnie znamiona przestępstwa kara pieniężna nie będzie nakładana na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, który jest osobą fizyczną. Przedsiębiorca ten będzie odpowiadał wyłącznie na podstawie przepisów o odpowiedzialności karnej.

Niezależnie od kary pieniężnej dla przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, Prezes UKE będzie mógł nałożyć na kierującego przedsiębiorstwem telekomunikacyjnym, w szczególności członka zarządu lub osobę pełniącą funkcję kierowniczą, karę pieniężną za nie wykonanie obowiązków związanych ze zwalczaniem spoofingu. Kara ta ma wynosić do 300% miesięcznego wynagrodzenia ukaranego.

Za spoofing przed sąd karny

W myśl projektowanej ustawy spoofing ma być nowym typem przestępstwa. Polegać ma ono na tym, że w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, korzyści osobistej lub wyrządzenia innej osobie szkody sprawca przy wywoływaniu połączenia głosowego posługuje się, nie będąc do tego uprawnionym, informacją adresową wskazującą na inną osobę, aby podszyć się pod inny podmiot w celu nakłonienia odbiorcy połączenia do określonego zachowania, w szczególności przekazania danych osobowych, niekorzystnego rozporządzenia mieniem lub instalacji oprogramowania, przekazania haseł komputerowych, kodów dostępu lub innych danych umożliwiających nieuprawniony dostęp do informacji przechowywanych w systemie informatycznym, teleinformatycznym lub sieci teleinformatycznej.

Sprawca przestępstwa spoofingu będzie podlegał karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. W wypadku mniejszej wagi sprawca ma podlegać grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do 1 roku. Jeżeli spoofingu dokonano na szkodę osoby najbliższej, ściganie będzie następowało na wniosek pokrzywdzonego.

W obecnym stanie prawnym spoofing kwalifikuje się jako czyn określony w art. 190a § 2 Kodeksu karnego, w myśl którego popełnia przestępstwo „kto, podszywając się pod inną osobę, wykorzystuje jej wizerunek, inne jej dane osobowe lub inne dane, za pomocą których jest ona publicznie identyfikowana, w celu wyrządzenia jej szkody majątkowej lub osobistej”. Obecnie jest ono zagrożone karą pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat.

Zobacz także: Spoofing

Prawo
Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot?
18 lis 2024

Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot? Komisje sejmowe we wtorek rozpatrzą informacje nt. przygotowania podstawy programowej i harmonogramu prac.

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia. Trzy projekty w Sejmie
18 lis 2024

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia dotycząca podstawy wyliczania oraz opłacania składki zdrowotnej. Trzy projekty w Sejmie

Prawo budowlane do zmiany. Nowe garaże i piwnice muszą być miejscami doraźnego schronienia
18 lis 2024

Konieczne są zmiany w prawie budowlanym. Ponieważ od 2026 roku piwnice i garaże w nowo budowanych obiektach użyteczności publicznej i blokach mieszkalnych będą musiały być tak zaprojektowane, by móc stworzyć w nich miejsca doraźnego schronienia.

Nowe przedmioty w szkole. Edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska od roku szkolnego 2025/2026
18 lis 2024

Trwają prace nad projektem rozporządzeniem wprowadzającym do szkół nowe przedmioty: edukację zdrowotną i edukację obywatelską. Projekt trafił do konsultacji społecznych.

QUIZ Szybka 10 z wiedzy ogólnej. Rozruszaj swój mózg
18 lis 2024
Jesienią nie zapominasz o aktywności fizycznej? Świetnie, ale pamiętaj też o gimnastyce umysłu. Szybka 10 pytań z wiedzy ogólnej to doskonałe ćwiczenie na rozruszanie mózgu.
B2B (samozatrudnienie) zamiast umowy o pracę. Wady i zalety. Komu się opłaca taka forma współpracy zarobkowej?
18 lis 2024

Przejście na model współpracy B2B (tzw. samozatrudnienie) to decyzja, która daje większą niezależność i możliwość rozwoju, ale wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Popularność tego rozwiązania wciąż rośnie szczególnie w branżach takich jak IT, consulting czy marketing. Dodatkowo - nie wszystkie firmy oferują dziś zatrudnienie na umowę o pracę. Często to właśnie nowe możliwości zawodowe i wyższe wynagrodzenie na B2B skłaniają do założenia własnej działalności gospodarczej. Jeśli stoisz przed takim wyborem zapoznaj się z korzyściami, jakie daje Ci współpraca w formie B2B, ale także jakie obowiązki Cię czekają jako przedsiębiorcę.

Cena prądu w 2025 roku. Gospodarstwa domowe nadal z gwarantowaną ceną maksymalną 500 zł netto za 1 MWh
18 lis 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce przedłużenia na 2025 rok obowiązywania mechanizmu ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, ustalonej na niższym poziomie niż cena, która wynika z zatwierdzonych taryf dla energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. 18 listopada 2024 r. opublikowano założenia nowelizacji ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców (…).

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany
18 lis 2024

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany. Kto podlega obowiązkowi szkolnemu? Do kiedy trwa obowiązek szkolny? Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad projektem.

Vouchery Biedronki - reklamy nie wyjaśniają precyzyjnie zasad. Prezes UOKiK stawia zarzuty. Grozi kara do 10% obrotu
18 lis 2024

Na początku 2024 roku, 31 stycznia i 14 lutego, w sklepach Biedronka odbyły się jednodniowe akcje promocyjne – „Specjalna Środa” i „Walentynkowa Środa”. Klienci byli zachęcani do kupienia określonych produktów, za które mieli otrzymać „Zwrot 100% na voucher”. Okazało się jednak, że przedsiębiorca w przekazach reklamowych nie informował jasno o zasadach akcji. Prezes UOKiK postawił spółce Jeronimo Martins Polska zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów za co grozi kara do 10 proc. obrotu.

Wysyp mandatów. W tych miejscach kierowcy muszą się mieć na baczności. Inaczej wezwanie
18 lis 2024

System odcinkowego pomiaru prędkości prowadzi do znacznego wzrostu liczby mandatów. Szczególnie dotyczy to nowo wprowadzonych kamer na autostradzie A1, tworzących jeden z najdłuższych takich odcinków w kraju. Kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność po przekroczeniu znaku D-51a, gdyż ryzyko otrzymania mandatu jest bardzo wysokie. 

pokaż więcej
Proszę czekać...