Kary dla operatorów za wprowadzanie w błąd
REKLAMA
REKLAMA
Wprowadzanie konsumentów w błąd
Na celowniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znalazły się trzy spółki telekomunikacyjne – Telecom Media, P4 oraz Polska Telefonia Cyfrowa. Zarzuty to przede wszystkim reklamy wprowadzające w błąd, niepełne informacje w loteriach smsowych oraz bezprawne wysyłanie wiadomości zachęcających do wzięcia udziału w konkursie.
REKLAMA
Zobacz: Olbrzymia kara za nierzetelny konkurs sms-owy
Niezamawiane informacje handlowe
Zarzut bezprawnego przesyłania abonentom niezamawianych informacji handlowych sformułowany został względem spółki Telecom Media. Jak czytamy w komunikacie UOKiKu postępowanie zostało wszczęte w lipcu 2011 roku. Wątpliwości Urzędu wzbudziły smsy i wiadomości głosowe nakłaniające do wzięcia udziału odbywającej się w 2010 roku loterii Wielki Quiz z Nagrodami Edycja IX. Urząd ustalił, że komunikaty były wysyłane do konsumentów, którzy nie wyrazili zgody na otrzymywanie od przedsiębiorcy informacji handlowych. Podobne zarzuty sformułowano także względem PTC.
Zobacz: SPAM, czyli niechciana informacja handlowa
Ponadto, jak stwierdza Urząd, treść informacji przekazywanych przez Telecom Media wywoływać mogła mylne wrażenie u konsumentów, iż wygrali lub zdobyli już nagrodę. Tymczasem odesłanie sms-a gwarantowało jedynie udział w loterii.
Organizator nie podawał również informacji wymaganych prawem. Brak było wiadomości o nazwie organizatora konkursu, cenie za wysłanie wiadomości w ramach konkursu. Nie było odniesienia do regulaminu konkursu oraz informacji, że wysłanie sms-a oznacza jego akceptację.
W efekcie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego UOKiK nałożył na spółkę karę w wysokości ponad 113 tys. zł.
Reklamy wprowadzające w błąd
W odniesieniu do spółki P4 – operatora sieci Play, Urząd dopatrzył się praktyk reklamowych, które wprowadzały w błąd. Postępowanie zostało wszczęte w grudniu 2010 roku i dotyczyło kampanii reklamowej produktu Play Fresh przeprowadzonej w 2009 roku.
Zobacz: Co grozi przedsiębiorcy za nierzetelne reklamy?
REKLAMA
UOKiK ustalił, że spółka P4, posługując się hasłem Darmowe smsy w Play Fresh w części materiałów reklamowych nie zamieściła informacji o ograniczeniach czasowych dotyczących korzystania z darmowych smsów w ramach oferty. W rzeczywistości okres korzystania z bezpłatnych wiadomości był znacznie ograniczony, a dodatkowo uzależniony od wartości doładowania (np. wartość doładowania 50 zł i więcej – 50 dni).
Konsument, który wiedziałby o krótszym czasie korzystania z darmowych wiadomości niż okres ważności wykupionej karty (365 dni), mógłby nie skorzystać z oferty spółki. Za wprowadzanie w błąd Prezes UOKiK nałożyła na P4 karę pieniężną 495 655 zł.
Na podstawie: uokik.gov.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat