Co warto wiedzieć o umowie zawieranej z konsultantem telefonicznym?
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z polskim prawem dopuszczalne jest zawarcie umowy przez telefon. W życiu codziennym mamy taką możliwość bardzo często. Co jakiś czas odbieramy telefony od konsultantów sieci komórkowych, którzy to proponują nam nowe promocje, „dodatkowe minuty”, „darmowe sms-y”, czy też inne „nowe pakiety”.
REKLAMA
REKLAMA
W takiej sytuacji powinniśmy być niezwykle ostrożni. Zgodnie z art. 56 ust. 6 Prawa telekomunikacyjnego dostawca usług (np. operator komórkowy) może umożliwić nam zmianę warunków umowy zawartej na piśmie (umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych) za pomocą środków porozumiewania się na odległość. Oznacza to, że możliwa będzie zmiana obowiązującej umowy, czy to w postaci nowych pakietów, czy dodatkowych minut.
Czy jednak zawsze takie zawieranie umowy jest korzystne? Przykłady z naszego forum pokazują, że nie. „Zadzwonił do mnie konsultant jednej z firm telekomunikacyjnych proponując zmianę warunków umowy. Były korzystne, więc się zgodziłem. Po podpisaniu umowy okazało się, że są one inne, gorsze od tych, które mi zaproponowano” pisze nasz użytkownik.
Zobacz: Forum Konsument i umowy
Jakie uprawnienia?
Takie sytuacje niestety mają miejsce. Czy jednak powinniśmy unikać rozmów z konsultantami telefonicznymi? Odpowiedź jest negatywna. Przy zmianie umowy z naszym operatorem za pośrednictwem konsultanta telefonicznego mamy kilka możliwości zadbania o nasze prawa i interesy.
Odstąpienie od umowy
Po pierwsze zgodnie z powołanym przepisem operator ma obowiązek potwierdzić abonentowi na piśmie fakt złożenia przez niego oświadczenia woli w sprawie zmiany warunków umowy, także zakresu i terminu wprowadzenia zmian. Takie pismo powinno być przekazane abonentowi w terminie z nim ustalonym, lecz nie później, niż w ciągu 30 dni.
Zobacz: Automatyczne przedłużenie umowy z operatorem
Abonent wtedy będzie mógł zapoznać się z warunkami zaakceptowanej nowej treści umowy. Jeżeli okaże się że jest inna od tej jaką przedstawił nam konsultant, będziemy mogli odstąpić od umowy w terminie 10 dni od dnia otrzymania pisemnego potwierdzenia. Takie odstąpienie będzie możliwe również wtedy, gdy treść zmian zgadza się z tym, co przedstawił konsultant. Odstąpienie od umowy jest bowiem dopuszczalne z każdego powodu, a abonent nie musi nawet podawać przyczyn.
Nagrywanie umów
Oprócz tego operator ma obowiązek utrwalać zapis naszej rozmowy z konsultantem i przechowywać ją przez 12 miesięcy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat