Opłata za ponowne przyłączenia
„Miałem pewne opóźnienia w regulowaniu rachunków za internet przez co dostawca odciął mi dostęp. Po uregulowaniu zaległości okazało się, że za ponowne przywrócenie muszę dodatkowo zapłacić kwotę w wysokości, która przekracza mój miesięczny rachunek. W umowie znalazłem zapis, w którym została określona opłata za przywrócenie połączenia. Czy można coś z tym jeszcze zrobić?” pyta jeden z użytkowników.
Czy rzeczywiście podmiot dostarczający nam internet ma prawo żądać opłaty za przywrócenie połączenia, nawet jeżeli odcięcie nastąpiło z naszej winy?
Zobacz serwis: Konsument - telekomunikacja
Niedozwolone klauzule umowne
Odpowiedź brzmi jednoznacznie. Nie. Postanowienia, które nakładają taki obowiązek na abonenta są niedozwolonymi klauzulami umownymi. To oznacza, że w praktyce nie będą wiążące dla abonentów.
O tym, że takich zapisów operatorowi nie wolno umieszczać we wzorcach umownych z konsumentami, orzekał już nawet Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W orzeczeniu z listopada 2009 r. (sygn. XVII AmC 428/09) sąd ten uznał, że postanowienie, zgodnie z którym operator pobierał 100 zł za ponowne przyłączenie do sieci po zawieszeniu z powodu przekroczenia tytułu płatności, stanowi niedozwoloną klauzulę umowną.
Podobnie sprawa została oceniona w jednym z wcześniejszych wyroków (sygn. XVII AmC 300/09), gdzie sąd za niedozwoloną uznał klauzulę, na podstawie której operator naliczał określoną kwotę za ponowne uruchomienie pełnego pakietu usług po wcześniejszym ograniczeniu.
Co to oznacza dla abonenta?
Co to jednak oznacza dla abonenta, który w swojej umowie znajdzie podobny zapis? W sytuacji, gdy w umowie konsumenta znajdą się postanowienia, które są niedozwolone warto zwrócić uwagę na nie przedsiębiorcy. Wszelkie takie niezgodne z prawem postanowienia umowne z mocy ustawy nie wiążą konsumentów.
Zobacz: Mobilny internet. Czy można zrezygnować, gdy brak zasięgu w domu?
Oczywiście nie zawsze sprawa będzie jednoznaczna. Wtedy jednak warto poprosić o konsultację Powiatowego (Miejskiego) Rzecznika Praw Konsumenta lub też sprawę zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.
Co jednak istotne powołać się na występowanie w umowie klauzul niedozwolonych można w samych kontaktach z operatorem. Ma on świadomość, że zarzut sformułowania umowy w sposób naruszający prawa konsumenta, może być powołany w każdym postępowaniu sądowym (np. w sprawie o zapłatę należności), co będzie skutkowało odrzuceniem roszczenia.
Operator wystąpił na drogę sądową przeciwko abonentowi, który nie zapłacił za ponowne przyłączenie do sieci. W pozwie domagał się zapłaty kwoty, wynikającej z umowy. Pozwany abonent w toku postępowania postawił zarzut zawarcia w umowie niedozwolonej klauzuli umownej. W efekcie tego sąd oddalił pozew.