Nie. Telefon komórkowy może być reklamowany zarówno na podstawie gwarancji, jak również przepisów konsumenckich dotyczących niezgodności towaru z umową, czy też przepisów dotyczących rękojmi przy sprzedawcy, określonych w Kodeksie cywilnym. W tym drugim wypadku chodzi głównie o zakupy dokonywane na firmę.
Zobacz również: Czy warto kupować na firmę? – cz. 1
Czy zatem sprzedawca ma prawo odmówić przyjęcia reklamacji? Nie ma takiej możliwości. To, że do zakupionego telefonu został wydany dokument gwarancyjny nie ogranicza w żaden sposób praw konsumenta. A te są jednoznaczne: zakupiony towar, który okazał się wadliwy może podlegać reklamacji. To, że do sprzedawanego telefonu został wydany dokument gwarancyjny, oznacza jedynie tyle, że kupujący dostaje dodatkową podstawę swoich roszczeń.
Niestety sprzedawcy w salonach sprzedaży bardzo często nie są świadomi tego faktu lub co gorsza celowo dezinformują klientów, wskazując im na konieczność zgłoszenia reklamacji na podstawie gwarancji.
Zobacz również serwis: Reklamacje
Dlaczego omijać gwarancję?
W praktyce ma to szalenie istotne znaczenie dla kupującego. Bardzo ważne jest, by nie dać wmówić sobie, że telefon można reklamować wyłącznie na podstawie gwarancji. Bardzo często gwarancja określa uprawnienia kupującego w sposób mniej korzystny, niż ustawa.
Zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej konsument może odstąpić od umowy, gdy sprzedawca nie uczynił zadość żądaniu. W gwarancji gwarant może zastrzec, że odstąpienie od umowy może nastąpić dopiero po trzech naprawach. Może również wyłączyć prawo do żądania wymiany telefonu na nowy i ograniczyć roszczenia reklamacyjne kupującego jedynie do naprawy. W przypadku roszczeń z ustawy nie jest to możliwe.
Jak można to ocenić na podstawie przykładu roszczenia z ustawy dają o wiele większe możliwości, niż gwarancja. Przede wszystkim w samym zgłoszeniu reklamacyjnym na podstawie przepisów ustawy, konsument może określić żądanie. Ma do wyboru bezpłatną naprawę lub bezpłatną wymianę produktu na nowy. Wybór ten jest wiążący dla sprzedawcy.
Żądanie naprawy lub wymiany należy już umieścić w zgłoszeniu reklamacyjnym.