Ceny roamingu w Unii Europejskiej pozostaną bez zmian

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna
tel./fax: +48 (22) 635 46 00
rozwiń więcej
telefon komorkowy
W dniu 8 czerwca 2010 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej „ETS”) wydał wyrok, w którym stwierdził, iż rozporządzenie wspólnotowe dotyczące roamingu jest ważne, a tym samym, że Wspólnota była uprawniona do ustanowienia limitów opłat pobieranych przez operatorów telefonii komórkowej za połączenia roamingowe zarówno w rozliczeniach pomiędzy operatorami, jak i naliczanych użytkownikom telefonów.

Rozporządzenie

Rozporządzenie nr 717/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2007 r., będące przedmiotem wyroku ETS (dalej „rozporządzenie”), zostało przyjęte na podstawie art. 95 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską (dalej „Traktat”), który umożliwia Wspólnocie przyjęcie środków prawodawczych w celu zbliżenia przepisów prawnych państw członkowskich w przypadku różnic mogących stanowić przeszkodę dla funkcjonowania rynku wewnętrznego.

Rozporządzenie wprowadziło limity opłat stosowanych przez operatorów komórkowych za połączenia roamingowe, tj. połączenia odbierane i wykonywane przez użytkowników znajdujących się poza swą siecią. Początkowo, rozporządzenie miało obowiązywać do dnia 30 czerwca 2010 r. W czerwcu 2009 r. zostało ono jednak zmienione poprzez rozszerzenie zastosowania cen maksymalnych na sms-y i transmisję danych i przedłużenie obowiązywania rozporządzenia do dnia 30 czerwca 2012 r.

Sprawa przed ETS

Sprawa przed ETS dotyczyła czterech głównych operatorów europejskiej telefonii komórkowej: Vodafone, Telefónica O2, T-Mobile i Orange, którzy zakwestionowali ważność rozporządzenia przed sądem krajowym w Wielkiej Brytanii. W toku rozpatrywania skargi, sąd ten postanowił zwrócić się do ETS z pytaniem prejudycjalnym, czy rozporządzenie nie jest niezgodne z art. 95 Traktatu oraz czy w zakresie w jakim dotyczy cen detalicznych nie narusza zasady proporcjonalności i pomocniczości.

Wyrok ETS

Rozstrzygając sprawę ETS uznał, iż wcześniejsze ramy prawne nie dostarczały krajowym organom regulacyjnym wystarczających instrumentów, by podjąć skuteczne i zdecydowane środki w zakresie przeciwdziałania wysokim cenom usług roamingowych w rozliczeniach pomiędzy operatorami, co przekładało się również na wysokie ceny detaliczne, naliczane konsumentom.

Zobacz również serwis: Turystyka

Co więcej, zbyt wysokie opłaty detaliczne były nie tylko wynikiem wysokich opłat hurtowych naliczanych pomiędzy operatorami, lecz także – w wielu przypadkach – wysokich marż nakładanych na klientów przez ich operatorów macierzystych. ETS miał na uwadze również fakt, że wprowadzenie limitów opłat na poziomie wspólnotowym uprzedziło i tak wysoce prawdopodobne wprowadzenie limitów opłat na poziomie państw członkowskich, co mogłoby naruszyć reguły konkurencji. Mając na uwadze powyższe argumenty, ETS uznał zatem, że rozporządzenie ma na celu poprawę warunków funkcjonowania rynku wspólnotowego i jest zgodne z art. 95 Traktatu.

ETS potwierdził również zgodność rozporządzenia z zasadami proporcjonalności i pomocniczości w zakresie detalicznych opłat roamingowych ze względu na ochronę konsumentów przed wysokim poziomem cen. Przed wejściem w życie rozporządzenia, stawki roamingu nie odzwierciedlały odpowiedniego stosunku kosztów takich usług do ich cen, a obniżenie jedynie stawek opłat w rozliczeniach pomiędzy operatorami nie gwarantowało obniżenia przez operatorów opłat detalicznych.

Zobacz również serwis: Konsument i umowy

Podsumowanie

Podsumowując, ETS w swoim wyroku wsparł dotychczasowe działania Wspólnoty i powstrzymał dążenia operatorów telefonii komórkowej do ponownego zwiększenia opłat roamingowych.

Wyrok ten ma tym większe znaczenie, iż właśnie rozpoczęły się wakacje, tj. czas gdy wyjeżdżamy często poza granice Polski i korzystamy z roamingu. Dzięki temu, że ETS uznał, iż rozporządzenie jest ważne, możemy być spokojni, że opłaty za połączenia i smsy wykonywane w ramach roamingu na terenie Unii Europejskiej nie wzrosną.

Jest to bardzo dobra wiadomość, szczególnie biorąc pod uwagę opłaty za takie usługi sprzed kilku lat oraz porównując chociażby obecnie obowiązujące opłaty za połączenia roamingowe wykonywane poza Unią Europejską.

Prawo
Komunikat ZUS: Od 1 stycznia 2025 r. nowe wnioski. Potem otrzymasz nie 15%, ale 25% drugiego świadczenia
31 sie 2024

ZUS wyjaśnia nową sytuację w zakresie zbiegu świadczeń z rentą rodzinną, jaka powstanie po wejściu w życie przepisów o rencie wdowiej w okresie 2025-2027 r.

Dziecko z niepełnosprawnością. 5 najważniejszych świadczeń
31 sie 2024

Rodzice dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności często zastanawiają się jakiego rodzaju świadczenia lub zasiłki mogą otrzymywać. W artykule prezentujemy kilka najpopularniejszych form wsparcia, do których uprawnione są dzieci albo ich opiekunowie, a także najistotniejsze warunki, jakie trzeba spełnić.

Uprawa konopi może być w Polsce legalna. Jak, zgodnie z prawem, założyć przydomową plantację konopi?
31 sie 2024

Legalna uprawa konopi na balkonie lub w ogrodzie jest jak najbardziej możliwa. Muszą to być jednak konopie, w których łączna zawartość substancji psychoaktywnej (tzw. THC) nie przekracza 0,3% i zostaną spełnione ściśle określone wymogi ustawowe. Ziarno i oleje pozyskiwane z konopi włóknistych mają wiele właściwości prozdrowotnych, dlatego warto rozważyć wprowadzenie ich do przydomowego ogródka. 

25 września 2024 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy. Pracodawcy nie wiedzą jak je wdrożyć?
30 sie 2024

Przepisy nowej ustawy o ochronie sygnalistów zaczną obowiązywać już 25 września 2024 r. Dla wielu pracodawców oznacza to obowiązek wdrożenia w firnie odpowiednich procedur. Nie mając jednak odpowiedniej wiedzy może to stanowić nie lada wyzwanie.

Dla kogo 200% świadczenia pielęgnacyjnego? W 2024 r. to 5976 zł
30 sie 2024

Na początku 2024 r. zmieniły się zasady przyznawania świadczeń pielęgnacyjnych. Co to oznacza dla rodziców, opiekujących się dwojgiem niepełnosprawnych dzieci? Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać pomoc finansową?

Kto musi, a kto może wdrożyć obowiązki prawne dotyczące ochrony sygnalistów w administracji publicznej
30 sie 2024

Czy jednostki organizacyjne gminy lub powiatu liczące mniej niż 10 000 mieszkańców powinny wdrożyć ustawę o ochronie sygnalistów? Co warto wiedzieć o nowych obowiązkach?

Tych opłat szkoły nie mogą pobierać od rodziców. Na co powinni uważać rodzice w roku szkolnym 2024/2025? Obiady w szkole w roku szkolnym 2024/2025
31 sie 2024

Chodzi o koszty przygotowania posiłków w szkole dla dzieci uczęszczających do szkół podstawowych (a w przypadku, gdy szkoła korzysta z usług firmy cateringowej – również ich dowozu), których przerzucanie na rodziców, przez organy prowadzące szkoły – jest bardzo powszechnym zjawiskiem. Jak więc jest z tymi obiadami w szkołach, kto i w jakim zakresie ponosi ich koszt oraz którym uczniom przysługuje całkowite zwolnienie z opłat za posiłki?

Od 288 zł do 328 zł dla samotnego rodzica od 1 listopada 2024 r.
29 sie 2024

1 listopada 2024 r. rozpoczyna się nowy okres zasiłkowy. Samotny rodzic może starać uzyskać od 288 zł do 328 zł. Chodzi o zasiłek rodzinny i dodatek z tytułu samotnego wychowywania dziecka. Od czego zależy jego wysokość?

Zatrudnianie cudzoziemców: Zastrzeżenia dotyczące limitów zezwoleń na pracę dla cudzoziemców. Sprzeciw resortów rozwoju i technologii oraz rolnictwa
30 sie 2024

MRiT oraz MRiRW sprzeciwiają się proponowanym przez MRPiPS limitom zezwoleń na pracę dla cudzoziemców a także proponowanym zapisom o opłacie od przedsiębiorstw za wniosek. Limity powinny być elastycznie dostosowywane do bieżących potrzeb rynkowych, a przepisy nie powinny nadmiernie obciążać finansowo przedsiębiorców.

Od 51 zł do 1780,96 zł brutto na kontach emerytów 30 sierpnia 2024 r.
29 sie 2024

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął wypłaty 14. emerytur. Kto może liczyć na 1780,96 zł, a kto dostanie mniej? Czternastki w tym roku otrzyma ok. 8,9 mln emerytów i rencistów. Kto nie otrzyma dodatkowego świadczenia pieniężnego?

pokaż więcej
Proszę czekać...