Zawarcie umowy przez telefon z konsultantem
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z art. 56 ust. 6 Prawa telekomunikacyjnego dostawca usług może umożliwić abonentowi zmianę warunków umowy za pomocą środków porozumiewania się na odległość, w szczególności telefonicznie. W praktyce oznacza to, że abonenci będą mogli zawrzeć umowę dotyczącą np. nowej promocji bez konieczności udania się do salonu operatora.
REKLAMA
Obowiązki operatora i prawa abonenta
W takiej sytuacji operator musi spełnić szereg obowiązków, które w zamierzeniu mają chronić abonenta przed umowami co do których tak naprawdę nie wyrazili zgody. Zgodnie z przepisami każda rozmowa z konsultantem, która dotyczy zmiany warunków istniejącej umowy powinna być nagrana i przechowywana przez okres 12 miesięcy. Ułatwi to dochodzenie roszczeń abonentowi, który stwierdzi, iż ustalił inne warunki umowy.
Zobacz również serwis: Prawa konsumenta
W przypadku zawarcia umowy za pośrednictwem konsultanta operator ma obowiązek potwierdzić ten fakt abonentowi, przesyłając mu treść złożonego oświadczenia o zmianie warunków umowy oraz jego zakresu i terminu wprowadzenia zmian. Potwierdzenie to musi mieć formę pisemną. W nim abonent znajdzie potwierdzenie wszystkich warunków zmiany, na które wyraził zgodę w rozmowie telefonicznej. Potwierdzenie zawarcia umowy musi być przekazane w terminie 14 dni od dnia jego złożenia.
Odstąpienie od umowy
REKLAMA
Umowa zawarta telefonicznie z konsultantem jest tzw. umową na odległość. W takiej sytuacji konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni, bez konieczności podawania przyczyn. Oświadczenie o odstąpieniu musi być złożone w formie pisemnej, a do zachowania terminu wystarczy wysłać je przed jego upływem.
W odniesieniu do konkretnej sprawy abonent, który zawarł umowę za pośrednictwem konsultanta, a po otrzymaniu potwierdzenia jej zawarcia stwierdził, iż warunki umowy odbiegają od tych na które się zgodził, może odstąpić od umowy bez konieczności podawania przyczyn.
Odstąpienie od umowy nie pociąga za sobą żadnych konsekwencji finansowych. Operator nie może domagać się żadnej kary umownej.
Zobacz również serwis: Konsument - telekomunikacja
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. 2004 r. nr 171 poz. 1800 z późn. zm.)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat