e-Doręczenia - usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego w Polsce
REKLAMA
REKLAMA
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji
REKLAMA
Pomyśl, jakby to było, gdybyś zamiast wizyty w urzędzie lub osobistego odbierania listu poleconego mógł załatwić tę samą sprawę jednym kliknięciem myszy, bez względu na miejsce twojego aktualnego pobytu? Albo gdybyś zamiast posiadania wielu kont na różnych dedykowanych portalach administracji miał jedno miejsce do komunikacji ze wszystkimi podmiotami publicznymi? Nasz projekt Ci to umożliwi.
Założenia projektu
- e-Doręczenie to uniwersalna usługa zaufania świadczona przez zaufaną trzecią stronę dostawcę usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
- Zaufani dostawcy będą:
- wystawiali dowody wysłania i odebrania przesyłek (zgodnie z eIDAS – czyli dające pewność nadawcy i adresata oraz czasu doręczenia),
- umożliwiali dostęp do e-skrzynki, w której będzie można trzymać wysłane i odebrane przesyłki lub pobrać je (wraz z dowodami doręczeń) do zewnętrznego systemu.
- Usługę e-Doręczenia będzie można wpleść w każdy proces administracyjny wymagający doręczenia lub stosować bezpośrednio zamiast przesyłki poleconej na papierze.
- Proces obsługi e-Doręczeń oparty będzie na tzw. modelu czterostronnym.
Założenia są wynikiem prac strumienia e-Skrzynka i e-Doręczenie w ramach programu „Od papierowej do cyfrowej Polski”. Konsultowane były z szeregiem zaproszonych do współpracy ekspertów, w szczególności z przedstawicielami:
- samorządu terytorialnego,
- Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu,
- Centrum Badań Problemów Prawnych i Ekonomicznych Komunikacji Elektronicznej Uniwersytetu Wrocławskiego,
- przedsiębiorcami i przedstawicielami sektora prywatnego.
Cel projektu
Usługi publiczne w formie cyfrowej (e-Usługi) powinny stanowić domyślną formę komunikacji obywateli i przedsiębiorców z administracją, będąc wygodną alternatywą dla tradycyjnej formy papierowej.
Z e-Doręczeń będzie mógł skorzystać każdy: zarówno obywatel, jak i przedsiębiorca, którzy z dniem złożenia Deklaracji Cyfrowości (zapisanej w rejestrach państwowych) będą mogli wymagać od podmiotów sektora publicznego komunikacji w postaci elektronicznej:
- przyjaznej i bezpiecznej w użytkowaniu,
- skutecznej (tzn. równoważnej prawnie z przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub z doręczeniem osobistym),
- niezawodnej (co zapewnione zostanie przez udział trzeciej zaufanej strony – dostawcę usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego),
- interoperacyjnej (zgodnej z wymaganiami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego – eIDAS i unijnym Planem działań na rzecz administracji
- elektronicznej 2020 – Tallinn Declaration on eGoverment 2017 r.).
Komunikacja elektroniczna będzie mogła być zainicjowana przez każdą ze stron, tzn. nie tylko podmiot publiczny będzie mógł napisać do Ciebie, ale również Ty będziesz mógł zainicjować sprawę w urzędzie.
Oczekiwane rezultaty
Celem zapewnienia powyższego:
- zbudujemy standard doręczeń elektronicznych w Polsce,
- zapewnimy osadzenie rozwiązania w przepisach prawa, zapewniając skuteczność prawną doręczenia elektronicznego,
- zamodelujemy niezbędne optymalne procesy biznesowe,
- wyprodukujemy narzędzia IT niezbędne do skutecznej obsługi procesów.
Co ważne dla podmiotów publicznych – usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego jest dopełniającym ogniwem całego koszyka e-Usług, podnoszącym ich poziom dojrzałości.
Informacje o projekcie:
- Projekt przewidziany na lata Q1/2018 - Q1/2021;
- Projekt został wpisany na listę projektów indykatywnych Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa;
- Projekty indykatywne są to projekty o szczególnym, strategicznym znaczeniu dla procesów Cyfrowej Transformacji w Polsce.
Status projektu: Przygotowywany
Instytucja odpowiedzialna: Ministerstwo Cyfryzacji
Współpracują:
- Ministerstwo Sprawiedliwości,
- Ministerstwo Rozwoju,
- Ministerstwo Finansów
- Centralny Ośrodek Informatyki
Projekt a dokumenty strategiczne
Dokumenty o charakterze międzynarodowym:
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. ‘eIDAS’ (http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32014R0910);
- Unijny Plan działań na rzecz administracji elektronicznej 2020 – Tallinn Declaration on eGoverment.
Dokumenty o charakterze lokalnym:
- Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (obszar e-Państwo);
- Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, Warszawa, 27.09. 2016 r. (http://www.monitorpolski.gov.pl/mp/2016/1106/1)
- Plan Działań Ministra Cyfryzacji — załącznik do Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, Warszawa, 27.09.2016 r. (http://www.monitorpolski.gov.pl/mp/2016/1106/1)
- Program Od papierowej do cyfrowej Polski (strumień e-Skrzynka i e-Doręczenie) (https://www.gov.pl/cyfryzacja/od-papierowej-do-cyfrowej-polski).
Harmonogram realizacji projektu
Zadanie |
Przewidywana data realizacji |
Przygotowane i zweryfikowane założenia projektu oraz jego budżet |
IV kwartał 2017 |
Dzielimy się ustaloną koncepcją rozwiązania ze społeczeństwem |
I kwartał 2018 |
Przygotowane otoczenie prawne i ugruntowana współpraca z partnerami |
II kwartał 2018 |
Zabezpieczone źródło finansowania projektu z PO PC |
III kwartał 2018 |
e-Skrzynka wydzielona z ePUAP |
IV kwartał 2018 |
Ustawa wchodzi w życie, a wraz z nią są gotowe e-Doręczenia |
I kwartał 2019 |
Finanse
Źródła finansowania:
- Środki Unii Europejskiej: Program Operacyjny Polska Cyfrowa Działanie 2.1 „Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych”;
- Budżet państwa.
Wartość projektu: kwota 25 885 125,00 PLN
Środki Unii Europejskiej: kwota 21 906 581,29 PLN
Współfinansowanie z budżetu państwa: kwota 3 978 543,71 PLN
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat