To zależy jakie wady mamy na myśli. Należy pamiętać, że mieszkanie jest nieruchomością i dlatego do wad w nim powstałych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące rękojmi za wady oraz gwarancji. Nie można mylić pojęć i stosować w przypadku wad nieruchomości przepisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. Te przepisy mają zastosowanie w przypadku rzeczy ruchomej. Mieszkanie nią nie jest. Z niezgodności towaru z umową można skorzystać np. jeżeli chcemy zareklamować samo wyposażenie mieszkania. Przepuśćmy, że element wykończeniowy jest uszkodzony np. wanna przecieka. Wówczas powinniśmy w ciągu 2 miesięcy od momentu zauważenia niezgodności poinformować o tym sprzedawcę (w tym wypadku dewelopera). Reklamacje z żądaniem naprawy albo wymiany rzeczy możemy składać przez 2 lata od momentu zakupu. Jeśli jest to niemożliwe lub pociąga za sobą nadmierne koszty, możemy żądać obniżenia ceny, w ostateczności odstąpić od umowy.
Rękojmia
W pozostałych wypadkach mamy prawo reklamować wady naszego mieszkania z tytułu rękojmi. Mamy wiec na myśli sytuację, gdy istnieje wada zmniejszająca wartość lub użyteczność mieszkania ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił sprzedawca, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym. Wady mogą zatem dotyczyć zarówno krzywych ścian, nieodpowiednich okien, jak i braku instalacji grzewczej.
Reklamacje najlepiej składać w formie pisemnej.
Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy, np. wyraził zgodę na zamontowanie sufitu podwieszanego inaczej niż w umowie.
Co mi przysługuje
Korzystając ze swoich praw kupujący może odstąpić od umowy albo żądać obniżenia ceny. Chyba że deweloper niezwłocznie naprawiłby zaistniałe wady albo wymienił wadliwe elementy na nowe wolne od wad (np. wstawił nowe drzwi). Jeżeli zdarza się, że ta sama wada występuje kolejny raz i jest istotna, czyli w znaczący sposób uniemożliwia nam korzystanie z rzeczy, to można odstąpić od umowy. W praktyce nie zależy nam jednak na tym, jest to ostateczność. Odstąpienie od umowy wiąże się z koniecznością zwrotu mieszkania i pieniędzy, a najczęściej również wysokiego kredytu. Nie jest to opłacalne. Jeżeli mieszkanie ma wady lepiej jest żądać ich usunięcia w wyznaczonym terminie z zagrożeniem, że po bezskutecznym terminie odstąpimy od umowy.
Mamy miesiąc
Ważne jest kiedy poinformujemy sprzedającego o wadach. Powinniśmy to uczynić w ciągu miesiąca. W przeciwnym razie stracimy swoje uprawnienia z tytułu rękojmi. Natomiast jeżeli chodzi o czas, w jakim sprzedający odpowiada wobec kupującego przez 3 lata. Taki termin odnosi się do wad budynku, czyli np. wad konstrukcyjnych, krzywa podłoga itp. Inaczej będzie w sytuacji, gdy wady będą dotyczyły np. nieprawidłowo położonej glazury. Wtedy zgłaszać reklamacje z żądaniem usunięcia nieprawidłowości możemy tylko w okresie roku. Istnieje jeden przypadek kiedy mimo upływu powyższych terminów nadal możemy dochodzić swoich praw. Mamy z tym do czynienia, gdy sprzedawca wadę podstępnie zataił albo zapewnił kupującego, że wady nie istnieją.
Podstawa prawna:
ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).