Dodatek węglowy – do kiedy wnioski?
REKLAMA
REKLAMA
- Dodatek węglowy - do kiedy można składać wnioski?
- Dodatek węglowy - czy wydawana jest decyzja?
- Dodatek węglowy - korekta wniosku
Dodatek węglowy - do kiedy można składać wnioski?
„Chciałabym złożyć wniosek o dodatek węglowy. W jakim terminie powinnam to zrobić?” (Ewa).
REKLAMA
O dodatek węglowy można wnioskować od 12 sierpnia 2022 r., czyli od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (dalej jako: ustawa). Warto pamiętać, iż od 17 sierpnia 2022 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 16 sierpnia 2022 r w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku węglowego.
Ważne! Wniosek o wypłatę dodatku węglowego składa się w terminie do dnia 30 listopada 2022 r. Tak stanowi art. 9 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym.
Co w przypadku późniejszego złożenia wniosku? Zgodnie z art. 10 ustawy wnioski o wypłatę dodatku węglowego złożone po dniu 30 listopada 2022 r. pozostawia się bez rozpoznania.
Wniosek o dodatek węglowy składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania.
Wójt, burmistrz albo prezydent miasta dokonuje weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku węglowego, w szczególności w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania w centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Dodatek węglowy - czy wydawana jest decyzja?
Przyznanie dodatku węglowego nie wymaga wydania decyzji. Wydania decyzji wymagają natomiast odmowa przyznania dodatku węglowego, uchylenie oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranego dodatku węglowego.
Organ przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu dodatku węglowego na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej, o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę dodatku węglowego. Jeżeli wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę dodatku węglowego, wójt, burmistrz albo prezydent miasta, odbierając ten wniosek od wnioskodawcy, informuje go o możliwości osobistego odebrania od tego organu informacji o przyznaniu dodatku węglowego.
Nieodebranie informacji o przyznaniu dodatku węglowego nie wstrzymuje jednak wypłaty tego dodatku.
Dodatek węglowy - korekta wniosku
REKLAMA
Do postępowania w sprawie wypłaty dodatku węglowego stosuje się m.in. art. 24a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Dotyczą one przypadków, gdy wniosek został nieprawidłowo wypełniony lub złożony bez wymaganych dokumentów.
Otóż w przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku podmiot realizujący świadczenia wzywa pisemnie osobę ubiegającą się o świadczenia do poprawienia lub uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
Jeżeli zaś osoba złoży wniosek bez wymaganych dokumentów, podmiot realizujący świadczenia przyjmuje wniosek i wyznacza termin nie krótszy niż 14 dni i nie dłuższy niż 30 dni na uzupełnienie brakujących dokumentów.
Niezastosowanie się do wyżej opisanych wezwań skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 1692)
Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (j. t. Dz. U. z 2022 r., poz. 615; ost. zm. Dz. U. z 2022 r., poz. 1265)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat