POBIERZ BEZPŁATNY WZÓR: Umowa o zarządzanie nieruchomością
UMOWA O ZARZĄDZANIE
zawarta w dniu ...................................... w ……………………….. pomiędzy :
Wspólnotą Mieszkaniową nieruchomości przy ul. ......................... w ……………., w imieniu i na rzecz której działa Zarząd, w składzie:
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
a
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
§ 1
Strony stwierdzają, że przedmiotowa nieruchomość wspólna składa się z działki nr ……………...
położonej w obrębie miasta/wsi*…………....………….... oraz z budynku jednorodzinnego/wielorodzinnego* położonego w ……………………. przy ul. .............................., dla których prowadzona jest przez Sąd Rejonowy dla …………………….. Wydział Ksiąg Wieczystych, księga wieczysta nr........................................................................... .
§ 2
Zarząd zleca Zarządzającemu wykonywanie w sposób samodzielny czynności zwykłego
zarządu nieruchomością wspólną, a Zarządzający powyższy obowiązek przyjmuje.
§ 3
Czynności zwykłego zarządu nieruchomością wspólną obejmują w szczególności:
1. ustalenie aktualnego stanu prawnego i faktycznego nieruchomości, oraz wyodrębnionych
lokali, prowadzenie wykazu lokali i właścicieli lokali,
2. prowadzenie księgi obiektu budowlanego oraz dokumentacji technicznej nieruchomości
wspólnej wymaganej przez przepisy prawa budowlanego,
3. przeprowadzanie za pośrednictwem wyspecjalizowanych jednostek kontroli technicznej, okresowych przeglądów nieruchomości i urządzeń stanowiących jej wyposażenie
techniczne zgodnie z wymogami prawa budowlanego,
4. Utrzymanie w należytym porządku i czystości pomieszczeń i urządzeń budynku służących
do wspólnego użytku właścicieli lokali, terenu nieruchomości, chodnika przed nieruchomością oraz innych terenów, poprzez nadzór nad realizacja zawartych w tym zakresie umów,
5. zapewnienie dla nieruchomości wspólnej dostawy energii elektrycznej, wody, odprowadzenia ścieków i wywozu śmieci , poprzez nadzór nad realizacja zawartych w tym zakresie umów,
6. zapewnienie dla nieruchomości wspólnej usług kominiarskich i innych usług związanych z funkcjonowaniem urządzeń technicznych nieruchomości wspólnej,
7. wykonanie bieżącej konserwacji i bieżących napraw nieruchomości wspólnej, a w szczególności dokonywania napraw budynku i jego pomieszczeń wspólnych oraz urządzeń technicznych umożliwiających właścicielom lokali korzystanie z oświetlenia, ogrzewania lokali, ciepłej i zimnej wody i innych urządzeń należących do wyposażenia nieruchomości wspólnej, poprzez nadzór nad realizacja zawartych w tym zakresie umów,
8. usuwanie awarii i ich skutków na nieruchomości wspólnej, w tym na warunkach określonych w § 6 pkt. 2 umowy,
9. ubezpieczenie budynków położonych na nieruchomości wspólnej,
10. opłacanie podatków i innych opłat publicznoprawnych przypadających od nieruchomości wspólnej, chyba że są one pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
11. zawieranie umów o dostawy , roboty i usługi, związane z realizacja zadań wymienionych w pkt. 3-9 umowy, kontrola prawidłowości wykonania tych umów oraz ich rozwiązanie w przypadkach gospodarczo uzasadnionych,
12. Otwarcie rachunku bankowego dla wspólnoty i dokonywanie rozliczeń poprzez rachunek
bankowy, w tym otwarcie osobnego rachunku bankowego dla gromadzenia środków na fundusz remontowy,
13. prowadzenie odpowiedniej księgowości dla nieruchomości wspólnej, w tym odrębnej ewidencji kosztów i przychodów oraz ewidencji wpłat na fundusz remontowy, a także ewidencji wnoszonych przez właścicieli opłat i zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólna ( koszty eksploatacyjne). Rachunkowość Wspólnoty prowadzona będzie w pełnym zakresie zgodnie z obowiązującymi przepisami,
14. sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego najpóźniej na 15 dni przez terminem zebrania sprawozdawczego,
15. prowadzenie korespondencji z członkami Wspólnoty Mieszkaniowej,
16. przygotowanie dokumentów umożliwiających sadowa windykacje należności Wspólnoty
17. rozliczenie rocznego planu gospodarczego, w tym funduszu remontowego,
18. windykacje opłat należnych od właścicieli lokali odrębnych.
19. Zarządca zobowiązuje się do przygotowania i podpisania umów dotyczących obsługi nieruchomości, do czego niniejszym otrzymuje pełnomocnictwo Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej.
§ 4
Z zaliczki i opłat wnoszonych przez właścicieli pokrywane będą:
1. koszty zarządzania nieruchomością wspólna, w skład których w szczególności wchodzą:
a) wydatki na bieżące remonty i konserwacje,
b) opłaty za dostawę gazu do centralnego ogrzewania, energii elektrycznej i wody - w części
dotyczącej nieruchomości wspólnej,
c) opłaty z tytułu wywozu śmieci i odprowadzenia ścieków z nieruchomości wspólnej,
d) wydatki na utrzymanie czystości i porządku,
e) ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli lokali,
f) koszty eksploatacji i konserwacji urządzeń technicznych w nieruchomości wspólnej,
g) koszty napraw, usuwania awarii i ich skutków oraz koszty remontów
h) wynagrodzenie dla Zarządzającego i ryczałt dla członków Zarządu,
Powyższe koszty rozlicza się zgodnie z obowiązującymi uchwałami.
2. Zarządzający jest upoważniony do rozliczania i ustalania zaliczkowych opłat za czynsz
oraz świadczenia obejmujące dostawy do poszczególnych lokali centralnego ogrzewania (c.o.), ciepłej wody (c.w.) i zimnej wody (z.w.) oraz wywóz śmieci i odprowadzanie ścieków z lokalu. Opłata stała za c.o. jest rozliczana w stosunku do 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu, opłata zmienna jest rozliczana w stosunku do 1 m2 powierzchni użytkowej lub według wskazania licznika (LEC).
Opłata za c.w. i z.w. rozliczana jest według wskazań licznika. Opłata za wywóz śmieci rozliczana jest do 1 m2 lokalu mieszkalnego.
3. W przypadku podwyższenia lub obniżenia cen za gaz, c.w., z.w. i energie elektryczna, wywóz śmieci i odprowadzenie ścieków z lokalu oraz za inne usługi wpływające na wysokość opłat, opłata zostanie przez Zarządzającego proporcjonalnie podwyższona lub obniżona od dnia zmiany cen. Zarządzający ma obowiązek niezwłocznego zawiadomienia właścicieli lokali o dokonanej podwyżce lub obniżce.
§ 5
Zarządzający jest uprawniony do przeprowadzania remontu kapitalnego budynku wyłącznie na podstawie zatwierdzonego rocznego planu gospodarczego.
§ 6
1. W przypadku niespodziewanej awarii, której usuniecie przekracza zakres bieżących napraw a koszt przekracza zebrane środki funduszu remontowego Zarządzający ma obowiązek usunąć awarie i jej skutki, z jednoczesnym powiadomieniem Zarządu Wspólnoty o poniesionych kosztach.
§ 7
1. Nadzór nad wykonaniem umowy o zarządzanie należy do Zarządu Wspólnoty.
2. Do podjęcia przez Zarządzającego czynności przekraczających zakres powierzonych mu w umowie o zarządzenie obowiązków potrzebna jest zgoda Zarządu.
§ 8
1. Za wykonanie powierzonych w niniejszej umowie obowiązków Zarządzający otrzymywać będzie wynagrodzenie na podstawie wystawianych faktur płatnych w terminie 14 dni.
2. Wysokość wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1 określa uchwała Wspólnoty Mieszkaniowej z dnia .........................r. stanowiącą załącznik nr 1, a sposób wyliczenia przedstawia załącznik nr 2.
§ 9
Zarządzający ponosi odpowiedzialność odszkodowawcza w stosunku do Wspólnoty za zawinione działanie i zaniechanie własne oraz działanie i zaniechanie osób, z pomocą których zobowiązanie wykonuje.
§ 10
1. Na żądanie Zarządu Zarządzający jest zobowiązany każdorazowo do przedłożenia informacji o poniesionych kosztach utrzymania nieruchomości wspólnej oraz dochodach z nieruchomości. Informacja winna być przekazana Zarządowi na piśmie w terminie 7 dni od otrzymania wniosku z żądaniem.
2. Zarządzający zobowiązany jest do niezwłocznego powiadomienia Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej o zagrożeniu wyczerpania środków finansowych z zaliczek przeznaczonych na eksploatacje przed końcem roku finansowego.
§ 11
Umowa zostaje zawarta na czas nieokreślony i wchodzi w życie z dniem .............................. roku,
natomiast wykonanie umowy następuje z dniem ..............................roku.
§ 12
Każdej ze stron służy prawo wypowiedzenia niniejszej umowy z zachowaniem 3 - miesięcznego okresu wypowiedzenia
§ 13
Wszelkie zmiany warunków niniejszej umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
§ 14
Po rozwiązaniu niniejszej umowy ustępujący zarządzający obowiązany jest do :
1. przedstawienia Zarządowi najpóźniej w ostatnim dniu pełnienia swej funkcji
sprawozdania z dotychczasowego wykonania swych obowiązków, w tym z realizacji planu gospodarczego,
2. przystąpienia z udziałem Zarządu do protokołu zdawczo-odbiorczego dotyczącego :
a) stanu technicznego nieruchomości,
b) stanu prawnego nieruchomości,
c) stanu zobowiązań i praw Wspólnoty,
d) rozliczenia zebranych opłat i zaliczek,
3. niezwłocznego wydania Zarządowi majątku Wspólnoty oraz wszelkiej dokumentacji dotyczącej nieruchomości i spraw Wspólnoty – w tym dokumentacji budowlanej, dokumentacji dotyczącej strony prawnej nieruchomości, w tym oryginałów zawartych w imieniu Wspólnoty umów, dowodów ich rozwiązania lub wypowiedzenia oraz innych niezbędnych dokumentów.
§ 15
W spawach nieuregulowanych niniejsza umowa maja zastosowanie przepisy ustawy
z 24 czerwca 1994 roku o własności lokali (Dz. U. 1994 r. Nr 85, poz. 388, z pózn. zm.) oraz przepisy kodeksu cywilnego.
Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej Zarządzający
Załącznik nr 2 do umowy z dnia: ......................................................................................................
Rodzaj pomieszczeni Powierzchnia w (m2) ………………………………………………………..
Stawka wynagrodzenia (zł/m2) …………………………………..…………………………………
Wysokość wynagrodzenia (zł) ……………………………………………………………………..
Pow. Lokali mieszkalnych ………………………………………………………………………….
Pow. części wspólnych ……………………………………………………………………………..
Suma: : ........................................................................................zł
Koszty korespondencji i obsługi biura: ...................................... zł
Łącznie : .......................................................................................zł
podpisy .............................................................................................
POBIERZ BEZPŁATNY WZÓR: Umowa o zarządzanie nieruchomością