Co Polacy wiedzą o gwarancji i rękojmi
REKLAMA
REKLAMA
41 proc. badanych Polaków ocenia swoją wiedzę na temat gwarancji, rękojmi czy możliwości zwrotu towarów jako przeciętną, 33 proc. jako raczej dobrą, 15 proc. jako słabą, a jedynie 8 proc. jako bardzo dobrą – wynika z badania firmy dostarczającej usługi dla urządzeń mobilnych Digital Care.
REKLAMA
Z jakich praw konsumenta korzystamy
REKLAMA
Najczęściej wykorzystywaną możliwością w ramach praw konsumenta jest prawo do zwrotu zakupów internetowych w ciągu 14 dni od zakupu, na co wskazało 55 proc. respondentów, 51 proc. decyduje się na reklamację wadliwego towaru na podstawie gwarancji, 35 proc. korzysta z prawa do zwrotu w sklepie stacjonarnym, w którym dopuszcza go polityka sprzedaży, 21 proc. z prawa do odstąpienia od umowy i również 21 proc. z prawa do reklamacji wadliwego towaru na podstawie rękojmi.
52 proc. badanych korzysta z tego typu możliwości do 5 razy w roku, 12 proc. Polaków robi to 5 do 10 razy w roku, 3 proc. od 10 do 30 razy, a 1 proc. powyżej 30. „Aż 16 proc. wcale nie korzysta z możliwości, jakie dają im prawa konsumenta” – wynika z ankiety.
Co najczęściej reklamowaliśmy
Zgodnie z badaniem, najczęściej reklamowane towary to urządzenia elektroniczne (43 proc.), obuwie (38 proc.) i ubrania (37 proc.)
REKLAMA
„W naszym badaniu szczególnie dużo miejsca poświęciliśmy elektronice. Z danych wynika, że Polacy reklamują w tej kategorii głównie sprzęt AGD (37 proc.) i smartfony (30 proc.). Co czwarty z nas zwracał urządzenia peryferyjne, a co piąty telewizory i sprzęt audio. Liczby pokazują, że kluczowy powód takich decyzji jest jeden – wada fizyczna towaru, która polega na jego niezgodności z umową. Tę odpowiedź wskazuje 72 proc. osób” – oceniła cytowana w raporcie rzecznik klienta Digital Care Magdalena Król.
Dodano, że spośród wszystkich badanych 63 proc. złożyło kiedyś reklamację na sprzęt elektroniczny. Spośród nich, 44 proc. robi to raz na kilka lat, a 41 proc. raz w roku. 92 proc. wśród respondentów, którzy złożyli reklamację na sprzęt elektroniczny, uzyskało pozytywną decyzję.
Czy korzystamy z pomocy rzeczników
Jak wynika z badania, 84 proc. ankietowanych nigdy nie korzystało z pomocy rzecznika praw klienta pracującego w konkretnej firmie. 81 proc. nigdy nie korzystało ze wsparcia instytucji powołanej do ochrony praw konsumentów, takiej jak np. Rzecznik Praw Konsumenta, Rzecznik Finansowy czy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Badanie na temat praw konsumenta zostało przeprowadzone w dniach 7-9 marca 2023 r. na próbie ogólnopolskiej 800 osób w wieku 18-60 lat. (PAP)
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat