Gwarancja czy reklamacja?
REKLAMA
REKLAMA
Naprawa gwarancyjna
Wielu z konsumentów utożsamia uprawnienia do reklamacji towaru z gwarancja. Takie myślenie jest nie tylko błędne ale niekiedy również i szkodliwe. Sama gwarancja jest jedynie dodatkowym uprawnieniem, obok tego podstawowego, jakim są prawa wynikające z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (zwanej dalej ustawą konsumencką).
REKLAMA
Wybór między gwarancją a ustawą należy jednak do konsumenta. To konsument decyduje, czy reklamacja będzie miała swoją podstawę prawną w treści ustawy, czy też w treści gwarancji.
Gwarancja czy ustawa?
REKLAMA
Wybór podstawy prawnej naszych roszczeń ma istotne znaczenie. Jest on bowiem wiążący dla sprzedawcy. Tak samo jednak jest on wiążący dla konsumenta. Dokonując reklamacji na podstawie gwarancji wybierzemy zatem ścieżkę dochodzenia roszczeń przewidzianą przez ten dokument. W takim przypadku nie będziemy mogli dochodzić (w tym konkretnym przypadku) roszczeń, które daje nam ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
X wniósł reklamację telewizora na podstawie gwarancji udzielonej przez producenta. Przyjęcie za podstawę gwarancji oznacza, że przy tej konkretnej reklamacji X nie będzie mógł powrócić do uprawnień ustawowych. Jeżeli jednak kolejny raz X złoży reklamację, wtedy też będzie mógł oprzeć ją na uprawnieniach wynikających z ustawy.
Powstaje pytanie, czy wybór podstawy ma znaczenie? Odpowiedź jest twierdząca. Przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej mają trwały charakter i nie mogą być modyfikowane przez strony umowy. Dla konsumenta ma to duże znaczenie, gdyż sprzedawca nie ma szans na obniżenie standardu ochrony jego praw. Co innego z gwarancją. Ta, jako dodatkowe zobowiązanie, o charakterze umownym może być modyfikowana. Inaczej wygląda także sytuacja sprzedawcy. Przy ustawie on jest adresatem roszczeń. Przy gwarancji przeważnie gwarantem i zarazem adresatem jest producent, a sprzedawca najczęściej pełni tutaj rolę pośrednika.
Ustawa daje uprawnienie do żądania bezpłatnej naprawy albo wymiany. W gwarancji uprawnienia te mogą być ograniczone jedynie do bezpłatnej naprawy. W ustawie zawarty jest określony termin na udzielenie odpowiedzi. W gwarancji terminu takiego może nie być w ogóle.
Zobacz również: Czy sprzedawca musi wydać gwarancję?
Treść gwarancji a treść uprawy
REKLAMA
Wybór gwarancji ma zatem ten skutek, iż będziemy korzystać z tych uprawnień które przyznaje gwarancja, a nie ustawa. Jeżeli gwarancja, odmiennie od ustawy, nie przewiduje terminu na odpowiedź, bądź też w inny sposób odbiega od sformułowań ustawowych, w tym konkretnym przypadku konsument, który wybierze gwarancję, nie będzie mógł powołać się na przepis ustawy.
Art. 13. ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej:
§ 1. Udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszących się do towaru konsumpcyjnego; określa ono obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.
§ 2. Sprzedawca udzielający gwarancji wydaje kupującemu wraz z towarem dokument gwarancyjny; powinien także sprawdzić zgodność znajdujących się na towarze oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan plomb i innych umieszczonych na towarze zabezpieczeń.
§ 3. Oświadczenie gwaranta powinno być sformułowane zgodnie z wymogami określonymi w art. 3 ust. 1 zdanie pierwsze.
§ 4. W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Ponadto powinno być w nim zawarte stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.
§ 5. Uchybienie wymogom, o których mowa w ust. 2 i 4 oraz art. 3 ust. 1 zdanie pierwsze, nie wpływa na ważność gwarancji i nie pozbawia kupującego wynikających z niej uprawnień.
Masz pytanie? Zadaj je na naszym Forum
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat