Prawa konsumentów. Gwarancja – cz. 2
REKLAMA
REKLAMA
Czym jest gwarancja?
Gwarancja udzielana konsumentom ma charakter dodatkowego zobowiązania gwaranta względem konsumenta. Jak zostało to już stwierdzone w części pierwszej, w dokumencie gwarancyjnym powinny zostać zawarte informacje, które ułatwią konsumentom dochodzenie ich praw, jak również postanowienia dotyczące obowiązków gwaranta i warunków w jakich konsument może domagać się ich realizacji.
REKLAMA
Zobacz: Prawa konsumentów. Gwarancja – cz. 1
Czy gwarancja się opłaca?
Niezależnie od tego, czy na kupowany towar zostanie nam udzielona gwarancja, należy pamiętać, iż dysponujemy także zakresem uprawnień, które są nam przyznane przez prawo konsumenckie. W odniesieniu do reklamacji będą one zawarte w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. W przypadku zakupów w sieci warto również pamiętać o uprawnieniach, jakie daje nam ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów.
Zobacz serwis: Konsument w sieci
Uprawnienia wynikające z tych ustaw są nienaruszalne. Oznacza to, że sprzedawca nie może zmienić ich zakresu na podstawie umowy z klientem. Zrzeczenie się przez klienta uprawnień ustawowych nie będzie skuteczne.
Co innego w gwarancji. Tutaj treść uprawnień może ulec modyfikacji. Stąd też po części paradoksalnie wydanie konsumentowi gwarancji może mieć na celu ograniczenie uprawnień mu przynależnych. Z tego też względu sama gwarancja częstokroć jest korzystniejsza dla sprzedawcy, producenta, niż dla konsumenta.
Dlaczego?
REKLAMA
O ile przykładowo zgodnie z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej konsument przy reklamacji towaru może zażądać albo bezpłatnej naprawy albo bezpłatnej wymiany, to w treści gwarancji gwarant uprawnienia te może ograniczyć jedynie do naprawy. Podobnie rzecz się ma do odstąpienia od umowy, które na mocy w/wym. ustawy może nastąpić już po pierwszej nieudanej reklamacji. Tymczasem dopuszczalne jest, by w treści gwarancji odstąpienie od umowy było możliwe dopiero po kilkukrotnej nieudanej naprawie gwarancyjnej.
Pamiętaj, że gwarancja jest jedynie dodatkowym źródłem uprawnień i nie zastępuje ustawy. Jeżeli uważasz, że ustawa jest korzystniejsza dla ciebie zaznacz, iż ustawa jest podstawą roszczenia reklamacyjnego. Wybór podstawy roszczenia należy bowiem do konsumenta, a sprzedawca nie ma prawa ograniczać go poprzez uzależnienie przyjęcia reklamacji od przedstawienia gwarancji.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat