Czy gwarancja rzeczywiście opłaca się konsumentowi? – cz. 2

Adrian Prusik
rozwiń więcej
Wybór podstawy reklamacji należy do konsumenta.
Gwarancja konsumencka wcale nie musi być korzystnym rozwiązanie dla konsumenta. Sprzedawca nie ma przy tym obowiązku udzielenia konsumentowi gwarancji.

Dla przeciętnego konsumenta samo słowo „gwarancja” ma niemalże magiczne znaczenie. Przy reklamacji w zdecydowanej większości przypadków, jako podstawę naszych roszczeń wskazujemy gwarancję. Tym samym bardzo często możemy z własnej woli ograniczyć własne uprawnienia.

Zobacz również: Czy gwarancja rzeczywiście opłaca się konsumentowi?

Czytaj gwarancję

Udzielenie gwarancji może być dla konsumenta zarówno korzystne, jak i nie. Wszystko zależy od tego, co zostało w niej napisane. Dlatego też najlepiej najpierw zanotować sobie, jakie uprawnienia daje nam ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, a później uważnie przeczytać treść dokumentu gwarancyjnego.

Zanotuj uprawnienia przysługujące ci z ustawy i porównaj z tym, które wynikają z gwarancji.

Nie trzeba tego robić przed zakupem. To, że udzielono nam gwarancji nie oznacza, że roszczenia, jakie przysługują nam z ustawy wygasają. W takiej sytuacji dysponujemy jedynie dwoma podstawami do realizacji naszych praw.

Decydując się na reklamację możemy określić, czy opieramy nasze żądania na przepisach ustawy (wtedy reklamacja zawsze jest kierowana do sprzedawcy), czy też na podstawie gwarancji (wtedy do osoby gwaranta, którym może być sprzedawca, producent, czy osoba trzecia).

Jeśli złożymy reklamację na podstawie gwarancji, to nie możemy w zakresie tej reklamacji korzystać z uprawnień przewidzianych w ustawie.

Czas gwarancji

Ma to praktyczne znaczenie. Uprawnienia konsumenta wynikające z ustawy trwają dwa lata od wydania towaru kupującemu. Sama gwarancja może być udzielona na okres znacznie krótszy (np. 6 miesięcy). Po upływie terminu na który będzie udzielona gwarancja, bez problemów będzie można skorzystać z przepisów ustawy.

Reklamacja do sprzedawcy

Wybór podstawy reklamacji należy do konsumenta. Tym samym, jeżeli zdecydujemy się na reklamację na podstawie ustawy, trzeba będzie ją skierować do sprzedawcy. Wynika to z faktu, że podmiotem odpowiedzialnym z ustawy jest jedynie sprzedawca.

Co jednak, gdy dodatkowo dysponujemy gwarancją producenta? Czy w takiej sytuacji sprzedawca może stwierdzić, że skoro mamy gwarancję, a wada jest winą producenta, to powinniśmy udać się do niego? Odpowiedź brzmi nie. Sprzedawca nie może odmówić rozpatrzenia reklamacji, wskazując na udzieloną gwarancję.

Poza tym na podstawie przepisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej odpowiada nie tylko za siebie, ale również za osoby trzeciej. 

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

Prawo
Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot?
18 lis 2024

Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot? Komisje sejmowe we wtorek rozpatrzą informacje nt. przygotowania podstawy programowej i harmonogramu prac.

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia. Trzy projekty w Sejmie
18 lis 2024

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia dotycząca podstawy wyliczania oraz opłacania składki zdrowotnej. Trzy projekty w Sejmie

Prawo budowlane do zmiany. Nowe garaże i piwnice muszą być miejscami doraźnego schronienia
18 lis 2024

Konieczne są zmiany w prawie budowlanym. Ponieważ od 2026 roku piwnice i garaże w nowo budowanych obiektach użyteczności publicznej i blokach mieszkalnych będą musiały być tak zaprojektowane, by móc stworzyć w nich miejsca doraźnego schronienia.

Nowe przedmioty w szkole. Edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska od roku szkolnego 2025/2026
18 lis 2024

Trwają prace nad projektem rozporządzeniem wprowadzającym do szkół nowe przedmioty: edukację zdrowotną i edukację obywatelską. Projekt trafił do konsultacji społecznych.

QUIZ Szybka 10 z wiedzy ogólnej. Rozruszaj swój mózg
18 lis 2024
Jesienią nie zapominasz o aktywności fizycznej? Świetnie, ale pamiętaj też o gimnastyce umysłu. Szybka 10 pytań z wiedzy ogólnej to doskonałe ćwiczenie na rozruszanie mózgu.
B2B (samozatrudnienie) zamiast umowy o pracę. Wady i zalety. Komu się opłaca taka forma współpracy zarobkowej?
18 lis 2024

Przejście na model współpracy B2B (tzw. samozatrudnienie) to decyzja, która daje większą niezależność i możliwość rozwoju, ale wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Popularność tego rozwiązania wciąż rośnie szczególnie w branżach takich jak IT, consulting czy marketing. Dodatkowo - nie wszystkie firmy oferują dziś zatrudnienie na umowę o pracę. Często to właśnie nowe możliwości zawodowe i wyższe wynagrodzenie na B2B skłaniają do założenia własnej działalności gospodarczej. Jeśli stoisz przed takim wyborem zapoznaj się z korzyściami, jakie daje Ci współpraca w formie B2B, ale także jakie obowiązki Cię czekają jako przedsiębiorcę.

Cena prądu w 2025 roku. Gospodarstwa domowe nadal z gwarantowaną ceną maksymalną 500 zł netto za 1 MWh
18 lis 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce przedłużenia na 2025 rok obowiązywania mechanizmu ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, ustalonej na niższym poziomie niż cena, która wynika z zatwierdzonych taryf dla energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. 18 listopada 2024 r. opublikowano założenia nowelizacji ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców (…).

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany
18 lis 2024

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany. Kto podlega obowiązkowi szkolnemu? Do kiedy trwa obowiązek szkolny? Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad projektem.

Vouchery Biedronki - reklamy nie wyjaśniają precyzyjnie zasad. Prezes UOKiK stawia zarzuty. Grozi kara do 10% obrotu
18 lis 2024

Na początku 2024 roku, 31 stycznia i 14 lutego, w sklepach Biedronka odbyły się jednodniowe akcje promocyjne – „Specjalna Środa” i „Walentynkowa Środa”. Klienci byli zachęcani do kupienia określonych produktów, za które mieli otrzymać „Zwrot 100% na voucher”. Okazało się jednak, że przedsiębiorca w przekazach reklamowych nie informował jasno o zasadach akcji. Prezes UOKiK postawił spółce Jeronimo Martins Polska zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów za co grozi kara do 10 proc. obrotu.

Wysyp mandatów. W tych miejscach kierowcy muszą się mieć na baczności. Inaczej wezwanie
18 lis 2024

System odcinkowego pomiaru prędkości prowadzi do znacznego wzrostu liczby mandatów. Szczególnie dotyczy to nowo wprowadzonych kamer na autostradzie A1, tworzących jeden z najdłuższych takich odcinków w kraju. Kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność po przekroczeniu znaku D-51a, gdyż ryzyko otrzymania mandatu jest bardzo wysokie. 

pokaż więcej
Proszę czekać...