Dla przeciętnego konsumenta samo słowo „gwarancja” ma niemalże magiczne znaczenie. Przy reklamacji w zdecydowanej większości przypadków, jako podstawę naszych roszczeń wskazujemy gwarancję. Tym samym bardzo często możemy z własnej woli ograniczyć własne uprawnienia.
Zobacz również: Czy gwarancja rzeczywiście opłaca się konsumentowi?
Czytaj gwarancję
Udzielenie gwarancji może być dla konsumenta zarówno korzystne, jak i nie. Wszystko zależy od tego, co zostało w niej napisane. Dlatego też najlepiej najpierw zanotować sobie, jakie uprawnienia daje nam ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, a później uważnie przeczytać treść dokumentu gwarancyjnego.
Zanotuj uprawnienia przysługujące ci z ustawy i porównaj z tym, które wynikają z gwarancji.
Nie trzeba tego robić przed zakupem. To, że udzielono nam gwarancji nie oznacza, że roszczenia, jakie przysługują nam z ustawy wygasają. W takiej sytuacji dysponujemy jedynie dwoma podstawami do realizacji naszych praw.
Decydując się na reklamację możemy określić, czy opieramy nasze żądania na przepisach ustawy (wtedy reklamacja zawsze jest kierowana do sprzedawcy), czy też na podstawie gwarancji (wtedy do osoby gwaranta, którym może być sprzedawca, producent, czy osoba trzecia).
Jeśli złożymy reklamację na podstawie gwarancji, to nie możemy w zakresie tej reklamacji korzystać z uprawnień przewidzianych w ustawie.
Czas gwarancji
Ma to praktyczne znaczenie. Uprawnienia konsumenta wynikające z ustawy trwają dwa lata od wydania towaru kupującemu. Sama gwarancja może być udzielona na okres znacznie krótszy (np. 6 miesięcy). Po upływie terminu na który będzie udzielona gwarancja, bez problemów będzie można skorzystać z przepisów ustawy.
Reklamacja do sprzedawcy
Wybór podstawy reklamacji należy do konsumenta. Tym samym, jeżeli zdecydujemy się na reklamację na podstawie ustawy, trzeba będzie ją skierować do sprzedawcy. Wynika to z faktu, że podmiotem odpowiedzialnym z ustawy jest jedynie sprzedawca.
Co jednak, gdy dodatkowo dysponujemy gwarancją producenta? Czy w takiej sytuacji sprzedawca może stwierdzić, że skoro mamy gwarancję, a wada jest winą producenta, to powinniśmy udać się do niego? Odpowiedź brzmi nie. Sprzedawca nie może odmówić rozpatrzenia reklamacji, wskazując na udzieloną gwarancję.
Poza tym na podstawie przepisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej odpowiada nie tylko za siebie, ale również za osoby trzeciej.
Zobacz również serwis: Prawa konsumenta