Udzielona przez sprzedawcę lub producenta gwarancja jest często postrzegana przez konsumentów, jako jedyny instrument, który jest podstawą uprawnień do reklamacji. Ile razy zdarzyło ci się zaniechać próby reklamacji tylko z tego powodu, że gdzieś zapodział się dokument gwarancyjny? Ile razy zdarzyło się, że wybierając pomiędzy poszczególnymi produktami decydowałeś się na ten, na który jest udzielona gwarancja?
Dla przeciętnego konsumenta samo słowo „gwarancja” ma niemalże znaczenie magiczne. Większość z nas sądzi, że to najlepszy sposób na zabezpieczenie własnych interesów.
Zobacz również serwis: Reklamacje
Dlatego też przy reklamacji w zdecydowanej większości przypadków, jako podstawę naszych roszczeń wskazujemy gwarancję. Tym samym bardzo często możemy z własnej woli ograniczyć własne uprawnienia.
Mity gwarancji
Pierwszym mitem, jaki pokutuje pośród konsumentów, jest to, że jest to jedyny sposób na dochodzenie naszych praw. Otóż nie. Gwarancja jest dodatkowym zobowiązaniem umownym i jest jedynie dodatkiem do tych praw, które gwarantują nam bezwzględnie przepisy prawa.
Po drugie otrzymując gwarancję często postrzegamy ją, jako poprawienie naszej pozycji prawnej, względem sprzedawcy, czy producenta. Tymczasem sama gwarancja wcale nie musi być korzystnym rozwiązaniem dla konsumenta.
Zobacz również serwis: Prawa konsumenta
Uprawnienia, jakie będą nam z niej przysługiwać wynikają z treści dokumentu gwarancyjnego. Sprzedawca nie ma możliwości umniejszenia naszych praw wynikających z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, ale może za to inaczej określić je w gwarancji. Co prawda sama gwarancja nie wpłynie negatywnie na zakres naszych uprawnień, gdyż decydując się na reklamację sami określamy jej podstawę prawną (przepisy ustawy, czy gwarancja). Jednak wybierając gwarancję, ograniczenia takiego możemy dokonać sami.
Udzielenie gwarancji nie oznacza automatycznie, że dysponujesz większymi uprawnieniami. Przeczytaj jej treść i porównaj z tym, co zapewnia ustawa.
Zakres uprawnień wynikających z gwarancji może być różny. Przykładowo gwarancja może ograniczać nasze prawo do odstąpienia od umowy. Może też inaczej kształtować procedurę reklamacji. O ile ustawa daje uprawnienie do wyboru pomiędzy żądaniem bezpłatnej naprawy albo wymiany, o tyle gwarancja może umożliwiać tylko bezpłatną naprawę.
Wybór podstawy prawnej reklamacji należy do konsumenta. Jednak jeśli złożymy reklamację na podstawie gwarancji, to nie możemy w zakresie tej reklamacji korzystać z uprawnień przewidzianych w ustawie.
Zobacz również: Czy gwarancja rzeczywiście opłaca się konsumentowi? – cz. 2