Czy sprzedawca musi wydać gwarancję?
![Brak gwarancji nie wyłącza prawa do reklamacji.](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nMTAuaW5/mb3IucGwvcC9fZmlsZXMvODQwMD/Avc2h1dHRlcnN0b2NrXzE0OTA1N/DgwXzEyNTg5LmpwZyIsInciOjc3MX0.jpg)
REKLAMA
REKLAMA
Nie. Prawo do reklamacji zakupionego produktu, który okazał się wadliwy przysługuje niezależnie od tego, czy na zakupiony produkt zostanie udzielona gwarancja. Jest bowiem ona dodatkowym zobowiązaniem umowny i nie ma wpływu na nasze prawa, które wynikają z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. O ile podmiotem obowiązanym z tych przepisów jest sprzedawca, o tyle sama gwarancja może być zobowiązanie sprzedawcy, producenta, czy nawet osoby trzeciej.
REKLAMA
Takie rozwiązanie oznacza, że w przypadku otrzymania dokumentu gwarancyjnego kupujący będzie mógł dokonać wyboru na jakiej podstawie oprze swoje roszczenia. Czy będzie to ustawa, czy gwarancja.
Co istotne w takiej sytuacji sprzedawca nie będzie mógł odmówić przyjęcia reklamacji, argumentując swoją decyzję faktem wydania gwarancji przez producenta. Nie oznacza bowiem to zwolnienia go z ustawowej odpowiedzialności.
Zadaj pytanie: Forum konsumenta
Gdy brak gwarancji
Z drugiej strony wynika jednak również to, że w przypadku gdy konsumentowi nie udzielono gwarancji, nie ma to żadnego wpływu na jego uprawnienia wynikające z ustawy.
REKLAMA
Tym samym zgodnie z art. 4 ustawy sprzedawca będzie odpowiadał za niezgodność towaru z umową, która istnieje w chwili wydania towaru. Na podstawie art. 8 kupujący będzie mógł, w przypadku stwierdzenia niezgodności towaru z umową, domagać się w reklamacji bezpłatnej wymiany lub naprawy towaru.
Żądanie konsumenta, wyrażone w reklamacji, jest wiążące dla sprzedawcy. Jeżeli kupujący żąda wymiany towaru, sprzedawca nie może uczynić zadość jego żądaniom dokonując jedynie naprawy.
Czym jest gwarancja
Zgodnie z art. 13 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej udzielenie gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta zawarte w dokumencie gwarancyjnym. Sama gwarancja może inaczej regulować uprawnienia konsumenta i obowiązki gwaranta.
Zobacz również serwis: Reklamacje
Należy zwrócić na to uwagę w sytuacji, gdy wnosząc reklamacje dokonujemy wyboru jaka jest podstawa naszych żądań.
W gwarancji może być oznaczony dłuższy termin na odpowiedź gwaranta, jak również inne oznaczenie przypadków uprawniających konsumenta do odstąpienia od umowy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
![certificate](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9zdGF0a/WMtaW5mb3JwbC5pbmZvci5wbC/9pbWFnZXMvY2VydGlmaWNhdGV/fbWluLjEyZGFhMGNlLnBuZyJ9.jpg)
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat