REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świąteczne prezenty kupuj z głową! Poradnik konsumenta - reklamacje, zwroty, ceny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kinga Olszacka
Z Infor.pl związana od grudnia 2022 r.
Poradnik konsumenta - świąteczne prezenty
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Do Bożego Narodzenia zostało jeszcze tylko dwa tygodnie, a wiele osób wciąż czeka z zakupem świątecznych prezentów. Galerie handlowe przeżywają oblężenie, a w chaosie łatwo o pomyłkę czy niedopatrzenie podczas zakupów. Jak nie dokładać sobie stresu, kupując gwiazdkowe prezenty? Jakie egzekwować swoje prawa? Co trzeba wiedzieć? Przypominamy.

Jak kupujemy świąteczne prezenty

Konsumentów robiących zakupy przedświąteczne można podzielić na kilka kategorii. W pierwszej kolejności na tych, którzy kupują prezenty pod choinkę i tych, którzy tego w ogóle nie robią. Następnie w obrębie kupujących mamy tych, którzy kompletują upominki przez cały rok, albo robią zakupy ze sporym wyprzedzeniem i tych, którzy kupują na ostatnią chwilę (nawet, jeśli co roku obiecują sobie, że to ostatni raz). Wreszcie mamy klientów sklepów stacjonarnych i amatorów zakupów wyłącznie w internecie. Ci drudzy, chociaż nie ruszają się z domu, aby nabyć prezenty, muszą wziąć pod uwagę czas dostawy i ewentualne niezadowolenie z dostarczonej przesyłki. Wszystkich wyżej wymienionych łączy jedno - mają swoje prawa. Warto je znać.

REKLAMA

Ile to kosztuje, czyli informacja o cenie

REKLAMA

Obowiązkiem sprzedawcy jest jasne i jednoznaczne informowanie o cenie produktu. Musi ona się znajdować w widocznym miejscu, niedopuszczalne jest podawanie ceny jedynie w formie ustnej. Klient ma prawo poznać cenę towaru przed jego zakupem. Jeśli ma jakiekolwiek wątpliwości, zawsze może dopytać sprzedawcę lub sprawdzić cenę na czytniku, jeśli takowy jest dostępny. A czy do kwoty podanej na metce można doliczać podatek przy kasie? Nie! W Polsce ceny na półkach musza być podane w wartości brutto, czyli dokładnie tyle trzeba będzie zapłacić przy kasie, jak głosi karteczka przy produkcie! Jeśli sklep prowadzi kampanię promocyjną, w której np. podaje w gazetce niższe ceny to łamie prawo. 

No dobrze, a co w przypadku, gdy cena na półce jest niższa niż okazuje się przy kasie, a sprzedawca mówi, ze zapomniał zdjąć wywieszki z promocją? Wówczas klient ma prawo kupić ten konkretny produkt w niższej cenie. Jeśli zorientuje się już po zakończeniu transakcji i np. zauważy wyższą cenę na paragonie, to może domagać się zwrotu nadpłaconej kwoty. 

Przy części produktów na wywieszce na półce podawana jest cena za kilogram, natomiast produkty mogą mieć różną wagę. Wówczas na każdym produkcie powinna się znaleźć cena jednostkowa będąca przeliczeniem na odpowiednią jednostkę miary. Gdy podana jest cena za kilogram, a większość artykułów waży co najmniej półtora kilograma lub dwa to nieostrożny konsument może się mocno zdziwić przy kasie. 

Zobacz także: UOKiK: Zmiana warunków subskrypcji możliwa jest tylko za zgodą konsumenta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To nie działa, czyli reklamacja towaru

Warto mieć w nawyku przechowywanie dowodów zakupu, a jeśli to zakupy internetowe to dobrze od razu gromadzić faktury elektroniczne w jednym miejscu, aby nie było problemu z odszukaniem, jeśli zajdzie konieczność reklamowania towaru. Dowodem zakupu może być również wydruk z karty płatniczej czy potwierdzenie płatności e-mail. Na reklamacje zakupionej rzeczy, zgodnie z polskimi przepisami, jest 2 lata od daty wydania tej rzeczy. Przy czym wady, które się okazały nie mogą być z winy kupującego. Reklamować można towar bez względu na miejsce jego zakupu. 

Ważne

Nie trzeba mieć paragonu, aby reklamować towar, ale trzeba mieć dowód zakupu!

Reklamację składa się bezpośrednio u sprzedawcy, który nie może jej odmówić. W reklamacji należy wskazać, jakie są oczekiwania względem sprzedawcy w związku z wadliwym produktem. Można zażądać:

  • naprawy,
  • wymiany,
  • obniżenia ceny,
  • zwrotu pieniędzy (w przypadku istotnej wady uniemożliwiającej korzystanie z produktu).

Sprzedawca powinien odpowiedzieć na reklamację w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Jeżeli tego nie zrobił, uważa się, że reklamacja została uznana. 

Chcę to oddać, czyli prawo do zwrotu

REKLAMA

Czy jeśli konsument się rozmyśli zawsze może towar zwrócić? Otóż niekoniecznie! Wszystko zależy od tego, gdzie produkt został zakupiony. Jeśli jest to sklep internetowy, to klient ma czas na tzw. odstąpienie od umowy, jest to 14 lub 30 dni. W niektórych sklepach czas ten jest jeszcze dłuższy, jednak warto sprawdzić tę informację przed zakupem. Nie trzeba podawać przyczyny odstąpienia od umowy. Warto wiedzieć jednak, że nawet w przypadku zakupów internetowych są wyłączenia od możliwości zwrotu, np. gdy zakupionym produktem jest szybko psujące się jedzenie czy produkt robiony na indywidualne zamówienie. 

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku sklepów stacjonarnych. Tutaj uprawnienie do zwrotu przez klienta zależy jedynie od dobrej woli sprzedawcy. Teoretycznie bowiem klient ma czas na dokładne obejrzenie, przymierzenie i sprawdzenie produktu, zanim zdecyduje się na jego zakup. Dlatego przed dokonaniem zakupu warto sprawdzić, czy regulamin sklepu dopuszcza zwroty.

Źródło informacji UOKiK

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Idą rewolucyjne zmiany w urlopach. To już postanowione. „Kończymy z tym absurdem”

Harują ciężko całymi latami, ale to harowanie nie wlicza się do stażu pracy. O taką, obwarowaną przepisami ścianę, rozbijają się zatrudniani na umowach-zleceniach i ci , którzy prowadzą własną działalność gospodarczą. Czy teraz wreszcie się to zmieni? Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów pozytywnie zaopiniował projekt ustawy, który przyniesie rewolucję dotyczące zasad, na jakich staż pracy zostanie wyliczony. To z kolei pociągnie za sobą zmiany w prawach do urlopu.

Nowe taryfy na prąd dla gospodarstw domowych od 1 października 2025 r. [projekt] Będzie drożej, czy jednak nie

Rząd planuje, by nowe taryfy na energię elektryczną dla gospodarstw domowych miałyby obowiązywać 1 października 2025 r., a nie 1 lipca br. Tak wynika z opublikowanych w poniedziałek założeń do zmiany ustawy o ochronie odbiorców energii.

ZUS: Dodatek do renty dla niepełnosprawnego Piotra na wózku. Brak dodatku dla Katarzyny niewidomej od 30. roku życia

Piotr i Katarzyna są ciężko poszkodowani przez los, znaczne stopnie niepełnosprawności i niesamodzielności. Nie wiadomo dlaczego rodzaj świadczeń dla nich jest zależny od wieku nabycia niepełnosprawności. Piotr o kulach od 17. roku życia, to renta socjalna albo stare świadczenie pielęgnacyjne. Paweł o kulach od 30-ego roku to renta z tytułu niezdolności do pracy.

ZUS: Wpłynęło 694 359 wniosków o rentę wdowią. 90 proc. wszystkich wniosków stanowiły wnioski złożone przez kobiety. Kiedy decyzja ws. renty wdowiej? Postępowanie wyjaśniające. Jakie dokumenty przygotować?

W lipcu rozpoczną się pierwsze wypłaty tzw. renty wdowiej. Z Danych ZUS wynika, że od 1 stycznia 2025 r. wpłynęło 694 359 wniosków o rentę wdowią, z czego 90 proc. wszystkich wniosków stanowiły wnioski złożone przez kobiety.

REKLAMA

Emerycie, rencisto, nie dostałeś z ZUS-u deklaracji PIT za 2024 rok? Możesz dostać duplikat - jak to załatwić?

Jesteś emerytem lub rencistą i nie masz deklaracji podatkowej PIT? A może otrzymałeś PIT ale go zgubiłeś lub jest zniszczony? Wyjaśniamy czy możesz otrzymać duplikat tego dokumentu z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Umiarkowany stopień niepełnosprawności. Co z orzeczeniem? [LISTA]

Osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności często zastanawiają się nad tym, z jakiego rodzaju form wsparcia mogą korzystać. Na jakie przywileje w pracy można liczyć? Ile wynosi dofinansowanie z PFRON w 2025 r.? Jakie zasiłki z MOPS przysługują z orzeczeniem? Oto najważniejsze świadczenia i aktualne kwoty!

Dłużnik nie płaci? Jak rozpoznać sygnały ostrzegawcze i zacząć działać

Każdy przedsiębiorca, niezależnie od branży, może napotkać problemy płatnicze, dotykające go bezpośrednio lub pojawiające się w wyniku współpracy z kontrahentem, którego stabilność finansowa uległa zachwianiu. Czy istnieją sygnały, które wysyła nasz partner biznesowy, mówiące o tym, że oczekiwana wpłata nigdy nie nastąpi?

Suwałki przeciwko Centrum Integracji Cudzoziemców: Mieszkańcy protestują przeciw nielegalnej migracji

Mieszkańcy Suwałk wyrażają swój sprzeciw wobec pomysłu stworzenia w ich mieście Centrum Integracji Cudzoziemców. Organizowane są pikiety, zbierane są podpisy pod petycjami, a atmosfera w regionie staje się coraz bardziej napięta. W lutym również rada miejska w Suwałkach przegłosowała uchwałę sprzeciwiającą się tej inicjatywie.

REKLAMA

Cmentarz nie będzie mógł zlikwidować grobu, w związku z jego nieopłaceniem – szykuje się ważna zmiana w przepisach?

W dniu 20 stycznia br., do Sejmu została złożona petycja, w której jej autor domaga się objęcia kolejnych grobów wyłączeniem od prawa zarządu cmentarza do jego likwidacji (a dokładnie – wykorzystania grobu do ponownego chowania zwłok innej osoby), jeżeli po upływie 20 lat nikt nie zgłosi zastrzeżenia przeciw ponownemu użyciu grobu i nie zostanie uiszczona tzw. opłata prolongacyjna, a grób nie zostanie uznany przez władze cmentarza za posiadający wartość „pamiątki historycznej”. Niezgodna – z proponowaną regulacją – likwidacja grobu, ma ponadto wiązać się z odpowiedzialnością karną (i możliwością wymierzenia kary pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8).

MOPS i ZUS: Poszkodowani w świadczeniu pielęgnacyjnym i 2 zasiłkach. Lepiej mają w świadczeniu wspierającym [Przykład]

Emerytalna dyskryminacja polega na tym, że przy świadczeniu wspierającym korzystniej są opłacane składki ubezpieczeniowe (emerytalna i rentowa) niż przy świadczeniu pielęgnacyjnym. Dla pielęgnacyjnego składki są opłacane tylko 20 i 25 lat. Dla świadczenia wspierającego nie ma tego ograniczenia. W obu przypadkach składki płacą w imieniu rządu samorządowcy (na przykład wójt). Z niewiadomych powodów w przypadku świadczenia pielęgnacyjnego składki płaci się tylko przez krótszy okres. Dotyczy to nie tylko świadczenia pielęgnacyjnego, ale także specjalnego zasiłku opiekuńczego i zasiłku dla opiekuna. Szczegóły w artykule.

REKLAMA