REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Gwarancja konsumencka – kompendium

Gwarancja to bardzo ważny dla konsumentów dodatek do kupowanych produktów. Czy jednak tak powinno być naprawdę? Co warto wiedzieć o gwarancji?

Krok po kroku poznaj prawa konsumenta – cz. 1

Konsumenci są szczególnie chronieni przez prawo, które przyznaje im szereg szczególnych uprawnień. Jakie to uprawnienia i kiedy możemy z nich korzystać?

Czy sprzedawca może zatrzymać reklamowany towar?

Uprawnienia reklamacyjne sprzedawca wykonuje nieodpłatnie. Sprzedawca nie może żądać pokrycia kosztów postępowania reklamacyjnego. Tym bardziej nie może zatrzymać reklamowanego produktu.

Kradzież samochodu w leasingu

Samochód z leasingu pozostaje własnością firmy leasingowej. Jakie skutki dla leasingodawcy ma kradzież leasingowanego samochodu?

REKLAMA

Reklamacja leasingowanego samochodu

Przy leasingu samochodu prawo jego własności pozostaje przy firmie leasingowej. Czy zatem leasingobiorca może wykonywać uprawnienia reklamacyjne?

Zgubiona gwarancja – co zrobić?

Gwarancja jest tylko jednym ze źródeł uprawnień konsumenta. Jej zgubienie nie oznacza, że utracimy prawo do reklamacji. Co można zrobić, gdy zgubimy gwarancję?

Reklama i ogłoszenie prasowe oraz powinności wydawcy tytułu prasowego

Prasa ma prawo zamieszczać odpłatnie ogłoszenia i reklamy. Definicja reklamy została zamieszczona w ustawie o radiofonii i telewizji, zgodnie z którą reklamą jest przekaz handlowy, pochodzący od podmiotu publicznego lub prywatnego, w związku z jego działalnością gospodarczą lub zawodową, zmierzający do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług; reklamą jest także autopromocja;.

„Reklamacja tylko na podstawie gwarancji”

Reklamację przyjmujemy tylko na podstawi gwarancji – takie slogany dość często można znaleźć w sklepach. Jest to jednak nieprawda a posługujący się nimi przedsiębiorcy narażają się na dotkliwe kary finansowe.

REKLAMA

Przedłużająca się naprawa gwarancyjna – co zrobić?

Reklamacja na podstawie gwarancji może powodować wiele kłopotów. Co zrobić w sytuacji, gdy naprawa gwarancyjna jest nieskuteczna albo się przedłuża?

Gwarancja czy reklamacja?

Reklamowanie wadliwego towaru na podstawie gwarancji może być kłopotliwe. W takiej sytuacji konsument musi stosować się do zapisów gwarancji. A te nie zawsze są korzystne dla konsumentów.

Wypożyczanie auta za granicą - co warto wiedzieć?

Wakacje już się powoli kończą, jednak wskazówki jakie zapisy w umowie warto wziąć pod lupę i co trzeba wiedzieć przed wypożyczeniem auta za granicą przydadzą nie tylko w okresie letnim.

Jakie roszczenia za błąd lekarski? – cz. 3

W obliczu błędów podczas leczenia poszkodowani pacjenci mają możliwość skierowania określonych roszczeń. Jednym z nich jest zadośćuczynienie za doznaną krzywdę.

Jakie roszczenia za błąd lekarski? – cz. 2

Renta odszkodowawcza to jedno z podstawowych roszczeń poszkodowanego przez błąd lekarski. Kiedy i jak można domagać się renty od szpitala?

Jakie roszczenia za błąd lekarski? – cz. 1

W obliczu błędów podczas leczenia poszkodowani pacjenci mają możliwość skierowania określonych roszczeń. Adresatem może być zarówno szpital, jak i winny lekarz.

Kto odpowiada za szkody przy badaniu klinicznym?

W badaniu klinicznym przeprowadzanym na zlecenie firmy farmaceutycznej, może wziąć udział osoba, która świadomie wyrazi na to zgodę. Jeżeli w trakcie badania lub po jego przeprowadzeniu wystąpią powikłania, odpowiedzialność za szkodę poniesie badacz i sponsor badania.

Jak powinna być prowadzona apteka szpitalna?

Apteka szpitalna to apteka, która znajduje się w zakładzie opieki zdrowotnej i zaopatruje szpital w leki. Aby móc ją prowadzić należy spełnić szereg warunków, od uzyskania zgody inspektora farmaceutycznego począwszy, na odpowiednim wyposażeniu lokalu kończąc.

Produkt niezgodny z opisem. Czy można reklamować?

Często przy zakupach w sklepie decyzję podejmujemy na podstawie opisu kupowanego przedmiotu. Co jednak zrobić, gdy w domu produkt okaże się niezgodny z opisem? Jakie prawa mamy w takiej sytuacji?

Ochrona konsumentów: surowa kara dla operatora T-Mobile

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej nałożył karę na PTC, operatora sieci T-Mobile. To efekt nieuczciwej loterii sms-owej przeprowadzonej jeszcze pod szyldem Ery.

Prawa konsumenta w usługach telekomunikacyjnych - vademecum

Co zrobić w sytuacji, gdy mamy prawny problem z operatorem? Gdzie szukać pomocy? Co konsument powinien wiedzieć o usługach telekomunikacyjnych? Przeczytaj bezpłatną poradę prawną.

Opłaty za przekroczenie limitu punktów ECTS

Publiczne szkoły wyższe mają prawo domagania się pieniędzy od studentów za ich uczestnictwo w dodatkowych zajęciach. Będzie to możliwe już od 2011 roku.

Co zrobić, gdy sprzedawca nas oszukał? cz. 2

Wprowadzenie konsumenta w błąd stanowi nieuczciwą praktykę rynkową . Co zrobić w sytuacji, gdy sprzedawca przedstawił nieprawdziwe informacje? Jakimi prawami dysponujemy i na co się powołać?

Co zrobić, gdy sprzedawca nas oszukał? cz. 1

Przypadki oszukiwania przy sprzedaży są dość częste. Co zrobić w sytuacji, gdy sprzedawca przedstawił nieprawdziwe informacje? Jakimi prawami dysponujemy i na co się powołać?

Jak ubiegać sie o odszkodowanie za błąd lekarza?

Pacjent, którego zdrowie ucierpiało z powodu błędu lekarza, może dochodzić swoich roszczeń. Jak dochodzić odszkodowania za uszczerbek na zdrowiu spowodowany przez błąd lekarza?

Czy można zmusić pacjenta do szczepienia?

Poddawanie się szczepieniom ochronnym dotyczy każdej osoby, która przebywa na terytorium Polski. Jest to obowiązek, którego nieprzestrzeganie jest wykroczeniem i podlega karze grzywny. Czy można zmusić osobę do szczepienia?

Jaki będzie skład komisji medycznych?

W przypadku roszczeń odszkodowawczych za błąd lekarski pacjenci będą mogli kierować swoje wnioski do komisji medycznych. Jakie kompetencje przysługiwać będą komisjom medycznym w przypadku błędów lekarskich?

Kto ma prawo wglądu w dokumentację medyczną?

Każdy pacjent posiada indywidualną dokumentację medyczną. Znajdują się w niej informacje m.in. o tożsamości, podmiotach udzielających świadczeń zdrowotnych, stanie zdrowia i udzielanych pacjentowi świadczeniach. Kto ma wgląd do dokumentacji medycznej?

Jak można reklamować leki?

Głównym źródłem przychodów koncernów farmaceutycznych staje się sprzedaż leków bez recepty, napędzana poprzez reklamy w telewizji, radiu i Internecie. Reklama leków na receptę jest zakazana w przekazie publicznym i przez to skierowana jest głownie do lekarzy.

Ograniczenie sprzedaży leków z pseudoefedryną

Leki zawierające pseudoefedryną używane w nadmiernych ilościach mogą doprowadzić do odurzenia. Nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu narkomani, nad którą toczą się prace ma ograniczyć dostęp do leków zawierających pseudoefedrynę.

Jakie wymagania musi spełnić sprzęt medyczny?

Wprowadzanie do obiegu niebezpiecznego sprzętu medycznego jest zagrożone karą. Ustawa o wyrobach medycznych wprowadziła wymagania dla producentów i importerów takich urządzeń. Jakie to wymagania?

Podróż samolotem – poradnik pasażera

Ile bagażu mogę wziąć na pokład samolotu? Co robić, gdy moja walizka zaginęła? Jak samolotem podróżują kobiety w ciąży? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Vademecum: Konsumenci w internecie

Coraz więcej umów zawieranych jest za pośrednictwem internetu. Jakich pułapek powinniśmy się wystrzegać? Jakie uprawnienia mają konsumenci?

Kto jest konsumentem i jakie są jego prawa? – cz. 2

Bycie konsumentem wiąże się z szeregiem istotnych uprawnień. Nie zawsze jednak możemy cieszyć się z dobrodziejstw statusu konsumenta. Kiedy bycie konsumentem ma znaczenie?

Kto jest konsumentem i jakie są jego prawa? – cz. 1

Bycie konsumentem wiąże się z szeregiem istotnych uprawnień. Nie zawsze jednak możemy cieszyć się z dobrodziejstw statusu konsumenta. W jakich sytuacjach mamy do czynienia z obrotem konsumenckim?

Prawa konsumentów. Gwarancja – cz. 2

Gwarancja jest jedynie dodatkowym uprawnieniem dla konsumentów i nie wpływ na zakres ich ustawowych uprawnień. Czy gwarancja jest rzeczywiście tak korzystna jak sądzą konsumenci?

Prawa konsumentów. Gwarancja – cz. 1

Gwarancja producenta jest jednym z istotnych czynników, branych pod uwagę przez konsumenta przy wyborze danego produktu. Czym tak naprawdę jest gwarancja i czy jest ona nam potrzebna?

Kiedy należy powiadomić sprzedawcę o wadzie?

Wobec stwierdzenia wady kupujący jest obowiązany poinformować o tym sprzedawcę. W jakim jednak terminie powinien powiadomić sprzedawcę o spostrzeżeniu wad kupionej rzeczy? Czy do sprzedawcy trzeba udać się niezwłocznie?

Zakupy na licytacji – czy można powołać się na wady oświadczenia woli?

Zakupy przez Internet są coraz bardzie popularne. Kupując na licytacjach nie mamy czasu na dokładne przeczytanie oferty i przemyślenie zakupu. Kierując się z pozoru świetną ofertą, coraz częściej padamy ofiarą oszustów. Czy można powołać się na wadę oświadczenia woli i na tej podstawie żądać zwrotu pieniędzy?

Leasing konsumencki czyli alternatywa dla kredytu

Leasing konsumencki może stać się dobrą alternatywą dla kredytu. Popularność leasingu mogą zwiększyć zmiany w prawie jakie weszły w życie od 1 lipca 2011 r.

Samochód w najem czy leasing?

Leasing czy najem samochodu? Zanim odpowiesz sobie na to pytanie musisz najpierw dowiedzieć się jakie korzyści płyną z leasingu samochodu, a jakie z najmu.

Czy reklamacja bez gwarancja jest możliwa?

Gwarancja zgubiona, a sprzedawca nie chce przez to przyjąć reklamacji do rozpatrzenia. Taki problem ma wielu konsumentów. Tak naprawdę przy reklamacji wcale nie potrzebujemy gwarancji.

Czy reklamacja przecenionego towaru jest możliwa?

Wakacje to czas wyprzedaży i przecen. Czy kupno przecenionego towaru oznacza, że nie będziemy mogli skorzystać z prawa do reklamacji? Jaki wpływ ma przecena na reklamację?

Ile czasu powinna trwać reklamacja?

Sprzedawca ma obowiązek przyjąć reklamację do rozpatrzenia, dać odpowiedź klientowi oraz uczynić zadość jego roszczeniu, jeżeli jest zasadne. Ile jednak czasu powinna trwać procedura reklamacyjna?

Czy reklama wiąże biuro podróży?

Gdy organizator wycieczki nie wywiązał się z umowy możemy złożyć reklamację i żądać odszkodowania. Co jeżeli wycieczka nie jest taka, jak na reklamie biura podróży?

Czy sprzedawca może odmówić zwrotu towaru?

Często kupione przez nas rzeczy po przywiezieniu do domu okazują się za małe, za duże lub kupione na prezent nie trafiają w gust obdarowanego. Czy w takiej sytuacji można zwrócić towar i czy sprzedawca może nie przyjąć od nas zakupionego towaru?

Vademecum: Prawa turysty

Wakacje to czas turystycznych wyjazdów. Zwykle o prawach turysty myślimy dopiero po powrocie z nieudanej wycieczki. Może zatem warto wcześniej dowiedzieć się czego możemy domagać się od biura podróży?

Prawo do anonimowości w Internecie, czyli czym są dane osobowe i jak je chronić?

Internet jest aktualnie największym źródłem informacji i platformą przekazywania danych. Wkroczyliśmy w czasy, gdy nie potrafimy się już się bez niego obejść. Jest on między innymi prężnym narzędziem marketingowym, informacyjnym i wypiera z rynku popularne media typu telewizja czy prasa.

Co warto wiedzieć zanim wykupimy wycieczkę

Zanim kupimy wycieczkę powinniśmy dowiedzieć co powinna zawierać umowa o świadczenie usług turystycznych, a także jakie są obowiązki biura podróży.

Odszkodowanie za zmarnowany urlop. Jak je uzyskać?

Odszkodowanie jest jednym z możliwych roszczeń w przypadku zmarnowanego urlopu. Poszkodowani turyści mogą żądać od biura podróży odszkodowania, a nawet zadośćuczynienia za zmarnowany urlop. Jak dochodzić swoich roszczeń?

Nieudana wycieczka: czego domagać się od biura podróży?

Zawierając umowę z klientem biuro podróży zobowiązuje się wykonać usług w odpowiednim standardzie. Czego może domagać się klient w przypadku nieudanej wycieczki?

Czy biuro podróży odpowiada także za inne podmioty?

Odpowiedzialność biura podróży za nieprawidłowe wykonanie umowy jest ściśle regulowana w przepisach prawa. Czy jednak organizator będzie ponosił odpowiedzialność jedynie za swoje zaniechania?

REKLAMA