REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Prawa konsumenta podczas wyprzedaży

Prawo chroni konsumentów także podczas wyprzedaży. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o naszych uprawnieniach podczas zakupowego szaleństwa.

Kara dla PGNiG za nadużycie pozycji rynkowej

Brak zawarcia kontraktu przez PGNiG uniemożliwił spółce NowyGaz wejście na rynek sprzedaży detalicznej gazu. Za nadużywanie pozycji rynkowej Prezes UOKiK nałożyła na Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo karę finansową w wysokości 60 mln zł.

Dobra osobiste i ich ochrona

W naszych publikacjach zatytułowanych „ABC Prawa” staramy się wyjaśnić możliwie przystępnym językiem te pojęcia lub instytucje prawne, które występują w codziennym życiu i mają często doniosłe znaczenie, ale których charakterystyka i skutki nie zawsze są zrozumiałe dla ogółu obywateli.

Jak można zwalczać czyny nieuczciwej konkurencji?

W naszych publikacjach zatytułowanych „ABC Prawa” staramy się wyjaśniać możliwie przystępnym językiem te pojęcia lub instytucje prawne, które występują w codziennym życiu i mają często doniosłe znaczenie, ale ze względu na specyfikę terminologii prawniczej nie zawsze są zrozumiałe dla ogółu obywateli.

REKLAMA

Na czym polega nadużycie pozycji dominującej?

Staramy się wyjaśnić możliwie przystępnym językiem te pojęcia lub instytucje prawne, które występują w codziennym życiu i mają często doniosłe znaczenie, ale których charakterystyka i skutki nie zawsze są zrozumiałe dla ogółu obywateli.

Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji o przedsiębiorstwie

W naszych publikacjach zatytułowanych „ABC Prawa” staramy się wyjaśniać możliwie przystępnym językiem te pojęcia lub instytucje prawne, które występują w codziennym życiu i mają często doniosłe znaczenie, ale ze względu na specyfikę terminologii prawniczej nie zawsze są zrozumiałe dla ogółu obywateli.

Reklamacja do biura podróży za nieudane wakacje

Każdy ma możliwość złożenia reklamacji do biura podróży w przypadku nieudanych wakacji, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od powrotu z wycieczki.

Komisja Europejska mobilnie o prawach pasażerów

Komisja Europejska przygotowała aplikację na smartfony, wyjaśniającą podróżującym ich prawa w trudnych sytuacjach. To część kampanii "Prawa pasażera w zasięgu ręki".

REKLAMA

Otrzymałeś nieprawidłową receptę? Zgłoś to do rzecznika!

Specjalne numery infolinii maja pomóc pacjentom, którzy maja problem z otrzymaniem prawidłowo wystawionej recepty.

Ułatwienia przy inwestycjach w infrastrukturę energetyczną - nowa ustawa korytarzowa

W myśl zapowiedzi Ministerstwa Gospodarki 1 stycznia 2013r. powinna wejść w życie ustawa o korytarzach przesyłowych, która wprowadzi szereg ułatwień w zakresie inwestowania w infrastrukturę sieci energetycznych, w tym instrumentów prawnych rozwiązujących dotychczasowe problemy z procesem pozyskiwania gruntu.

Prawa pasażerów lotniczych w Unii Europejskiej

Pasażerom przysługuje wiele praw w przypadku zaniedbań ze strony linii lotniczych. Sprawdź, kiedy możesz liczyć na bezpłatny nocleg, a kiedy na stosowne odszkodowanie.

Niedozwolone klauzule przy sprzedazy biletów na EURO 2012

Warunki sprzedaży przez UEFA biletów na mecze EURO 2012 w Polsce zawierały 19 klauzul niedozwolonych.

Prawa turysty za granicą

Turysta ma prawo złożyć reklamację do organizatora wyjazdu, jeśli pokój hotelowy nie odpowiada standardowi, jaki gwarantowano w umowie. Gdy lot zostanie odwołany, konsument może domagać się odszkodowania od linii lotniczych.

Odpowiedzialność szpitala za szkody wyrządzone wadliwym sprzętem

W dniu 21 grudnia 2011 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej „ETS”) wydał wyrok w sprawie C‑495/10 i odpowiadając na tzw. pytanie prejudycjalne sądu francuskiego orzekł, że odpowiedzialność szpitala, który używa wadliwych urządzeń lub produktów, nie będąc ich producentem i wyrządza w związku z tym szkodę pacjentowi, nie jest objęta zakresem zastosowania unijnych przepisów o odpowiedzialności za produkty wadliwe.

Sprzęt elektroniczny w sklepach pod lupą UOKiK-u

Gdy zakupiony towar stwarza zagrożenie, konsument może zawiadomić Inspekcję Handlową. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbadał bezpieczeństwo sprzętu elektronicznego.

Roaming 2012: od lipca zapłacimy mniej

Wraz z dniem 1 lipca obniżeniu ulegają stawki za usługi roamingowe na ternie Unii Europejskiej.

Kiedy kupujący może skorzystać z rękojmi za wady?

Uprawnienia z tytułu rękojmi dają kupującemu możliwość odstąpienia od umowy lub też obniżenia ceny sprzedaży. Jakie wady sprzedanej rzeczy dają możliwość skorzystania z rękojmi?

Pomocnictwo deliktowe (cz. 2)

W określonej sytuacji na równi ze sprawcą będzie odpowiadał również jego pomocnik. Jego zachowanie musi być jednak bezprawne i zawinione.

Pomocnictwo deliktowe (cz. 1)

Odpowiedzialność odszkodowawczą za szkody ponosi nie tylko sprawca. W określonych sytuacjach odpowiada także podmiot, który sprawcę nakłaniał lub był jej pomocny.

Konsekwencje stosowania nieuczciwej promocji przez przedsiębiorców

Stosowanie nieuczciwej promocji może rodzić rozmaite konsekwencje dla przedsiębiorcy, nie wyłączając przy tym odpowiedzialności karnej.

Postępowanie przed Prezesem UOKiK w sprawie klauzul abuzywnych

Przedsiębiorcy wykorzystujący w obrocie konsumenckim wzorce umowne powinni mieć świadomość, że nie jest dozwolone dowolne kształtowanie przez nich postanowień takich wzorców. Prezes UOKiK ma uprawnienie do wystąpienia z powództwem do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o uznanie klauzul za niedozwolone.

Pobieraczek znów na celowników UOKiKu

Serwis internetowy pobieraczek.pl, prowadzony przez spółkę Eller Service, znowu znalazł się na celowników Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jakie ustawy powinien znać konsument? (cz. 3)

Uprawnienia konsumenta określa szereg ustaw. Do istotnych przepisów należy zaliczyć ustawy regulujące uprawnienia konsumenta w sytuacji usług finansowych oraz turystycznych.

Jakie ustawy powinien znać konsument? (cz. 2)

Uprawnienia konsumenta określa szereg ustaw. Wiele z nich zawiera istotne uprawnienia konsumenckiej, które mogą nam pomóc w rozwiązaniu sporu z przedsiębiorcą.

Jakie ustawy powinien znać konsument? (cz. 1)

Każdy z nas ogrywa rolę konsumenta w życiu gospodarczym. Uprawnienia konsumenckie reguluje wiele ustaw, z których wyłania się ogół uprawnień, jakie przysługują konsumentowi.

Podwyższenie ceny wycieczki - co robić?

Niekiedy zdarza się, że cena wycieczki ulega podwyższeniu przed samym wyjazdem. Czy takie działanie jest zgodne z prawem? Co mogą zrobić w takim przypadku konsumenci?

UOKiK podpowiada jak podróżować na EURO 2012

Jaki środek transportu wybrać? Co możemy zabrać ze sobą? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi turystom.

Stwierdzenie zgonu

Z uwagi na doniosłość znaczenia śmierci i jej skutków prawnych bardzo ważne jest precyzyjne stwierdzenie chwili śmierci oraz odpowiednie jej udokumentowanie. Z chwilą śmierci następują m. in. takie zdarzenia jak otwarcie spadku i powołanie do spadkobrania.

Przewóz zwierząt za granicę - zmiany od 2012 roku

Wiele osób myśląc o wyjedzie za granicę zastanawia się co zrobić z ich pupilami. Jakie przepisy obowiązują względem zwierząt, aby mogły razem z nami podróżować poza granicami kraju?

Bezpieczeństwo żywności – czy prawo nas dobrze chroni?

Ostatnie afery spożywcze: z solą przemysłową użytą do produkcji żywności oraz z niewłaściwej jakości proszkiem jajecznym zmuszają do postawienia pytania, czy i jakiego stopnia ryzyko ponosimy spożywając żywność wytworzoną w przemysłowej produkcji masowej.

Projekt ustawy: prawo energetyczne

Pod koniec zeszłego roku polski sektor energetyczny otrzymał od rządu prezent w postaci długo oczekiwanego pakietu projektów nowych ustaw energetycznych. Jak zmienią się w związku z tym zasady gry na rynku energetycznym?

Projekt ustawy: prawo gazowe

W grudniu 2011 r. Ministerstwo Gospodarki przedstawiło projekt ustawy Prawo gazowe. Nowa regulacja ma stanowić element kompleksowego pakietu ustaw energetycznych.

Internetowy system rozwiązywania sporów z konsumentami?

Proponowana przez Komisję Europejską internetowa platforma rozwiązywania sporów na linii przedsiębiorca – konsumenta, ma ułatwić życie obydwu stronom. Przede wszystkim jednak zwiększy zakres ochrony praw konsumentów w całej Unii Europejskiej.

PKP Cargo nadużywała pozycji na rynku

Sąd Apelacyjny zatwierdził decyzję Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz utrzymał karę 60 mln zł nałożoną na spółkę.

Stosowanie przymusu wobec pacjenta

Pierwsza kategoria sytuacji, gdy można stosować przymus bezpośredni, to dopuszczenie się przez pacjenta zamachu na własne życie lub zdrowie. O zastosowaniu przymusu bezpośredniego decyduje lekarz, który określa rodzaj zastosowanego środka przymusu oraz osobiście nadzoruje jego wykonanie.

Badanie, leczenie i rehabilitacja osób z zaburzeniami psychicznymi

Orzeczenie lekarskie wydawane jest po przeprowadzeniu badania na podstawie analizy wszystkich danych, jakimi dysponuje lekarz. Każdorazowo szpital musi posiadać informacje o tym, kiedy pacjent opuścił szpital, w jakim celu i na jakiej podstawie.

Najczęstsze skargi konsumentów

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta, który przypada 15 marca, Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce podsumowuje 2011 r. Najwięcej skarg konsumentów dotyczyło umów zawieranych przez internet.

15 marca – Światowy Dzień Konsumenta

15 marca obchodzony jest światowy dzień konsumenta. Z tego okazji Wieszjak.pl przypomina o najważniejszych uprawnieniach, które przysługują każdemu konsumentowi.

Realizacja recept na leki refundowane

Zakup leków refundowanych może przysporzyć pacjentowi sporo kłopotów. Z jakimi problemami może spotkać się pacjent realizując receptę na lek refundowany?

Reklamacja zepsutego telefonu u operatora

Bardzo wielu konsumentów korzysta z możliwości tanie zakupu telefonu przy okazji zawierania umowy abonamentowej z operatorem komórkowym. Co jednak zrobić, gdy telefon się zepsuje? I co najważniejsze: jak go reklamować?

Oznaczenie towaru nie może wprowadzać w błąd

Przedsiębiorcy są obowiązani do rzetelnego oznaczania towarów. Oznaczenie towaru, wprowadzające konsumentów w błąd stanowić będzie czyn nieuczciwej konkurencji.

Odszkodowanie dla ofiary błędu medycznego

Wielu pacjentów cierpi z powodu błędów medycznych popełnianych przez lekarzy czy pielęgniarki. Poszkodowany pacjent może domagać się odszkodowania za popełniony błąd. Na jaką wysokość odszkodowania można liczyć?

ZAIKS ograniczał konkurencję

Żaden podmiot prowadzący działalność gospodarczą nie ma prawa do zachowań ograniczających konkurencję. Przekonało się o tym stowarzyszenie autorów ZAIKS oraz „cech” filmowców SFP. Sąd Apelacyjny podtrzymał decyzję Prezes UOKiKu, nakładającą karę w łącznej wysokości 1,25 mln zł.

Zużycie sprzętu elektrycznego i elektronicznego

Przyjęta nowelizacja dyrektywy w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego oraz elektronicznego przewiduje m.in. dodatkowe narzędzia do walki z nielegalnym eksportem zużytego sprzętu. Nowelizacja oznacza konieczność zmian w polskim ustawodawstwie.

Reklamacja towaru kupionego przez internet (cz. 2)

Towary zakupione przez internet podlegają takiej samej reklamacji, jak te kupione w tradycyjnym sklepie. Sprzedawcą musi być jednak przedsiębiorca.

Reklamacja towaru kupionego przez internet (cz. 1)

Towary zakupione przez internet podlegają takiej samej reklamacji, jak te kupione w tradycyjnym sklepie. Poza tym kupujący mają 10-dniowy termin na odstąpienie od umowy.

NFZ ograniczał konkurencję

Nawet państwowy monopolista jest obowiązany do przestrzegania rynkowych reguł. Przekonał się o tym Narodowy Fundusz Zdrowia, który znalazł się ostatnio na celowniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

BZ WBK wprowadzał klientów w błąd

Sąd Apelacyjny potwierdził, iż Bank Zachodni WBK przy informowaniu o ofercie Konto24 Prestiż wprowadzał konsumentów w błąd. Wcześniej takie praktyki zarzucił bankowi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Głos eksperta: czy ACTA zagraża naszej wolności?

Problem nie leży w samych zapisach umowy ACTA, ale w dotychczasowej praktyce implementowania do polskiego prawa regulacji dotyczących telekomunikacji i internetu. Ograniczenie wolności w internecie?

Kiedy przedsiębiorca może odmówić sprzedaży towaru lub usługi?

Przedsiębiorcy, w nadziei na zarobek, tolerują najróżniejsze zachowania klientów. Czasem jednak, gdy zachowanie klienta jest wyjątkowo nieodpowiednie, zdarza im się odmówić takiemu klientowi sprzedaży towaru lub wykonania usługi. Czy wolno im tak robić?

REKLAMA