REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Pozytywny wynik testu COVID-19 - co dalej?

Pozytywny wynik COVID-19 oznacza konieczność poddania się izolacji w domu. Jeśli nie ma objawów, trwa ona 10 dni. Co dalej? Czy sanepid skontaktuje się z zakażonym koronawirusem? Co jeśli gorzej się poczuje? Czy potrzebne jest zwolnienie lekarskie?

Kwarantanna - pytania i odpowiedzi

Kwarantanna to odosobnienie osoby zdrowej z powodu narażenia na zarażenie. Ile trwa kwarantanna? Kto jej podlega? Jakie są konsekwencje nieprzestrzegania kwarantanny? Odpowiedzi na najważniejsze pytania przygotowało Ministerstwo Zdrowia.

Jak sprawdzić czy sklep internetowy naprawdę istnieje?

Czy dany sklep internetowy prowadzi zarejestrowaną działalność? Jak sprawdzić czy naprawdę istnieje? Oto zestawienie rejestrów internetowych w Unii Europejskiej.

Kwarantanna - czy można jej odmówić?

Kwarantanna jest działaniem zapobiegawczym, które ma na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się choroby zakaźnej. Czy można odmówić odbycia kwarantanny? Co grozi za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Chory na COVID-19 w domu - jak chronić domowników przed zakażeniem

Znakomita większość pacjentów zakażonych nowym koronawirusem SARS-CoV-2, wywołującym chorobę COVID-19, choruje w domu, a to może oznaczać kontakt ze zdrowymi domownikami. Tymczasem najważniejszą zasadą przebywania pod jednym dachem z osobą zakażoną jest jej skuteczne odizolowanie od innych domowników, ale zwykle w polskich realiach nie jest to możliwe. Jakich zasad przestrzegać, gdy chory nie ma osobnego pokoju z łazienką? Jak nie zarazić się koronawirusem od domownika?

Kwarantanna – ważne zmiany od 3 listopada 2020 r.

Kwarantanna dla osoby prowadzącej wspólne gospodarstwo domowe z osobą zakażoną koronawirusem jest obowiązkowa od 3 listopada 2020 r. Co to oznacza w praktyce? Jak uzyskać świadczenia przysługujące osobie skierowanej na kwarantannę? Co z zasiłkiem opiekuńczym?

Aborcja z powodu wad letalnych - prezydencki projekt ustawy

Prezydencki projekt ustawy wprowadza nową przesłankę warunkującą możliwość przerwania ciąży w przypadku wystąpienia u dziecka tzw. wad letalnych. Co to oznacza?

COVID-19 - przebieg, leczenie, choroby współistniejące

Otyłość ewidentnie wysuwa się na prowadzenie u osób młodych jako przeważający czynnik ryzyka ciężkiego przebiegu choroby COVID-19 - mówi w rozmowie z PAP dr n. med. Rafał Wójtowicz kierownik Kliniki Anestezjologii i Intensywnej Terapii CSK MSWiA, jednego z najważniejszych ośrodków leczenia najcięższych przypadków koronawirusa w Polsce. Jakie współistniejące choroby przewlekłe stanowią największe ryzyko dla osoby, która zachoruje na COVID-19?

REKLAMA

Długi rolnika - upadłość konsumencka albo restrukturyzacja

Zadłużeni rolnicy, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej mogą ogłosić upadłość konsumencką. Ponoszą wówczas mniejsze wydatki niż upadli przedsiębiorcy. To jednak wiąże się z likwidacją ich majątku. Dlatego warto rozważyć restrukturyzację, która pozwala na zachowanie gospodarstwa i oddłużenie go. Daje też ochronę przed egzekucją, nawet jeśli już została wszczęta. Procedura może przebiegać w ramach pomocy publicznej, udzielanej przez ARiMR lub KOWR. Kluczowe jest sporządzenie planu restrukturyzacyjnego i przekonanie większości wierzycieli do układu. Ale to już są zadania dla profesjonalnego doradcy.

Nowa upadłość szansą na poprawę swojej sytuacji w dobie COVID

Aktualne przepisy, które weszły w życie 24 marca 2020 roku ułatwiły dostępność do upadłości konsumenckiej. To furtka dla tych, których zadłużenie osiągnęło horrendalną wysokość w pandemii Covid 19.

Test na koronawirusa - kiedy dostaniesz skierowanie, jak się przygotować?

Gdy zaobserwowałeś u siebie objawy charakterystyczne dla COVID-19 lekarz może wystawić ci skierowanie na wykonanie testu. Żeby jego wynik był wiarygodny, trzeba się do niego przygotować: na przykład nie można na trzy godziny przed testem żuć gumy. Dowiedz się, co jeszcze trzeba zrobić, by zapewnić wiarygodny wyniki.

COVID-19 - od czego zależy przebieg choroby?

"Zdrowy styl życia ma duże znaczenie dla przebiegu COVID-19 i szybkości regeneracji u pacjentów, którzy przebyli infekcję" - uważa dr Michał Chudzik z I Kliniki Kardiologii Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Prowadzone przez niego, unikatowe w skali światowej badania ozdrowieńców objęły do tej pory 250 osób - w związku z dynamicznym rozwojem pandemii co miesiąc dołącza do nich kolejnych 40-50 pacjentów. Prawie wszyscy ozdrowieńcy z ciężkim przebiegiem COVID-19 tuż przed zakażeniem mieli okres wytężonej pracy, ze stresami i bez odpowiedniego odpoczynku – zaobserwował dr Chudzik.

Konsument odstępując od umowy kredytu nie może ubiegać się o wynagrodzenie za korzystanie z kapitału

W wyroku z 4 czerwca 2020 r. (C-301/18) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej („TSUE”) orzekł, że konsument odstępując od umowy kredytu nie może dochodzić od banku wynagrodzenia za korzystanie z kapitału, wpłaconego tytułem rat kapitałowo-odsetkowych.

Upadłość konsumencka w pigułce - nie tylko dla frankowiczów

Mimo pandemii Covid-19 i wyhamowania polskiej gospodarki położenie osób, które popadły w długi, nie jest tak tragiczne, jak mogłoby się wydawać. Upadłość konsumencka jest instrumentem, który umożliwia działania, aby się z niego wydostać – niezależnie, co jest powodem zadłużenia: kredyt we frankach czy inna niełatwa sytuacja.

Ograniczenia w używaniu sprzętu ogrodniczego - co oznaczają w praktyce?

Czy władze samorządowe mogą wprowadzić każdy rodzaj ograniczenia tłumacząc to względami środowiskowymi? Jak ograniczenia w używaniu sprzętu ogrodniczego mogą wpłynąć na sytuację producentów i posiadaczy?

Wakacje 2020 - skargi i reklamacje konsumentów

Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przypomina o tym, jak skutecznie składać reklamację, jeżeli wakacje odbiegną od naszych oczekiwań. Podsumowuje też liczbę skarg, które złożyli konsumenci. Jakie problemy mieliśmy podczas wakacji 2020?

Lekarz rodzinny może już zlecić test na SARS-CoV-2 w ramach teleporady

Lekarz rodzinny od 9 września 2020 r. może zlecić test na obecność SARS-CoV-2 również w ramach teleporady, gdy u pacjenta występuje gorączka powyżej 38 st. C, kaszel i duszności oraz utrata węchu lub smaku - wynika ze zmiany rozporządzenia ministra zdrowia opublikowanego 8 września 2020 r. w Dzienniku Ustaw.

Szczepienie na grypę - czy obowiązkowa jest wcześniejsza wizyta lekarska?

Czy przed szczepieniem na grypę obowiązkowe jest odbycie konsultacji lekarskiej? Jest to ważna kwestia dla wielu osób w związku z ograniczeniami w dostępie do jednostek służby zdrowia.

Czy ekspedient ma prawo odmówić obsłużenia klienta bez maseczki?

Jednym z obowiązków sprzedawcy jest wydanie towaru klientowi, ale czy zawsze i w każdej sytuacji? Niestety na tak postawione pytanie trudno na chwilę obecną udzielić jednoznacznej i stuprocentowo pewnej odpowiedzi.

Ochrona danych przy płatnościach biometrycznych (pytania i odpowiedzi)

Weryfikacja tożsamości przy wykorzystaniu danych biometrycznych to rozwiązanie stosunkowo nowe. Warto zatem znać odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące bezpieczeństwa danych.

Czym jest upadłość konsumencka?

Ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie instytucji upadłości konsumenckiej jako pewnego rodzaju koła ratunkowego, dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a pozostających w złej kondycji finansowej. Postępowanie upadłościowe ma na celu oddłużenie osoby fizycznej, poprzez upłynnienie jej majątku oraz zaspokojenie wierzycieli. Powyższe zagadnienie reguluje ustawa z dnia 28 lutego 2003 roku Prawo upadłościowe (dalej „prawo upadłościowe”).

Jak się chronić przed naruszeniem własności intelektualnej?

Definicja własności intelektualnej jest niezwykle pojemna. Z jednej strony prawa autorskie i pokrewne, z drugiej prawa własności przemysłowej. Mówiąc prościej, mieści się w niej zarówno działalność artystyczna, twórcza i wynikające z niej prawa, jak i wszelkie wynalazki, znaki towarowe lub wzory przemysłowe.

Upadłość konsumencka - zmiany w 2020 r.

Znowelizowane przepisy ustawy Prawo upadłościowe, które weszły w życie w marcu 2020 roku, w zamyśle ustawodawcy mają usprawnić proces postępowania upadłościowego, tj. skrócić czas jego trwania, a także stworzyć szerszemu gronu dłużników szansę na umorzenie zobowiązań w drodze postępowania upadłościowego. Czy tak się stanie w praktyce?

Podróże po Europie w czasie pandemii - gdzie szukać informacji?

Kraje, w których planujemy spędzić wakacje narzucają niekiedy dodatkowe obowiązki związane z pademią. Gdzie szukać informacji, jeśli zdecydowaliśmy się na podróż do innego kraju Unii Europejskiej? Zestawienie pomocnych stron i aplikacji przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.

Wyzysk - planowane zmiany w prawie cywilnym

Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad zmianami, mającymi na celu przywrócenie instytucji, która ma chronić najsłabszych obywateli. „Umiejętne postawienie przez stronę wyzyskującą kontrahenta np. pod presją czasu, ograniczając możliwość zawarcia umowy do chwili przedstawienia oferty, powoduje, że osoba wyzyskana nie ma możliwości uzyskania odpowiedniej wiedzy poprzez porównanie innych ofert” ‒ wskazuje MS.

Towary zakupione za granicą - czyli co można legalnie przywieźć z wakacji?

Sezon wakacyjny w pełni, w związku z tym wielu z nas wybierze się na zagraniczne wycieczki, także te poza granicami Unii Europejskiej. Nierzadko chcemy z tych wojaży zabrać coś ze sobą choćby na pamiątkę, albo prezent dla bliskich. Poniższy artykuł pozwoli ustalić, co i na jakich zasadach możemy przewieźć przez granicę.

Karta EKUZ – jak złożyć wniosek online?

Czy wniosek o wydanie karty EKUZ można złożyć online? Jak długo czeka się na odbiór dokumentu?

Rezygnacja klienta z imprezy turystycznej - kiedy możliwa i na jakich warunkach?

Sytuacja związana z pandemią koronowirusa na świecie zmienia się dość dynamicznie. Część osób zdecydowała się na podróże mimo obostrzeń z tym związanych, natomiast część klientów, którzy wykupili już wcześniej wycieczki chce zrezygnować. Kiedy i na jakich warunkach można to zrobić?

Nowe zasady i sposoby doręczania przesyłek pocztowych

W celu przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2 praktycznie w każdej instytucji publicznej wprowadzono środki mające na celu znaczące ograniczenie bezpośrednich kontaktów społecznych, w tym wymianę dokumentów. Tego rodzaju rozwiązanie zostało przez ustawodawcę przewidziane również w odniesieniu do usług świadczonych przez operatorów pocztowych, aby zminimalizować ryzyko zakażenia się wirusem.

Darmowe aplikacje - jak świadomie z nich korzystać?

Urząd Ochrony Danych Osobowych przypomina, iż „darmowe” aplikacje zachęcają do dzielenia się wieloma informacjami na własny temat. Pozyskują dane często zbędne do świadczonej usługi. Jak zatem świadomie z nich korzystać?

Prywatność w okresie pandemii - czy jest zagrożona?

Na całym świecie wdrażane są aplikacje telefoniczne, które pozwalają śledzić osoby zarażone COVID-19, czy też pozostające w kwarantannie, dla ustalenia zakresu ich kontaktów i potencjalnego rozprzestrzeniania się epidemii. Czy daleko posunięte udostępnianie danych może być niebezpieczne dla obywateli? Jak można osiągnąć właściwą równowagę?

Przedsiębiorca traktowany jak konsument? Ważne zmiany od 1 stycznia 2021 r.

Przepisy, zgodnie z którymi niektórzy przedsiębiorcy będą traktowani jak konsumenci, wejdą w życie 1 stycznia 2021 r. "Ta nowelizacja może wprowadzić duże zmiany w codziennej działalności wielu przedsiębiorców i warto rozpocząć przygotowania do jej wprowadzenia w swojej firmie odpowiednio wcześnie" - przekonuje Katarzyna Świerkot, aplikant radcowski w kancelarii Chałas i Wspólnicy.

Rezerwacja biletu lotniczego u pośrednika - problemy ze zwrotem pieniędzy

Pasażerowie, którzy zarezerwowali bilety lotnicze u pośrednika mają problem z uzyskaniem zwrotu pieniędzy. Co mogą zrobić w takiej sytuacji?

Sklepy w dobie koronawirusa: jednorazowe rękawiczki czy środki dezynfekcji rąk?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami sklep ma obowiązek „zapewnić rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk”. Zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich przepisy te są niejasne. Z odpowiedniego rozporządzenia nie wynika wprost czy zaopatrzenie w rękawiczki jest obowiązkiem sklepu, czy też klienta. Odpowiedzi na wątpliwości rzecznika udzieliło Ministerstwo Zdrowia.

Wakacje za granicą w dobie koronawirusa - jakie ubezpieczenie turystyczne wybrać?

Na co zwrócić wagę wybierając ubezpieczenie turystyczne, by zabezpieczyć się na wypadek zakażenia koronawirusem za granicą? Wskazówki dla konsumentów przygotował Rzecznik Finansowy.

Serwisy streamingowe w czasach pandemii - jak uchronić się przed oszustwami?

Obok legalnych platform do transferu streamingowego na rynku funkcjonują również fałszywe. Większość z nich oprócz sprzedaży fałszywych subskrypcji czerpie zyski ze sprzedaży danych osobowych. Jak się przed nimi uchronić?

Opłata „covidowa" pod lupą UOKiK

Od 10 do nawet 350 zł wynosi tzw. opłata covidowa w niektórych prywatnych placówkach medycznych. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny apeluje do przedsiębiorców o uczciwość i rzetelne informowanie konsumentów o cenach i opłatach przed realizacją usług. Zweryfikuje to Inspekcja Handlowa.

Czwarty etap „odmrażania” gospodarki - co się zmienia?

Co się zmienia w związku z wprowadzeniem IV etapu „odmrażania”gospodarki? Jakie obowiązują zasady dotyczące poruszania się? Gdzie jeszcze obowiązują zakazy?

Zajęcia sportowe, baseny, siłownie - jak i kiedy?

Od kiedy będzie można korzystać z siłowni, klubów i centrów fitness? Co z basenami? Jakie limity będą obowiązywały w przypadku obozów sportowych? Ministerstwo Sportu przygotowało zestawienie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące IV etapu „odmrażania” sportu.

Spam a naruszenie dóbr osobistych - teroria i praktyka

Wiadomości z informacjami, które nie zostały przez nas zamówione, zapełniają nasze skrzynki e-mailowe każdego dnia. Czy jednak spam może być uznany za naruszenie dób osobistych?

Ponowny wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej

Obecnie, aby sąd ogłosił upadłość konsumencką należy spełnić dwie pozytywne przesłanki, jedną z nich jest bycie konsumentem na moment składania wniosku, a kolejna to istnienie stanu niewypłacalności, czyli posiadanie co najmniej jednego wymagalnego zobowiązania, którego nie można spłacić. W przypadku spełnienia obu przesłanek, jak i pozostałych warunków formalnych, sąd ogłosi upadłość dłużnika. Powyższe oznacza, że dłużnicy, którym w poprzednim stanie prawnym sąd upadłościowy oddalił wniosek, mogą składać go ponownie. Nie ma przy tym znaczenia jaka była wcześniejsza przyczyna oddalenia wniosku o upadłość konsumencką.

Ochrona konsumencka dla indywidualnych przedsiębiorców od 2021 r.

Ochronę konsumencką dla indywidualnych przedsiębiorców wprowadzają przepisy, które wejdą w życie 1 stycznia 2021 r. Jakie prawa zyskają firmy wpisane do CEIDG?

Standaryzacja i certyfikacja maseczek a prawo

Tematyka standaryzacji i certyfikacji produktów może przysporzyć problemów konsumentom, chcącym wybrać konkretny towar spośród ogromu dostępnych opcji i rodzajów. Czy certyfikacja i standaryzacja maseczek jest w tej chwili niezbędna? Jak prawo reguluje te kwestie?

"Ciąża plus," czyli bezpłatne leki dla kobiet w ciąży

Ustawa potocznie nazywana „Ciąża plus” przyznaje kobietom w ciąży prawo do bezpłatnych leków. Co warto wiedzieć o nowych przepisach?

Bon turystyczny 1000 plus dla pracowników etatowych

Bon turystyczny 1000 plus to nowe rozwiązanie, które ma przysługiwać pracownikom etatowym spędzającym wakacje w Polsce. Kto będzie mógł otrzymać 1000 zł? Od kiedy program ma wejść w życie? Jakie warunki należy spełnić?

Pomiar temperatury przed wizytą u fryzjera w centrum handlowym a regulacje prawne

Od 18 maja 2020 r. będzie można korzystać m.in. z usług oferowanych przez salony kosmetyczne i fryzjerskie. Wśród pomysłów na zwiększenie bezpieczeństwa odwiedzających w galeriach handlowych pojawia się możliwość stosowania np. kamer termowizyjnych. Umożliwiają one wykrycie osób z podwyższoną temperaturą. Co na to prawo?

Konsument może żądać zwrotu pieniędzy - nie musi godzić się na vouchery

Podróżni w UE mają prawo do zwrotu pieniędzy za anulowane bilety i wycieczki z powodu pandemii. To od nich zależy, czy skorzystają z voucherów - informuje KE w przedstawionym pakiecie dotyczącym turystyki. KE rekomenduje, żeby vouchery były atrakcyjniejszą alternatywą dla zwrotu kosztów.

Pacjent w kryzysie psychicznym u stomatologa a znieczulenie

Część pacjentów doświadczających kryzysu psychicznego jest odsyłanych przez lekarzy dentystów do lekarza psychiatry po zaświadczenie o możliwości zastosowania w ich przypadku znieczulenia. Czy takie działanie jest uzasadnione?

Jak pozyskać dokumentację medyczną w okresie pandemii?

W jaki sposób osoby starsze bez składania wizyty w placówce ochrony zdrowia mogą pozyskać dokumentację medyczną? Prezentujemy wskazówki Prezesa UODO dotyczące udostępniania dokumentacji medycznej w okresie pandemii.

Impreza turystyczna w czasie pandemii - rozwiązanie umowy, zwrot pieniędzy, voucher

W pandemii obowiązują nowe zasady rozwiązywania umów. Alternatywą dla zwrotu pieniędzy jest voucher.

REKLAMA