REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Karta EKUZ – jak złożyć wniosek online?

Czy wniosek o wydanie karty EKUZ można złożyć online? Jak długo czeka się na odbiór dokumentu?

Rezygnacja klienta z imprezy turystycznej - kiedy możliwa i na jakich warunkach?

Sytuacja związana z pandemią koronowirusa na świecie zmienia się dość dynamicznie. Część osób zdecydowała się na podróże mimo obostrzeń z tym związanych, natomiast część klientów, którzy wykupili już wcześniej wycieczki chce zrezygnować. Kiedy i na jakich warunkach można to zrobić?

Nowe zasady i sposoby doręczania przesyłek pocztowych

W celu przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2 praktycznie w każdej instytucji publicznej wprowadzono środki mające na celu znaczące ograniczenie bezpośrednich kontaktów społecznych, w tym wymianę dokumentów. Tego rodzaju rozwiązanie zostało przez ustawodawcę przewidziane również w odniesieniu do usług świadczonych przez operatorów pocztowych, aby zminimalizować ryzyko zakażenia się wirusem.

Darmowe aplikacje - jak świadomie z nich korzystać?

Urząd Ochrony Danych Osobowych przypomina, iż „darmowe” aplikacje zachęcają do dzielenia się wieloma informacjami na własny temat. Pozyskują dane często zbędne do świadczonej usługi. Jak zatem świadomie z nich korzystać?

REKLAMA

Prywatność w okresie pandemii - czy jest zagrożona?

Na całym świecie wdrażane są aplikacje telefoniczne, które pozwalają śledzić osoby zarażone COVID-19, czy też pozostające w kwarantannie, dla ustalenia zakresu ich kontaktów i potencjalnego rozprzestrzeniania się epidemii. Czy daleko posunięte udostępnianie danych może być niebezpieczne dla obywateli? Jak można osiągnąć właściwą równowagę?

Przedsiębiorca traktowany jak konsument? Ważne zmiany od 1 stycznia 2021 r.

Przepisy, zgodnie z którymi niektórzy przedsiębiorcy będą traktowani jak konsumenci, wejdą w życie 1 stycznia 2021 r. "Ta nowelizacja może wprowadzić duże zmiany w codziennej działalności wielu przedsiębiorców i warto rozpocząć przygotowania do jej wprowadzenia w swojej firmie odpowiednio wcześnie" - przekonuje Katarzyna Świerkot, aplikant radcowski w kancelarii Chałas i Wspólnicy.

Rezerwacja biletu lotniczego u pośrednika - problemy ze zwrotem pieniędzy

Pasażerowie, którzy zarezerwowali bilety lotnicze u pośrednika mają problem z uzyskaniem zwrotu pieniędzy. Co mogą zrobić w takiej sytuacji?

Sklepy w dobie koronawirusa: jednorazowe rękawiczki czy środki dezynfekcji rąk?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami sklep ma obowiązek „zapewnić rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk”. Zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich przepisy te są niejasne. Z odpowiedniego rozporządzenia nie wynika wprost czy zaopatrzenie w rękawiczki jest obowiązkiem sklepu, czy też klienta. Odpowiedzi na wątpliwości rzecznika udzieliło Ministerstwo Zdrowia.

REKLAMA

Wakacje za granicą w dobie koronawirusa - jakie ubezpieczenie turystyczne wybrać?

Na co zwrócić wagę wybierając ubezpieczenie turystyczne, by zabezpieczyć się na wypadek zakażenia koronawirusem za granicą? Wskazówki dla konsumentów przygotował Rzecznik Finansowy.

Serwisy streamingowe w czasach pandemii - jak uchronić się przed oszustwami?

Obok legalnych platform do transferu streamingowego na rynku funkcjonują również fałszywe. Większość z nich oprócz sprzedaży fałszywych subskrypcji czerpie zyski ze sprzedaży danych osobowych. Jak się przed nimi uchronić?

Opłata „covidowa" pod lupą UOKiK

Od 10 do nawet 350 zł wynosi tzw. opłata covidowa w niektórych prywatnych placówkach medycznych. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny apeluje do przedsiębiorców o uczciwość i rzetelne informowanie konsumentów o cenach i opłatach przed realizacją usług. Zweryfikuje to Inspekcja Handlowa.

Czwarty etap „odmrażania” gospodarki - co się zmienia?

Co się zmienia w związku z wprowadzeniem IV etapu „odmrażania”gospodarki? Jakie obowiązują zasady dotyczące poruszania się? Gdzie jeszcze obowiązują zakazy?

Zajęcia sportowe, baseny, siłownie - jak i kiedy?

Od kiedy będzie można korzystać z siłowni, klubów i centrów fitness? Co z basenami? Jakie limity będą obowiązywały w przypadku obozów sportowych? Ministerstwo Sportu przygotowało zestawienie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące IV etapu „odmrażania” sportu.

Spam a naruszenie dóbr osobistych - teroria i praktyka

Wiadomości z informacjami, które nie zostały przez nas zamówione, zapełniają nasze skrzynki e-mailowe każdego dnia. Czy jednak spam może być uznany za naruszenie dób osobistych?

Ponowny wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej

Obecnie, aby sąd ogłosił upadłość konsumencką należy spełnić dwie pozytywne przesłanki, jedną z nich jest bycie konsumentem na moment składania wniosku, a kolejna to istnienie stanu niewypłacalności, czyli posiadanie co najmniej jednego wymagalnego zobowiązania, którego nie można spłacić. W przypadku spełnienia obu przesłanek, jak i pozostałych warunków formalnych, sąd ogłosi upadłość dłużnika. Powyższe oznacza, że dłużnicy, którym w poprzednim stanie prawnym sąd upadłościowy oddalił wniosek, mogą składać go ponownie. Nie ma przy tym znaczenia jaka była wcześniejsza przyczyna oddalenia wniosku o upadłość konsumencką.

Ochrona konsumencka dla indywidualnych przedsiębiorców od 2021 r.

Ochronę konsumencką dla indywidualnych przedsiębiorców wprowadzają przepisy, które wejdą w życie 1 stycznia 2021 r. Jakie prawa zyskają firmy wpisane do CEIDG?

Standaryzacja i certyfikacja maseczek a prawo

Tematyka standaryzacji i certyfikacji produktów może przysporzyć problemów konsumentom, chcącym wybrać konkretny towar spośród ogromu dostępnych opcji i rodzajów. Czy certyfikacja i standaryzacja maseczek jest w tej chwili niezbędna? Jak prawo reguluje te kwestie?

"Ciąża plus," czyli bezpłatne leki dla kobiet w ciąży

Ustawa potocznie nazywana „Ciąża plus” przyznaje kobietom w ciąży prawo do bezpłatnych leków. Co warto wiedzieć o nowych przepisach?

Bon turystyczny 1000 plus dla pracowników etatowych

Bon turystyczny 1000 plus to nowe rozwiązanie, które ma przysługiwać pracownikom etatowym spędzającym wakacje w Polsce. Kto będzie mógł otrzymać 1000 zł? Od kiedy program ma wejść w życie? Jakie warunki należy spełnić?

Pomiar temperatury przed wizytą u fryzjera w centrum handlowym a regulacje prawne

Od 18 maja 2020 r. będzie można korzystać m.in. z usług oferowanych przez salony kosmetyczne i fryzjerskie. Wśród pomysłów na zwiększenie bezpieczeństwa odwiedzających w galeriach handlowych pojawia się możliwość stosowania np. kamer termowizyjnych. Umożliwiają one wykrycie osób z podwyższoną temperaturą. Co na to prawo?

Konsument może żądać zwrotu pieniędzy - nie musi godzić się na vouchery

Podróżni w UE mają prawo do zwrotu pieniędzy za anulowane bilety i wycieczki z powodu pandemii. To od nich zależy, czy skorzystają z voucherów - informuje KE w przedstawionym pakiecie dotyczącym turystyki. KE rekomenduje, żeby vouchery były atrakcyjniejszą alternatywą dla zwrotu kosztów.

Pacjent w kryzysie psychicznym u stomatologa a znieczulenie

Część pacjentów doświadczających kryzysu psychicznego jest odsyłanych przez lekarzy dentystów do lekarza psychiatry po zaświadczenie o możliwości zastosowania w ich przypadku znieczulenia. Czy takie działanie jest uzasadnione?

Jak pozyskać dokumentację medyczną w okresie pandemii?

W jaki sposób osoby starsze bez składania wizyty w placówce ochrony zdrowia mogą pozyskać dokumentację medyczną? Prezentujemy wskazówki Prezesa UODO dotyczące udostępniania dokumentacji medycznej w okresie pandemii.

Impreza turystyczna w czasie pandemii - rozwiązanie umowy, zwrot pieniędzy, voucher

W pandemii obowiązują nowe zasady rozwiązywania umów. Alternatywą dla zwrotu pieniędzy jest voucher.

Pozaodsetkowe koszty kredytu konsumenckiego w nowym wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE

26 marca 2020 r. Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-779/18, pochylając się nad ustawodawstwem polskim oraz jego zgodnością z prawem unijnym w zakresie pozaodsetkowych kosztów kredytów konsumenckich, wydał istotne rozstrzygnięcie, porządkując tym rozbieżności jakie zaistniały w tym obszarze w orzecznictwie sądów polskich. Powołany wyrok TSUE ma nie tylko doniosłe znaczenie dla samego konsumenta, pozostającego w sporze sądowym z kredytodawcą, ale również dla podmiotów udzielających kredytów konsumenckich.

Koronawirus a sport - odwołane imprezy, stypendia

Jakie rozwiązania dla sportu przewiduje tzw. Tarcza Antykryzysowa? Czy obawy o wypłatę stypendiów sportowych są uzasadnione? Co w przypadku odwołania imprezy sportowej?

Randkowanie online w czasie epidemii - problemy konsumentów

Randkowanie online jest jedną z aktywności, na które do tej pory nie mieliśmy czasu. Problemem konsumentów może być mechanizm „automatycznego przedłużenia konta”, który stosuje większość portal randkowych. Co on oznacza?

Kwarantanna z powodu koronawirusa - jak i kiedy? [WYWIAD]

Ponad 150 tys. Polaków jest dziś w kwarantannie. O tym co wolno, a czego nie wolno na kwarantannie mówi w wywiadzie dla DGP Jan Bondar, rzecznik Głównego Inspektoratu Sanitarnego.

Epidemia koronawirusa - czy rodzic może przebywać z dzieckiem w szpitalu?

"W przypadku, gdy względy epidemiczne wymagają znacznego ograniczenia kontaktu młodego pacjenta z rodzicem należy bezwzględnie umożliwić kontakt alternatywny np. telefonicznie lub za pośrednictwem internetu" – podkreśla Rzecznik Praw Pacjenta. Ograniczenie rodzicom możliwości towarzyszenia dzieciom podczas hospitalizacji wywołuje wiele obaw wśród rodziców.

Odstąpienie od umowy o organizację imprezy turystycznej z powodu zagrożenia wirusem SARS-CoV-2

Z uwagi na obecną sytuację epidemiologiczną i zagrożenie spowodowane wirusem SARS-CoV-2, wiele krajów zamyka swoje granice. Ponadto wiele osób chcąc uchronić się przed chorobą rezygnuje z planów wakacyjnych. Pojawia się zatem wiele pytań czy można w tej sytuacji anulować wyjazd, jednocześnie nie narażając się na dodatkowe koszty i uzyskując zwrot już zapłaconych pieniędzy?

Koronawirus a opłaty w prywatnych żłobkach, przedszkolach i szkołach (odpowiedź UOKiK)

Pandemia koronawirusa spowodowała zamknięcie przedszkoli, żłobków i szkół, również tych prywatnych. W związku z tym pojawiły się wątpliwości dotyczące obowiązku uiszczania przez rodziców opłat. O rekomendowane rozwiązanie zapytaliśmy UOKiK.

Odwołane loty, koncerty, imprezy, wycieczki a zwrot kosztów w czasie epidemii koronawirusa

Koronawirus SARS-CoV-2, wywołujący chorobę COVID-19 krzyżuje plany większości ludzi na całym świecie. Odwoływane są loty, wykupione wycieczki czy planowane od dawna imprezy masowe. Co możemy zrobić, by nie stracić wydanych wcześniej pieniędzy? Ekspert platformy edukacyjnej Kapitalni.org podpowiada, jak możemy reagować i na jakie zwroty kosztów liczyć.

Wakacje wykupione w biurze podróży - kiedy można z nich zrezygnować?

Rezygnacja z umowy zawartej z organizatorem turystyki np. w biurze podróży następuje na podstawie szczegółowych regulacji. Kiedy mamy prawo zrezygnować z wykupionej wycieczki? Jakie uprawnienia przysługują przedsiębiorcy, gdy podróżny odstąpił od umowy w związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2?

Zawieszenie i odwieszenie biletu ZTM (miesięcznego i kwartalnego) z uwagi na epidemię koronawirusa [AKTUALIZACJA]

Pasażerowie, którzy zrezygnowali w czasie epidemii koronawirusa z podróży komunikacją publiczną, mogą przez internet na stronie https://zawieswkm.wtp.waw.pl/ zawiesić i odwiesić bilet długookresowy zakodowany na karcie miejskiej.

Stan zagrożenia epidemicznego – czym jest i kiedy może być wprowadzony?

Stan zagrożenia epidemicznego jest sytuacją prawną. Na czym polega? Kto i kiedy może wprowadzić stan zagrożenia epidemicznego?

Odstąpienie od umowy o świadczenie usług turystycznych w związku z epidemią koronawirusa

Czy w związku z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2 w Europie podróżny wybierający się w rejony, w których występują zachorowania lub organizator imprezy turystycznej mogą odstąpić od umowy o świadczenie usług turystycznych? - o tym prawnicy z kancelarii prawnej Rakoczy i Wroński.

Kwarantanna – definicja, zasady

Przepisy prawa definiują czym jest kwarantanna i kto musi zostać nią objęty. Czas trwania kwarantanny zależy od konkretnej choroby.

Rozszerzone uprawnienia Ministra Zdrowia w związku z koronawirusem - komentarz ekspercki

Specustawa dotycząca koronawirusa, wprowadza szereg przepisów, w szczególności rozszerzających dotychczasowe uprawnienia Ministra Zdrowia czy Inspekcji Sanitarnej. "Nie bez przyczyny specustawa została także nazwana antyspekulacyjną" - mówi dr Joanna Uchańska, partner kancelarii Chałas i Wspólnicy.

Odwołanie wycieczki z powodu epidemii koronawirusa – uprawnienia branży turystycznej

Uchwalona przez Sejm ustawa przewiduje szczególne rozwiązania w przypadku odwołanych podróży w związku z wybuchem epidemii koronawirusa. Nowe przepisy mają na celu zabezpieczenie rynku turystycznego.

Koronawirus a rezygnacja z wycieczki i zwrot biletu lotniczego

Czy z powodu koronawirusa konsument może zrezygnować z wykupionej w biurze podróży wycieczki lub zwrócić bilet lotniczy? Szczegółowe informacje zaprezentował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dostawa przesyłki a prawa konsumenta

Istotnym elementem zakupów internetowych jest również dostawa przesyłki. Konsumenci często mają wątpliwości gdzie kurier może zostawić paczkę, kto odpowiada za zgubienie przesyłki. Odpowiedzi na wiele z tych pytań przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.

Telefony na kartę - operator powinien zwrócić niewykorzystane pieniądze

Jeżeli masz telefon na kartę (pre-paid), a upłynie ważność konta (np. wskutek braku doładowania w określonym terminie), to jako konsument powinieneś otrzymać zwrot niewykorzystanych środków na tej karcie. Składając reklamację można powołać się np. na decyzję UOKiK z 22 stycznia 2020 r.. Jeżeli Twój operator komórkowy nie chce zwrócić tych pieniędzy - zgłoś sprawę do UOKiK.

Inwestycyjne weklse nieruchomościowe ryzykowne dla konsumentów

UOKiK ostrzega przed ryzykiem związanym z inwestycjami w tzw. oprocentowane weksle inwestycyjne. Ten nowy mechanizm jest ryzykowny dla konsumentów. W przypadku ogłoszenia upadłości przez wystawcę weksla, konsument może nie odzyskać pieniędzy.

Pułapki w mediach społecznościowych - na co uważać?

Konsumenci w mediach społecznościowych mogą natknąć się na wiele pułapek. Na oszustwa internetowe narażeni są mieszkańcy wszystkich państw członkowskich UE.

Darmowe leki dla ciężarnych w 2020 r. - pytania i odpowiedzi

Do Sejmu trafił projekt przewidujący wprowadzenie bezpłatnych leków dla kobiet w ciąży jeszcze w 2020 r. Czy wszystkie kobiety w ciąży będą miały prawo do bezpłatnych leków? W jaki sposób będą mogły je uzyskać? Prezentujemy odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące planowanych rozwiązań.

Czy sprzedawcy pozwalają robić zakupy klientom z innego kraju UE?

Europejskie Centrum Konsumenckie sprawdziło czy sprzedawcy pozwalają robić zakupy klientom z innego kraju UE. Oto wyniki badania dotyczącego geoblokowania w praktyce.

Naruszenia ochrony danych osobowych w praktyce

Naruszenia przepisów unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), w świetle wysokich kar administracyjnych, budzą wiele emocji. Czym rzeczywiście jest naruszenie ochrony danych osobowych i w jaki sposób przedsiębiorca powinien na nie zareagować?

Bezpieczny zakup nieruchomości na rynku wtórnym - 3 najważniejsze rady

Zakup nieruchomości na rynku wtórnym wiąże się z ryzykiem. Co zrobić, aby bezpiecznie kupić mieszkanie lub dom? Na co powinniśmy uważać, przy tego typu transakcjach? Oto 3 najważniejsze rady dla kupujących.

Zakup nieruchomości na rynku pierwotnym krok po kroku - na co uważać?

Zakup nieruchomości na rynku pierwotnym wiąże się z wieloma formalnościami, które towarzyszą nabywcy na każdym kroku. Na co powinniśmy uważać, kupując dom lub mieszkanie na rynku pierwotnym? Jak właściwie ocenić ryzyko inwestycji?

Wypożyczanie sprzętu narciarskiego a zastaw dowodu osobistego

Wypożyczając sprzęt narciarski lub snowboardowy, można być poproszonym o pozostawienie w zastaw dowodu osobistego lub innego dokumentu z danymi osobowymi. Czy wypożyczalnie mają do tego prawo?

REKLAMA