REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urlop wypoczynkowy stażysty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Pajewska
Urlop wypoczynkowy stażysty/ Fot. Fotolia
Urlop wypoczynkowy stażysty/ Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Urlop wypoczynkowy nie przysługuje stażyście. Umowa o staż nie powoduje bowiem powstania stosunku pracy, który uprawnia do korzystania z prawa do wypoczynku. Stażysta ma jednak prawo do płatnych dni wolnych (dwóch dni za każde trzydzieści dni stażu).

Stażyście, zatrudnionemu w ramach umowy podpisanej z urzędem pracy, nie przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego. Stażysta nie jest bowiem traktowany przez prawo pracy jako pracownik. Umowa o staż nie stanowi podstawy nawiązania stosunku pracy, którego istnienie przesądza o prawie do płatnego urlopu wypoczynkowego. Osoba odbywająca staż nadal ma status osoby bezrobotnej. Pogląd powyższy potwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 5 grudnia 2002 roku (sygnatura akt I PKN 623/01) stwierdzając, że asystent-stażysta w ramach stażu asystenckiego przygotowującego do podjęcia obowiązków nauczyciela akademickiego nie pozostaje w stosunku pracy (chociażby wykonywał czynności dydaktyczne przewidziane dla nauczycieli akademickich). Stosunek pracy może bowiem powstać na podstawie zamkniętego katalogu zdarzeń, tj.: umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.

REKLAMA

Zobacz również: Umowa o staż

Prawo stażysty do dni wolnych

Każdemu stażyście przysługuje prawo do dni wolnych. Może on skorzystać z dwóch dni wolnego w ciągu trzydziestu dni stażu.

Oznacza to, że prawo do czasu wolnego stażysta nabywa dopiero z chwilą odbycia 30-dniowego (chodzi o dni kalendarzowe) okresu stażu (poza ostatnim miesiącem – wówczas dni wolne przysługują „z góry”). Praktykant ma więc dwie możliwości. Może skorzystać albo z dwóch dni wolnych po zakończeniu każdego 30-dniowego okresu stażu bądź wykorzystać je jednorazowo w ostatnim miesiącu stażu. Dni wolne udzielane są wyłącznie na wniosek samego zainteresowanego. Pracodawca jest związany wnioskiem, ma obowiązek rozpatrzyć go pozytywnie.

Za ten czas wolny praktykantowi przysługuje także prawo do wynagrodzenia, które w tym przypadku przybiera postać stypendium. Wykorzystanie przysługujących dni wolnych nie powoduje obniżenia stypendium przysługującego stażyście. Jest to więc płatne zwolnienie od pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasiłek dla bezrobotnych 2014/2015

Ekwiwalent za niewykorzystany urlop stażysty?

Istotna różnica to brak prawa stażysty do wynagrodzenia za niewykorzystane dni wolne. Niewykorzystane dni przepadają po ukończeniu stażu. Pracownik – w przeciwieństwie do praktykanta – ma prawo do ekwiwalentu pieniężnego za pozostałe, niewykorzystane dni urlopu wypoczynkowego.

Staż a urlop na żądanie

Warto także podkreślić, że stażysta nie ma prawa do dodatkowych dni wolnych odpowiadających urlopowi na żądanie. Gdy nieusprawiedliwiona nieobecność trwa dłużej niż jeden dzień można przerwać staż, tj. pozbawić praktykanta możliwości kontynuowania go. Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 stycznia 2014 roku (sygnatura akt I OSK 135/13) stażysta musi pracować tak długo, jak długo trwa umowa o staż (nawet jeśli pokłóci się z pracodawcą). W związku z powyższym każdą nieobecność/ przerwę w stażu warto uprzednio uzgodnić z pracodawcą.

Polecamy serwis: Prawo pracy

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. 2004 nr 99 poz. 1001 ze zm.).

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 20 sierpnia 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu przez bezrobotnych (Dz.U. 2009 nr 142 poz. 1160 ze zm.).

Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 5 grudnia 2002 r., I PKN 623/01.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 stycznia 2014 r., I OSK 135/13.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biorą się za listonoszy: bo nie dostarczają przesyłek i awiz, a terminy urzędowe i sądowe biegną. Sprawa skierowana do Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Kto z nas nie spotkał się taką sytuacją, że listonosz nie dostarczył przesyłki, nie podjął nawet takiej próby i z automatu zostawił w skrzynce awizo. Mato miejsce szczególnie w dużych miastach, z blokami bez wind. To jeszcze nic, czasami tego awiza nie ma! Możemy przeczytać np. taką skargę: "Poczta nie dostarczyła mi awizo do sądu w Lublinie co mam teraz zrobić. Rozmawiałam z listonoszem to się bezczelnie wypiera. Dlaczego przez czyjąś głupotę mam cierpieć?" Problem rzeczywiście istnieje, bo istnieje skutek doręczenia i pewne terminy biegną.

III grupa inwalidzka - stopień lekki. Co w 2025 roku?

Orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim, dawniej określane jako trzecia grupa inwalidzka (III grupa) definiuje osoby, których naruszona sprawność organizmu powoduje istotne pogorszenie zdolności do wykonywania pracy lub ograniczenia w pełnieniu ról społecznych. W 2025 roku władze, PFRON, a także rząd i samorządy przygotowały szereg udogodnień oraz wsparć finansowych dla beneficjentów tego stopnia niepełnosprawności.

Luka w przepisach: Przy świadczeniu pielęgnacyjnym opiekunowie stracili. Będzie nowelizacja? [MOPS, ZUS]

W artykule omawiamy taką sytuację. Jest skomplikowana bo dotyczy zwrotu świadczenia pielęgnacyjnego przez opiekuna i jego problemów z utratą ubezpieczenia w NFZ z mocą wsteczną (tak twierdzą MOPS, zobaczymy co na to powiedzą sądy).

Wyrok TK: Emeryci mocno stracili w ZUS z przeliczeniem emerytur. Przepadł też 15% bonus do kapitału początkowego. Był waloryzowany

Emeryci, którzy rozpoczęli korzystanie z emerytur wcześniejszych od 2013 r. (albo później) nie mogą skorzystać z wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Te osoby czekają na ewentualną specustawę. Jedyne co im pozostaje to napisać krytyczny list albo komentarz w Internecie.

REKLAMA

23 emerytów wygrało z ZUS na przeliczeniu emerytur. Jeden już prawomocnie [Wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.]

Zestawienie i omówienie korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym jednego prawomocnego. Ile konkretnie wynoszą sumy zasądzone przez sąd na korzyść emerytów. Ich korzyść szacować można kwoty od około 550 zł do blisko 3000 zł miesięcznie. Z 23 wyroków jeden jest prawomocny, pozostałe będą oceniane przez sąd apelacyjny.

MRPiPS: 5070 zł dla każdego od 1 stycznia 2026 r., ale jest „haczyk” – bo nie dla tych co otrzymują premie i nagrody oraz inne dodatki do wynagrodzenia

Czeka nas rewolucja w zakresie płacy minimalnej – w rządzie trwają obecnie prace nad całkowitą zmianą ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Ostateczna wersja projektu zakłada, że pensja minimalna ma opiewać na 55% wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, co – zgodnie z aktualnymi prognozami – dałoby pensję minimalną na poziomie 5070 zł brutto. Jak się okazuje – nie wszyscy będą mogli jednak liczyć na podwyżkę od 1 stycznia 2026 r., bo MRPiPS wycofało się z pomysłu zrównania płacy minimalnej z wynagrodzeniem zasadniczym.

WZON: Tylko 43 punkty po 25 latach na wózku. Tylko 61 punktów dla niewidomej. W ZUS bez świadczeń także stopień znaczny niepełnosprawności

Otrzymaliśmy kilka listów od osób niepełnosprawnych (orzeczenia stałe, stopień znaczny niepełnosprawności), które zostały przez WZON wykluczone ze świadczenia wspierającego. W artykule ich opinie:

Rząd kręci bat na właścicieli domów. Będzie limit osób, a nawet metrów dla rodziny? Szykują się wielkie zmiany w przepisach

Hałas, bójki, parkujące, gdzie się da samochody, śmieci i bezsilność sąsiadów – tak można streścić skargi, które leją się lawiną do posłów oraz resortu rozwoju i technologii od tych, którzy stali się ofiarą nowej, polskiej plagi. Domy jednorodzinne zamieniane są w hotele robotnicze. Rząd chce z tym walczyć i kręci bat na ten „biznes”. Szykuje się rewolucja w przepisach?

REKLAMA

Cyfrowe wykluczenie w miejscu pracy: cicha forma mobbingu. Czy za wysyłanie memów przez pracowników na WhatsAppie odpowiada pracodawca?

Cyfrowe wykluczenie stanowi często bagatelizowany aspekt mobbingu. Prawo nie nadąża za zmieniającym się środowiskiem pracy. Coraz częściej występująca praca zdalna, powszechne używanie komunikatorów, sprawiają że mobbing nie jest już tylko zjawiskiem bezpośrednim – doświadczalnym i widzialnym przez wszystkich, ale staje się cichy i trudny do udowodnienia dla osób nękanych. Według badań ponad 40 proc. pracowników przyznaje, że doświadcza mobbing.1

Rewolucja w płacy minimalnej i zwrot o 180 stopni: pracodawcy nadal będą mogli ustalać wynagrodzenie zasadnicze poniżej najniższej krajowej, a tysiące pracowników nie otrzyma zapowiadanych podwyżek od 1 stycznia 2026 r.

Od 26 sierpnia 2024 r., rząd pracuje nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (numer w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UC62), w którym – w ostatnim czasie, w związku z uwagami do projektu zgłoszonymi podczas uzgodnień międzyresortowych – zostały wprowadzone istotne zmiany. Pierwotnie – projekt zakładał, że płaca minimalna ma zostać zrównana z wynagrodzeniem zasadniczym, a tym samym – dodatki do wynagrodzenia miały stać się prawdziwymi dodatkami, a nie elementami pozwalającymi pracodawcom na ustalanie wynagrodzenia zasadniczego poniżej płacy minimalnej. Z ostatecznego tekstu projektu ustawy, który został skierowany do rozpatrzenia przez Komitet do Spraw Europejskich wynika jednak, że tak się nie stanie, a bynajmniej – nie od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA