Korzystanie ze zwolnienia z powodu siły wyższej to nie tylko kłopot dla pracodawcy. To również strata finansowa dla pracownika. I to nie tylko ta dotycząca wysokości wynagrodzenia. Pociąga to za sobą również dalsze konsekwencje.
- Zwolnienie z powodu siły wyższej bywa kłopotliwe w okresie okołoświątecznym
- W przypadku pracowników budżetówki zwolnienie z powodu siły wyższej wpłynie na wysokość trzynastki
Zwolnienie z powodu siły wyższej bywa kłopotliwe w okresie okołoświątecznym
Przed nami święta i należy się spodziewać, że wzorem minionego roku wielu pracowników, którzy odpowiednio wcześnie nie zaplanowali urlopu wypoczynkowego na okres okołoświąteczny, postanowi skorzystać ze zwolnienia z powodu siły wyższej. Rok temu okazało się, że pracownicy chętnie nadużywają tego nowego uprawnienia i bywa ono prawdziwą zmorą pracodawców w okresach, w których zaplanowanie pracy jest szczególnie utrudnione.
Na podstawie art. 1481 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy pracownikowi przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy, w wymiarze 2 dni albo 16 godzin, z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli jest niezbędna natychmiastowa obecność pracownika. Czas tego zwolnienia jest czasem usprawiedliwionej nieobecności w pracy, za który pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia w wysokości połowy wynagrodzenia.
W przypadku pracowników budżetówki zwolnienie z powodu siły wyższej wpłynie na wysokość trzynastki
Jednak pracownicy pracujący w jednostkach budżetowych, w których jest wypłacane dodatkowe wynagrodzenie roczne, powinni dobrze zastanowić się, czy takie zwolnienie będzie dla nich korzystne. Ma ono bowiem również dalsze konsekwencje, mianowicie wpływa na wysokość trzynastki, czyli dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
Wynagrodzenie to ustala się bowiem w wysokości 8,5% sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje to wynagrodzenie, uwzględniając:
- wynagrodzenie i inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także
- wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz
- wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy
Jednocześnie z rozporządzenia urlopowego wynika, przy obliczeniach wyłączeniu podlega m.in. wynagrodzenia za czas innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy. Oznacza to, że korzystanie ze zwolnienia z powodu siły wyższej obniży wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
Podstawa prawna
- ustawa z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 169)
- art. 1481 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465)
- rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. z 1997 r. poz. 14)