REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urlopy macierzyńskie od 2013 r.

R. Olszewski, J. Tokarski i Wspólnicy Kancelaria Prawnicza
Urlop macierzyński./ Fot. Fotolia
Urlop macierzyński./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu pisania niniejszego artykułu, przepisy prawa pracy nie przewidują modyfikacji, które dotykałyby urlopów macierzyńskich w 2013 r. Należy jednak zaznaczyć, iż zmiany te są wielce prawdopodobne, ze względu na toczące się obecnie prace rządowe w tym zakresie.

Wymiar urlopu macierzyńskiego w 2013 r.

Wymiar urlopu macierzyńskiego w 2013 r. nie ulegnie zmianie i nadal będzie się kształtował na następującym poziomie:

REKLAMA

  • 20 tygodni w przypadku urodzenia jednego dziecka przy jednym porodzie;
  • 31 tygodni w przypadku urodzenia dwojga dzieci przy jednym porodzie;
  • 33 tygodnie w przypadku urodzenia trojga dzieci przy jednym porodzie;
  • 35 tygodni w przypadku urodzenia czworga dzieci przy jednym porodzie;
  • 37 tygodni w przypadku urodzenia pięciorga i więcej dzieci przy jednym porodzie.

Tak samo jak poprzednio, co najmniej dwa tygodnie urlopu mogą przypadać przed przewidywaną datą porodu, z możliwością wykorzystania pozostałej części po rozwiązaniu.

Po wykorzystaniu po porodzie co najmniej 14 tygodni urlopu macierzyńskiego, pracownica może zrezygnować z jego pozostałej części „przekazując” następne tygodnie do wykorzystania ojcu wychowującemu dziecko (potrzebny jest w tym zakresie jego pisemny wniosek). Pracownica najpóźniej na 7 dni przed przystąpieniem do pracy musi zgłosić pracodawcy pisemny wniosek w sprawie rezygnacji z przysługującej jej części urlopu macierzyńskiego, załączając jednocześnie zaświadczenie od pracodawcy zatrudniającego ojca wychowującego dziecko.

Zobacz również: Urlop macierzyński 2013

Nic nie zmieni się również w zakresie dodatkowego urlopu macierzyńskiego. Podobnie jak w 2012 r. urlop ten w przypadku jednego dziecka daje prawo do maksymalnie kolejnych 4 tygodni. Jeżeli kobieta urodzi dwoje lub więcej dzieci ma prawo nawet do 6 tygodni urlopu. Okresy te ulegną wydłużeniu od 1 stycznia 2014 r. (odpowiednio 6 i 8 tygodni). Warto przy tym zaznaczyć, iż w wielu opracowaniach można zetknąć się z błędną interpretacją przepisu art. 1821 § 1 Kodeksu pracy, które wskazują, iż urlop dodatkowy w wymiarze 6 i 8 tygodni przysługuje matkom już od 2010 r. Nie jest to zgodne z prawdą. Nowelizacja Kodeksu pracy, która weszła w życie 1 stycznia 2009 r. zakładała, iż dodatkowy urlop macierzyński, który pojawił się w 2010 r. obejmował będzie progresywne wydłużanie jego wymiaru o dwa tygodnie co dwa lata, aż do osiągnięcia pełnego – wskazanego powyżej wymiaru – w 2014 r. Dodatkowy urlop macierzyński ma charakter fakultatywny, dlatego też, młoda mama może go wykorzystać w części, bądź w ogóle z niego zrezygnować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Urlopy macierzyńskie po zmianach

Jak wskazano powyżej, ewentualne zmiany w urlopie macierzyńskim w 2013 r. to nadal przede wszystkim zapowiedzi i propozycje będące przedmiotem legislacyjnych prac rządowych. Jednakże, ze względu na ich zaawansowany stan, warto już teraz przyjrzeć się propozycjom, które mogą wejść w życie na jesieni nadchodzącego roku.

8 listopada 2012 r. rząd, realizując zapowiedzi Premiera Donalda Tuska z październikowego wystąpienia sejmowego przyjął pakiet ustaw, które mają ułatwić godzenie opieki nad dziećmi z pracą zawodową. Zgodnie z informacjami udzielonymi przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej, urlop macierzyński ma zostać od 1 września 2013 r. wydłużony do roku. Z możliwości tej skorzysta każdy, kto w momencie wejścia w życie ustawy będzie uprawniony do urlopu macierzyńskiego, a zatem będzie to również osoba, której 1 września 2013 r. będzie w ostatnim tygodniu urlopu udzielonym na starych zasadach.

Zobacz również: Urlop rodzicielski od 2013 r.

Od 20 tygodnia urlopu będzie możliwe łączenie pobieranie zasiłku macierzyńskiego z wykonywaniem pracy zawodowej w wymiarze do pół etatu. Podjęcie pracy będzie równoznaczne jednak z obniżeniem zasiłku o połowę. Rozwiązanie takie ma zachęcać do stopniowego powrotu do pracy.

Urlop po zmianach będzie wynosić 26 tygodni (20 tygodni podstawowych i 6 tygodni dodatkowych) i będzie można go wydłużyć o kolejne 26 tygodni. W czasie przebywania na urlopie w wymiarze półrocznym, rodzic będzie otrzymywał zasiłek w wysokości 100 procent dotychczasowego wynagrodzenia. Skorzystanie z urlopu rocznego, tj. wydłużonego do 52 tygodni oznaczać będzie obniżenie zasiłku do 80 procent.

W ciągu pierwszego roku życia dziecka, wykorzystywanie drugiej części urlopu będzie można podzielić na trzy części, z przeznaczeniem ewentualnych przerw na powrót do pracy. Rodzice będą mogli również „wymieniać się” kolejnymi tygodniami urlopu, co ma zachęcić rodziców do dzielenia się opieką nad dzieckiem.

8 listopada 2012 r. projekt został skierowany do uzgodnień wewnętrznych oraz do konsultacji z partnerami społecznymi.

Polecamy serwis: Urlopy pracownicze

Notka biograficzna autora:

Jan Kretowicz - prawnik w Kancelarii Prawniczej R. Olszewski, J. Tokarski i Wspólnicy. Specjalizuje się w prowadzeniu spraw z zakresu prawa cywilnego, w tym związanych z tematyką ubezpieczeń gospodarczych. W sferze jego zainteresowań leżą zagadnienia z zakresu własności intelektualnej oraz ubezpieczeń społecznych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS czy ZUS? Świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. [TABELA]

Jakie świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a które ośrodki pomocy społecznej? Prezentujemy proste zestawienie najważniejszych świadczeń w 2025 r.

Renta tytoniowa – czym jest, kto może się o nią ubiegać i na jakiej podstawie prawnej?

Renta tytoniowa to pojęcie, które choć w powszechnym użyciu nie funkcjonuje, coraz częściej pojawia się w kontekście dyskusji o świadczeniach z tytułu niezdolności do pracy. Choć alkoholizm jest uznawany za jedno z najpoważniejszych uzależnień, jego konsekwencje zdrowotne nie są jedynymi powodami przyznawania rent. W artykule wyjaśniamy, czym jest renta tytoniowa, kto może się o nią ubiegać oraz na jakiej podstawie prawnej można starać się o to świadczenie.

777 zł składki zdrowotnej pracownika, 315 zł przedsiębiorcy (obaj zarabiają 10 tys. zł miesięcznie). Konstytucyjny paradoks? Czy różne kwoty składki są sprawiedliwe?

Temat składki zdrowotnej był przez kilka ostatnich lat poruszany wielokrotnie. Porównując różne poziomy wynagrodzenia (co znajdą Państwo w dalszej części artykułu) nie da się nie zauważyć, że pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę płacą co do zasady składkę zdrowotną w wyższej wysokości niż przedsiębiorcy. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tak się dzieje, czy jest to obiektywnie sprawiedliwe i czy jest to zgodne z zasadą równości wobec prawa. Bo przecież dostęp do publicznej służby zdrowia mamy taki sam. A jakość tego leczenia nie zależy od wysokości składki.

Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

REKLAMA

Pracujący emeryt z przywilejami finansowymi: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

REKLAMA

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nowe wytyczne wydawania orzeczeń dla osób niepełnosprawnych tego nie zmieniają

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

REKLAMA