Kiedy pracownik może przesunąć urlop na późniejszy termin?

REKLAMA
REKLAMA
Przesunięcie urlopu na wniosek
Przesunięcie terminu urlopu może nastąpić na wniosek pracownika, który musi zostać umotywowany ważnymi powodami. Ważne powody to określenie szerokie, co powoduje, że w rozpatrywaniu wniosku pracodawca powinien indywidualnie podejść do sprawy swojego pracownika. Za ważne przyczyny należy uznawać takie okoliczności, których wystąpienie przekreśla możliwość wypoczęcia w trakcie urlopu.
REKLAMA
Powinny one przy tym wystąpić po sporządzeniu planu urlopów albo po ustaleniu terminu urlopu po porozumieniu z pracownikiem.
Za ważne powody można uznać chorobę członka rodziny, nieuzyskanie przez małżonka urlopu w tym samym czasie, klęskę żywiołową itp.
Decyzję o uwzględnieniu lub nie wniosku pracownika podejmuje samodzielnie pracodawca i jest w tej kwestii całkowicie swobodny. Decyzja może być odmowna nawet w przypadku, gdy przesunięcie urlopu nie powodowałoby żadnych negatywnych skutków dla pracodawcy.
Zobacz: Ochrona przed zwolnieniem na urlopie wychowawczym
Obowiązkowe przesunięcie terminu urlopu
W pewnych okolicznościach pracodawca będzie miał obowiązek przesunięcia terminu urlopu pracownika. Pracodawca jest obowiązany do przesunięcia urlopu na termin późniejszy, jeżeli pracownik nie może rozpocząć urlopu w ustalonym terminie z przyczyn usprawiedliwiających nieobecność w pracy, a w szczególności z powodu:
- czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby,
- odosobnienia w związku z chorobą zakaźną,
- powołania na ćwiczenia wojskowe albo na przeszkolenie wojskowe na czas do 3 miesięcy,
- urlopu macierzyńskiego.
Wyliczenie to ma charakter przykładowy. Pozostałe okoliczności znajdują się w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej o usprawiedliwianiu nieobecności.
Zobacz: Jak usprawiedliwić nieobecność w pracy?
Obowiązek pracodawcy dokonania przesunięcia terminu urlopu jest niezależny od żądania pracownika. Pracodawca jest zobowiązany do przesunięcia, jeżeli dowie się o usprawiedliwionej przyczynie uniemożliwiającej wykorzystanie udzielonego urlopu. Niewykorzystany urlop powinien być udzielony nie później niż do końca pierwszego kwartału następnego roku kalendarzowego.
W przypadku obligatoryjnego przesunięcia terminu urlopu przez pracodawcę, ustalenie późniejszego terminu urlopu następuje poprzez jego uzgodnienie między pracodawcą a pracownikiem.
Zobacz serwis: Urlopy pracownicze
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA