Powrót do pracy po urlopie macierzyńskim
REKLAMA
REKLAMA
Powrót do pracy
Pracodawca może elastycznie podejść do pracownika wracającego z urlopu macierzyńskiego. Przede wszystkim pracodawca powinien umożliwić pracownikowi podjęcie pracy na stanowisku zajmowanym przed rozpoczęciem danego urlopu.
REKLAMA
Jeżeli to najprostsze z punktu widzenia pracownika rozwiązanie nie jest możliwe, pracodawca może zaproponować pracę na stanowisku równorzędnym z zajmowanym wcześniej lub pracę na innym stanowisku, które będzie odpowiadało kwalifikacjom zawodowym pracownika.
W przypadku, gdy zajmowane przed urlopem stanowisko pracy istnieje nadal, pracodawca nie będzie mógł zaproponować pracownikowi alternatywnych stanowisk pracy. Dopiero likwidacja zajmowanego stanowiska umożliwia pracodawcy zastosowanie wymienionych już innych możliwości.
Zobacz: Ochrona przed zwolnieniem na urlopie wychowawczym
Wysokość wynagrodzenia po urlopie macierzyńskim
Drugą istotną sprawą związaną z powrotem do pracy po urlopie macierzyńskim jest wysokość otrzymywanego wynagrodzenia. Kodeks pracy zapewnia powracającemu pracownikowi takie samo wynagrodzenie, jakie otrzymywał przed rozpoczęciem urlopu.
Na wysokość otrzymywanych zarobków nie będzie miało wpływu to czy pracownik wróci na poprzednie stanowisko, równorzędne lub inne zgodne z jego kwalifikacjami. Prawo gwarantuje pracownikowi taką samą wysokość wynagrodzenia.
Pracownik otrzyma wynagrodzenie w wysokości takiej, jaka przysługiwałaby mu gdyby nie odszedł na urlop macierzyński. Oznacza to, że wynagrodzenie może wzrosnąć lub zmniejszyć się, w zależności czy przez okres urlopu były podwyżki czy obniżki wypłat.
POBIERZ: Wniosek o urlop macierzyński - wzór
Spór z pracodawcą
Zmiana stanowiska pracy na równorzędne lub inne odpowiednie z jego kwalifikacjami następuje w drodze polecenia pracodawcy. Pracownik musi się podporządkować i rozpocząć pracę na nowym stanowisku. W sytuacji, gdy nie zgadza się z poleceniem, ma możliwość sprzeciwienia się nieprawidłowemu przeniesieniu m.in. pod zarzutem niezgodności nowego stanowiska z posiadanymi kwalifikacjami.
Obniżenie wymiaru czasu pracy
Często spotykaną praktyką jest obecnie składanie przez pracownika wniosku o obniżenie etatu. Wniosek taki skutkuje 12 - miesięczną ochroną przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem umowy o pracę od dnia złożenia wniosku. Ochrona nie ma miejsca, gdy następuje likwidacja lub upadłość pracodawcy oraz gdy zachodzą okoliczności rozwiązania umowy z winy pracodawcy.
Wniosek składa się na dwa tygodnie przed rozpoczęciem wykonywania pracy w zmniejszonym wymiarze. Uchybienie terminu skutkuje obniżeniem wymiaru czasu pracy nie później niż z dniem upływu dwóch tygodni od dnia złożenia wniosku.
Zobacz serwis: Urlopy pracownicze
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat